Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
2. Prosimy koordynatorów o nadsyłanie mailem min. 10 zdjęć z kampanii w Waszych firmach oraz zgłoszeń do nagrody w kategorii "Największa inwestycja w rozwój ruchu rowerowego w firmie dokonana od dnia zakończenia konkursu „Do pracy jadę rowerem" w 2018 roku do dnia zakończenia konkursu „Do pracy jadę rowerem" w 2019 roku".
W związku z obowiązującą Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r., Gmina Miasta Gdyni przygotowuje strategię rozwoju elektromobilności. Jednym z działań podjętych przez miasto jest realizacja projektu unijnego CAR (Creating Automotive Renewal), którego celem jest zwiększanie świadomości i promowanie elektromobilności w miastach.
Gmina Miasta Gdyni przystąpiła do badania opinii publicznej świadomości i zachowań w zakresie elektromobilności wśród gdyńskich przedsiębiorców. Celem badania jest umożliwienie analizy aktualnego stanu elektromobilności i potencjału jej rozwoju w mieście Gdynia.
Badanie przeprowadzono metodą wywiadu bezpośredniego od czerwca do sierpnia bieżącego roku. W trakcie badań ankieterzy odwiedzili gdyńskie przedsiębiorstwa w celu zebrania informacji na temat m.in. liczby zatrudnionych pracowników, sposobie dojazdów pracowników do pracy, liczby i rodzaju pojazdów służbowych, planów odnośnie do zakupu pojazdów elektrycznych, czynników wpływających na decyzję o ewentualnym zakupie pojazdów elektrycznych oraz barierach rozwoju elektromobilności w firmie.
Po Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi nastała pora na Gdynię jako gospodarza Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych. We wrześniu odbędzie się piąta edycja imprezy skierowanej do użytkowników i entuzjastów rowerów towarowych, jak i wszystkich tych, którzy są zainteresowani tym środkiem transportu.
Są już widoczne na ulicach miasta i na co dzień pomagają w realizacji zadań firmom czy instytucjom. Rowery towarowe, tzw. cargo bikes zdążyły już zadomowić się w Gdyni. Miasto jest uczestnikiem dwóch projektów unijnych związanych z nowym środkiem transportu - CityChangerCargoBike z programu Horyzont 2020 oraz CoBiUM z programu Interreg Południowy Bałtyk. Testujemy i sprawdzamy już od kilku miesięcy jak użytkuje się rowery cargo w przestrzeni miejskiej, a teraz nad morze zapraszamy także rowerzystów z innych miejsc w Polsce - już 7 i 8 września Gdynia będzie gospodarzem Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych.
Sezon rowerowy w pełni, cykliści korzystają z doskonałej pogody. Oprócz wytrawnych pożeraczy kilometrów na dwóch kółkach, po mieście przemieszczają się także rowerzyści, którzy wolą poruszać się chodnikiem. Wśród nich są też użytkownicy roweru MEVO. I choć korzystanie z roweru jest jak najbardziej godne pochwały, to jazda po chodniku już nie. Miasto Gdynia rozpoczyna kampanię #rowertopojazd, mającą na celu nakłonienie rowerzystów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami. Straż Miejska będzie pouczała, wręczała ulotki, ale też, tak jak dotychczas, karała mandatami za jazdę rowerem po chodniku, współpracując z Policją.
Mieszkańcy Gdyni i Trójmiasta przywykli już do korzystania z aut na minuty, które cieszą się dużą popularnością. Od 1 sierpnia będzie można korzystać z aut nowego operatora. Na ulicach pojawi się blisko 200 nowych samochodów, które będą działały pod szyldem Panek CarSharing.
Nowy operator nie tylko w Gdyni
Do działających już na terenie Trójmiasta operatorów Traficar i MiiMove dołącza kolejna firma – Panek CarSharing. Dokładnie od 1 sierpnia w Gdyni, Gdańsku, Sopocie, Rumi, Redzie, Wejherowie i Pruszczu Gdańskim będzie można skorzystać z floty około 200 nowych aut na minuty. Na razie to Toyoty Yaris i Corolla (w tym hybrydowe), a w przyszłości – większe C-HR i małe suvy.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.