Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Nieważne, czy korzystasz z autobusu, kolei czy na co dzień podróżujesz samochodem – podstawowe dane o twoich nawykach transportowych pomogą w ocenie komunikacyjnych potrzeb całej metropolii. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot uruchomił internetową ankietę, która zdiagnozuje nasze przyzwyczajenia.
Po raz pierwszy badanie zachowań transportowych obejmie cały obszar metropolii. Wystartowała internetowa ankieta, która w kilkanaście minut zbiera najważniejsze dane dotyczące codziennych podróży mieszkańców Trójmiasta i okolicznych gmin.
Wystarczy odpowiedzieć na pytania dotyczące m.in. posiadanych na własność środków transportu, korzystania z komunikacji publicznej czy częstotliwości wykonywania podróży samochodem. Jedno z pytań polega na przedstawieniu schematu codziennej drogi do pracy, szkoły lub na uczelnię.
Jest oferta na dostawę oraz serwisowanie m.in. nowych parkomatów w rozszerzonej Strefie Płatnego Parkowania. Obejmie ona wybrany obszar Działek Leśnych, Grabówka oraz Wzgórza św. Maksymiliana. Obowiązek uiszczania opłat parkingowych, w wyżej wymienionych dzielnicach, ma zostać wprowadzony jeszcze w grudniu tego roku.
- Konsekwentnie realizujemy plan rozbudowy strefy płatnego parkowania. Liczymy, że doprowadzimy do podpisania umowy, w ramach której strefy A i B ( Działki Leśne, część Grabówka oraz Wzgórze św. Maksymiliana) będą wyposażone w nowe, energooszczędne parkomaty solarne z płatnościami BLIK. Chcemy zadbać też o ułatwienia dla kierowców, którzy dzięki specjalnej aplikacji mobilnej, szybciej i sprawniej znajdą wolne miejsce postojowe - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Rok temu o technologiach wodorowych, które odmienią świat, rozmawiano w Gdyni, teraz – w całości w sieci. Już w przyszłym tygodniu kolejna, 3. edycja międzynarodowej konferencji PCHET (Polish Conference on Hydrogen Energy and Technology). Dyskusjom o zeroemisyjnym źródle energii będzie mógł przysłuchać się każdy, kto interesuje się tematem.
O wodorze w sieci
Dokładnie w poniedziałek i wtorek, 28 i 29 września, oczy wszystkich zainteresowanych zeroemisyjnymi technologiami powinny być zwrócone na trzecią edycję PCHET (Polish Conference on Hydrogen Energy and Technology). O wodorze i wszystkim, co w przyszłości to źródło energii może odmienić w polskiej gospodarce, porozmawia międzynarodowe grono ekspertów, samorządowców i naukowców.
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu 2020 to hasło: „Zeroemisyjna mobilność dla każdego”. Z tej okazji zapraszamy do zapoznania się z krótkim filmem promocyjnym podsumowującym ostatnie działania w zakresie elektromobilności.
We współpracy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni stworzyliśmy również innowacyjny wirtualny spacer po zajezdni PKT, podczas którego można posłuchać wypowiedzi pracowników oraz podziwiać panoramy 360°.
Prezentacje rowerów cargo z różnych miast Polski, wspólny przejazd, rozmowy na temat zrównoważonej mobilności, a nawet... wyścigi towarowych dwukołowców. To atrakcje, które czekały na uczestników VI Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych. Impreza odbyła się na początku września w Lublinie. Podczas wydarzenia nasze miasto reprezentowali przedstawiciele Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością Urzędu Miasta Gdyni.
VI Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych to cykliczna impreza, co roku odbywająca się w innym polskim mieście, gdzie rowery cargo zyskują coraz bardziej na popularności. Poprzedni – V Zlot – odbył się w Gdyni. W tym rok organizacji podjęli się: Porozumienie Rowerowe - Lublin Rowerem, Federacja Rowerowa oraz Towarzystwo dla Natury i Człowieka.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.