Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


O systemie TRISTAR - System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego

System ten ma za zadanie dostarczać pasażerom informacji o rzeczywistych czasach odjazdu pojazdów transportu zbiorowego. Służą do tego Tablice Informacji Pasażerskiej, które wyświetlają numer linii, kierunek oraz czas odjazdu.

Urządzenia zostały zainstalowane w następujących lokalizacjach:

Zasada ich działania polega na wyświetlaniu rzeczywistego czasu odjazdu pojazdu transportu zbiorowego w minutach. Czas ten obliczany jest na podstawie algorytmu, który porównuje bieżącą lokalizację pojazdu z teoretycznym miejscem, w którym pojazd zgodnie z rozkładem jazdy powinien się znajdować. Jeżeli w związku z np. utrudnieniami ruchu pojazd zaczyna nabierać opóźnienia, czyli oddalać się od czasu rozkładowego, informacja trafia do systemu i po analizie przez algorytm przewidywany jest rzeczywisty czas odjazdu. Jeżeli system pracuje bez zakłóceń, tzn. dane z pojazdu są przesyłane (za pośrednictwem telefonii komórkowej) do systemu, pasażerowie obserwują na tablicach czas, za ile minut pojazd odjedzie (np. 3 min). Jeżeli komunikacja pomiędzy pojazdem a centrum sterowania jest z jakiegoś powodu zakłócona (np. problem z łącznością), wyświetlana jest na tablicy rozkładowa godzina odjazdu pojazdu (np. 12:34). Pojawienie się pulsującej strzałki w miejscu czasu (godziny) odjazdu oznacza, że pojazd znajduje się przy stanowisku przystankowym.

Tablice Informacji Pasażerskiej zostały także wyposażone w przycisk dla niewidomych i niedowidzących, który uruchamia procedurę odczytu treści tablicy poprzez wbudowany głośnik. Jest to funkcjonalność, która podnosi komfort korzystania z transportu zbiorowego także osobom, dla których odczytywanie tradycyjnych rozkładów jazdy zwykle było niemożliwe.

Urządzenia te są już uruchomione w trybie testowym i ich praca jest udoskonalana do czasu odbioru ostatecznego systemu Tristar.

Zdj. 1. Tablica Informacji Przystankowej przy skrzyżowaniu 10 Lutego i Świętojańskiej

System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego opiera się także na Terminalach Informacji Pasażerskiej zainstalowanych w Gdyni w 7 najbardziej istotnych ze względu na ruch pieszych lokalizacjach:

  • Centrum Handlowe Batory
  • Centrum Handlowe Klif
  • Przy skrzyżowaniu ul. 10 Lutego – Świętojańskiej.
  • Dworzec Gdynia Chylonia (przed budynkiem)
  • Dworzec PKP Gdynia Główna (wewnątrz budynku)
  • Dworzec PKP Gdynia Główna (wewnątrz budynku)
  • SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana (w tunelu)

Są to urządzenia wybudowane w formie infokiosku, który na dotykowym ekranie umożliwiać będzie korzystanie m.in. z planera podróży. Po wpisaniu miejsca początku i końca podróży program zaplanuje optymalną czasowo trasę przy wykorzystaniu komunikacji miejskiej (łącznie z Szybką Koleją Miejską) wraz z szacowanym kosztem podróży. Warty uwagi jest fakt, że aplikacja do planowania podróży korzystać będzie z danych na temat opóźnień zbliżających się pojazdów, dlatego wyświetlane czasy rozpoczęcia i trwania podróży będą bliższe rzeczywistości. Ponadto pasażerowie korzystający z infokiosków będą mieli dostęp do interaktywnej mapy Trójmiasta wraz z zaznaczonymi schematami linii komunikacyjnych, punktami POI (punkty użyteczne np. urzędy, policja, informacje turystyczne itp.), aktualny rozkład jazdy wszystkich publicznych organizatorów transportu zbiorowego na terenie Trójmiasta.

Planowanym, ostatecznym terminem uruchomienia Terminali Informacji Pasażerskiej w pełnej funkcjonalności jest maj 2015 r.

 Zdj. 2 Terminal Informacji Pasażerskiej przy C.H Batory

Informacje o Systemie Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego będą także znajdować się na portalu WWW, ale o tym wkrótce.

[zdjęcia i materiały: ZDiZ]

 


Czytaj więcej:

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."