Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Po dwóch latach spotkań on-line Transport Week powraca do stacjonarnej formuły. Już 9 i 10 marca ponownie spotkamy się w Gdyni, by rozmawiać o najważniejszych zagadnieniach z sektora transportowego.
Przed nami już 11. edycja Transport Week. W ostatnich dwóch latach z powodu pandemi COVID-19 wydarzenie odbywało się w większości on-line. Teraz powraca do stacjonarnej formuły, a jego gospodarzem po raz kolejny będzie Gdynia. Transport Week to dwa pełne dni wnikliwych prezentacji i eksperckich paneli dyskusyjnych po najważniejsze zagadnienia kształtujące teraźniejszość i przyszłość sektora transportowego. Wśród tegorocznych tematów znajdą się m.in. skutki pandemii dla sektora transportu, przyszłość rynków kontenerowych, RoRo i promowych, a także najciekawsze inwestycje i projekty w polskich portach.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni uruchomił kolejne liczniki rowerowe. Urządzenia mierzące natężenie ruchu jednośladów zostały zamontowane na ul. Płk. Stanisława Dąbka, na bulwarze Nadmorskim im. Feliksa Nowowiejskiego, jeden licznik przeniesiony został na Al. Zwycięstwa.
- Urządzenia pozwalają na jednostkowe zliczanie rowerzystów przekraczających dany przekrój drogi rowerowej i obserwację w jaki sposób rozkładają się potoki ruchu jednośladów. Dane są przetwarzane i analizowane przez inżynierów Referatu. ds. rozwoju komunikacji rowerowej w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni, pozwala to m.in. na planowanie rozmieszczenia nowej infrastruktury – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Już wkrótce do Gdyni trafią nowoczesne i ekologiczne elektrobusy marki Mercedes-Benz eCitaro. Obecnie trwa montaż dodatkowego wyposażenia pojazdów. W autobusach zostaną zastosowane innowacyjne rozwiązania. To m.in. antywirusowa klimatyzacja czy zeroemisyjne ogrzewanie. W pojazdach nie będzie też agregatów spalinowych.
W kwietniu miasto podpisało umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów. Zawarto ją z firmą EvoBus. Zakup 16 fabrycznie nowych, elektrycznych pojazdów marki Mercedes-Benz eCitaro to kolejny krok, jaki zrobiła Gdynia w stronę transportu przyjaznego środowisku. Inwestycja jest realizowana przy znacznym udziale środków europejskich, które pokryją aż 85% kosztów tego projektu.
W ubiegłym tygodniu – dokładnie 20 maja 2021 roku – weszły w życie przepisy nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Nowe zapisy uregulowały status m.in. elektrycznych hulajnóg. Dla Gdyni to szansa na rozwój mikromobilności i efektywnego realizowania potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. To także duże wyzwanie. Dlatego Gdynia podejmuje szereg działań mających usprawnić wprowadzenie przepisów.
Nowe przepisy, obowiązujące od 20 maja br., dotyczą urządzeń, które w ostatnich latach stały się szczególnie popularne wśród mieszkańców miast, w tym także Gdyni. Nowelizacja reguluje status takich pojazdów, jak hulajnogi elektryczne, urządzenia transportu osobistego (UTO) czy urządzenia wspomagające ruch (UWR). Do UTO zaliczają się m.in. segwaye, a także elektryczne deskorolki i monocykle. Z kolei UWR to urządzenia napędzane siłą mięśni, ale niebędące pojazdami. To m.in. rolki czy deskorolki.
Koniec z elektrycznymi hulajnogami blokującymi chodniki i porzucanymi przez użytkowników w nieodpowiednich miejscach. Gdynia zawrze pierwsze porozumienie z operatorem systemu, które uporządkuje obecność popularnych jednośladów w przestrzeni miasta. Hulajnogi otrzymają całą siatkę specjalnie wyznaczonych miejsc do parkowania, które nie będą już zabierać miejsca pieszym ani rowerzystom.
Nadeszła pora na uporządkowanie kwestii związanych z działaniem elektrycznych hulajnóg wypożyczanych „na minuty". Coraz bardziej popularny środek transportu, który idealnie nadaje się do pokonania tzw. pierwszej i ostatniej mili jest obecny na gdyńskich ulicach już od wielu miesięcy.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.