Rowerowy Maj - wyniki ankiet po kampanii
W roku 2017, w gdyńskiej odsłonie kampanii „Rowerowy Maj” udział wzięło 21 szkół podstawowych, 234 klas 1-6, co daje sumę 5 574 uczniów uczestniczących w konkursie. Pośród uczestników przed i po kampanii przeprowadzono badania ankietowe które miały sprawdzić w jaki sposób uczniowie docierają do szkoły.
Tegoroczną edycję kampanii „Rowerowy Maj” realizowała i koordynowała firma Promotion PL z Gdyni. Zajęli się oni dystrybucją materiałów, szkoleniem koordynatorów, następnie dystrybucją nagród oraz organizacją apeli na zakończenie kampanii w zwycięskich szkołach.
Kampania miała na celu:
- • Zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w codziennej podróży do placówki oraz edukacja dzieci z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- • Zmniejszenie ruchu samochodowego przy gdyńskich publicznych szkołach podstawowych;
- • Promocja zrównoważonych sposobów przemieszczenia się po mieście w codziennych podróżach wśród najmłodszych mieszkańców Gdyni i ich rodziców, w szczególności chodzenia pieszo;
- • Zachęcenie rodziców dzieci uczęszczających do gdyńskich publicznych szkół podstawowych do prowadzenia zdrowego trybu życia, poprzez regularne odprowadzanie dzieci do placówki zamiast odwożenia ich samochodem;
Nagrody jakie otrzymywali uczniowie w zależności od liczby przejazdów wykonanych podczas trwania kampanii to: opaski odblaskowe, dzwonki rowerowe oraz składane plecaki. Trzy najlepsze szkoły otrzymały nagrody finansowe.
Badania ankietowe
Przed rozpoczęciem, a także po zakończeniu kampanii przeprowadzone zostały badania ankietowe wśród uczestników – uczniów szkół podstawowych. Ankiety przeprowadzono w dwóch turach, pytano uczniów o sposób dotarcia do szkoły w dniu przeprowadzenia ankiety. Pierwszy etap realizowano przed rozpoczęciem kampanii: w dniach 24.04 – 28.04. 2017r. a drugi etap zaraz po jej zakończeniu: w dniach 1.06 – 09.06.2017r. Przepytano ok. 4200 uczniów (1 etap – 4224, 2 etap - 4184).
Wyniki ankiet – podział podróży – zostały zobrazowane na poniższych wykresach:
Jak widać na wykresach kołowych, aż 11% ankietowanych postanowiło wsiąść na rower zamiast iść do szkoły na piechotę. Dobrym wynikiem jest 6% spadek liczby osób dowożonych samochodem. Rower (lub hulajnoga, rolki, deskorolka) jest również mocną konkurencją dla komunikacji miejskiej tutaj też widzimy 5% spadek udziału podróży.
O 988 zwiększyła się liczba uczniów przyjeżdżających na rowerze do szkół.
Liczba pieszych zmniejszyła się o 503, najwięcej z nich przesiadło się na rower, hulajnogę lub inny aktywny środek transportu.
Część uczniów mieszkających w dalszej odległości od szkoły przesiadła się z komunikacji miejskiej na aktywne środki transportu.
Liczba uczniów dojeżdżających z rodzicami samochodem do szkoły uległa zmniejszeniu o 272.
Zmniejszyła się również liczba osób dojeżdżających samochodem w okolice szkoły. Większość z tych osób również przesiadła się na rower bądź hulajnogę.
O prawie 400 zwiększyła się liczba uczniów którzy sygnalizują zmianę przyzwyczajeń i najchętniej dojeżdżaliby do szkoły właśnie w sposób aktywny: na hulajnodze lub rowerze.
Podsumowując, kampania „Rowerowy Maj” przyniosła wymierne skutki w postaci zmian zachowań transportowych uczniów, przyczyniła się pośrednio do zwiększenia bezpieczeństwa w obrębie szkół (poprzez redukcję liczby samochodów odwożących uczniów). Warto przypomnieć o tym, że uczniowie szkół biorących udział w „Rowerowym Maju” to przeszkoleni rowerzyści w większości posiadający karty rowerowe lub jeżdżący z opiekunem. Przed kampanią Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni organizował dla 20 klas z 10 chętnych szkół dodatkowe lekcje bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście.
Komentarze