Modelowanie ruchu na obszarze miasta
Nowoczesne zarządzanie miastem, a w szczególności prowadzenie prac planistycznych i podejmowanie decyzji strategicznych w zakresie rozwoju systemu transportowego wymaga stosowania nowoczesnych i rozbudowanych narzędzi. Jednym z takich narzędzi jest symulacyjny model transportowy, odzwierciedlający zachowania transportowe mieszkańców miasta związane z codziennymi podróżami.
Model ten pozwala na ocenę funkcjonowania systemu transportowego w mieście, jak również na analizy i prognozy natężeń ruchu drogowego czy wielkości potoków pasażerskich w transporcie zbiorowym, a tym samym pozwala na efektywne planowanie i zarządzanie systemem transportowym. Ponadto, model może być wykorzystywany w celach operacyjnych, np. do zaplanowania obsługi transportowej podczas imprez masowych czy robót drogowych.
Spośród metod modelowania ruchu w miastach najpopularniejszym podejściem jest czterostopniowe modelowanie ruchu. Wyróżnia się w nim następujące etapy:
- generacja podróży, w której określa się matematycznie ilość ruchu generowanego lub absorbowanego przez poszczególne rejony transportowe miasta;
- rozkład przestrzenny podróży, w którym buduje się więźby ruchu, pokazujące skąd i dokąd podróżują mieszkańcy i osoby podróżujące po mieście;
- podział zadań przewozowych, który pokazuje jakimi środkami transportu podróżują mieszkańcy;
- rozkład ruchu na sieć, który na podstawie zastosowanych algorytmów mówi o tym, którędy będą podróżować ludzie na trasie pomiędzy źródłem a celem podróży, z uwzględnieniem strategii zarządzania i sterowania ruchem.
Do budowy modeli ruchu w miastach stosuje się obecnie specjalistyczne oprogramowanie komputerowe do celów planistycznych i operacyjnych.
W Polsce, modelem transportowym (jako oficjalnym, udostępnianym narzędziem) dysponuje kilka miast. W Gdyni, planowane jest opracowanie rozszerzonego 3-poziomowego symulacyjnego modelu systemów transportu (MST) w ramach projektu unijnego DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility), realizowanego w ramach inicjatywy CIVITAS.
Model transportowy dla Gdyni zostanie opracowany przez Politechnikę Gdańską – jednego z partnerów konsorcjum projektu DYN@MO. Model ten powstanie w oparciu o badania ruchu, które zostaną przeprowadzone w Gdyni i pozwolą na uzyskanie szczegółowych informacji na temat zachowań, preferencji i potrzeb transportowych mieszkańców Gdyni. Będzie on obejmował 3 poziomy:
- Model makroskopowy, który będzie narzędziem pomocnym m.in. podczas tworzenia i rozwijania gdyńskiego SUTP (Sustainable Urban Transport Plan – Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego), również realizowanego w ramach CIVITAS DYN@MO, a także dostarczy dane do modelu mezoskopowego.
- Model mezoskopowy, który wykorzystywany będzie np. do analiz scenariuszy zmian w organizacji ruchu oraz do szacowania efektywności tych scenariuszy. Model mezoskopowy wraz z makroskopowym dadzą podstawę do opracowania modelu mikroskopowego.
- Model mikroskopowy, który pozwoli na weryfikację, a także demonstrację wyników modelowania.
Opracowany model będzie stanowił podstawowe, jednolite i uniwersalne narzędzie wykorzystywane podczas zarządzania ruchem i planowania transportu w Gdyni. W zakresie zarządzania mobilnością będzie on służył m.in. do pozyskiwania informacji niezbędnych do uzupełnienia i aktualizacji gdyńskiego SUMP (Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który zostanie opracowany w ramach inicjatywy unijnej CIVITAS DYN@MO, czy też analizy i oceny efektów proponowanych w SUMP działań na zarządzanie mobilnością.
[zdjęcia: materiały ZDIZ]
Komentarze (2)