Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Rowerowy Maj - wyniki ankiet po kampanii

W roku 2017, w gdyńskiej odsłonie kampanii „Rowerowy Maj” udział wzięło 21 szkół podstawowych, 234 klas 1-6, co daje  sumę 5 574 uczniów uczestniczących w konkursie. Pośród uczestników przed i po kampanii przeprowadzono badania ankietowe które miały sprawdzić w jaki sposób uczniowie docierają do szkoły.

Tegoroczną edycję kampanii „Rowerowy Maj” realizowała i koordynowała firma Promotion PL z Gdyni. Zajęli się oni dystrybucją materiałów, szkoleniem koordynatorów, następnie dystrybucją nagród oraz organizacją apeli na zakończenie kampanii w zwycięskich szkołach.

Kampania miała na celu:

  • Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w codziennej podróży do placówki oraz edukacja dzieci z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  •   Zmniejszenie ruchu samochodowego przy gdyńskich publicznych szkołach podstawowych;
  • Promocja zrównoważonych sposobów przemieszczenia się po mieście w codziennych podróżach wśród najmłodszych mieszkańców Gdyni i ich rodziców, w szczególności chodzenia pieszo;
  • Zachęcenie rodziców dzieci uczęszczających do gdyńskich publicznych szkół podstawowych do prowadzenia zdrowego trybu życia, poprzez regularne odprowadzanie dzieci do placówki zamiast odwożenia ich samochodem;

Nagrody jakie otrzymywali uczniowie w zależności od liczby przejazdów wykonanych podczas trwania kampanii to: opaski odblaskowe, dzwonki rowerowe oraz składane plecaki. Trzy najlepsze szkoły otrzymały nagrody finansowe.

Badania ankietowe

Przed rozpoczęciem, a także po zakończeniu kampanii przeprowadzone zostały badania ankietowe wśród uczestników – uczniów szkół podstawowych. Ankiety przeprowadzono w dwóch turach, pytano uczniów o sposób dotarcia do szkoły w dniu przeprowadzenia ankiety. Pierwszy etap realizowano przed rozpoczęciem kampanii: w dniach 24.04 – 28.04. 2017r. a drugi etap zaraz po jej zakończeniu: w dniach 1.06 – 09.06.2017r. Przepytano ok. 4200 uczniów (1 etap – 4224, 2 etap - 4184).

Wyniki ankiet – podział podróży – zostały zobrazowane na poniższych wykresach:

Jak widać na wykresach kołowych, aż 11% ankietowanych postanowiło wsiąść na rower zamiast iść do szkoły na piechotę. Dobrym wynikiem jest 6% spadek liczby osób dowożonych samochodem. Rower (lub hulajnoga, rolki, deskorolka) jest również mocną konkurencją dla komunikacji miejskiej tutaj też widzimy 5% spadek udziału podróży.

O 988 zwiększyła się liczba uczniów przyjeżdżających na rowerze do szkół.

 

Liczba pieszych zmniejszyła się o 503, najwięcej z nich przesiadło się na rower, hulajnogę lub inny aktywny środek transportu.

Część uczniów mieszkających w dalszej odległości od szkoły przesiadła się z komunikacji miejskiej na aktywne środki transportu.

Liczba uczniów dojeżdżających z rodzicami samochodem do szkoły uległa zmniejszeniu o 272.

Zmniejszyła się również liczba osób dojeżdżających samochodem w okolice szkoły. Większość z tych osób również przesiadła się na rower bądź hulajnogę.

O prawie 400 zwiększyła się liczba uczniów którzy sygnalizują zmianę przyzwyczajeń i najchętniej dojeżdżaliby do szkoły właśnie w sposób aktywny: na hulajnodze lub rowerze.

Podsumowując, kampania „Rowerowy Maj” przyniosła wymierne skutki w postaci zmian zachowań transportowych uczniów, przyczyniła się pośrednio do zwiększenia bezpieczeństwa w obrębie szkół (poprzez redukcję liczby samochodów odwożących uczniów). Warto przypomnieć o tym, że uczniowie szkół biorących udział w „Rowerowym Maju” to przeszkoleni rowerzyści w większości posiadający karty rowerowe lub jeżdżący z opiekunem. Przed kampanią Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni organizował dla 20 klas z 10 chętnych szkół dodatkowe lekcje bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście. 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."