Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Po Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Łodzi nastała pora na Gdynię jako gospodarza Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych. We wrześniu odbędzie się piąta edycja imprezy skierowanej do użytkowników i entuzjastów rowerów towarowych, jak i wszystkich tych, którzy są zainteresowani tym środkiem transportu.
Są już widoczne na ulicach miasta i na co dzień pomagają w realizacji zadań firmom czy instytucjom. Rowery towarowe, tzw. cargo bikes zdążyły już zadomowić się w Gdyni. Miasto jest uczestnikiem dwóch projektów unijnych związanych z nowym środkiem transportu - CityChangerCargoBike z programu Horyzont 2020 oraz CoBiUM z programu Interreg Południowy Bałtyk. Testujemy i sprawdzamy już od kilku miesięcy jak użytkuje się rowery cargo w przestrzeni miejskiej, a teraz nad morze zapraszamy także rowerzystów z innych miejsc w Polsce - już 7 i 8 września Gdynia będzie gospodarzem Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych.
Sezon rowerowy w pełni, cykliści korzystają z doskonałej pogody. Oprócz wytrawnych pożeraczy kilometrów na dwóch kółkach, po mieście przemieszczają się także rowerzyści, którzy wolą poruszać się chodnikiem. Wśród nich są też użytkownicy roweru MEVO. I choć korzystanie z roweru jest jak najbardziej godne pochwały, to jazda po chodniku już nie. Miasto Gdynia rozpoczyna kampanię #rowertopojazd, mającą na celu nakłonienie rowerzystów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami. Straż Miejska będzie pouczała, wręczała ulotki, ale też, tak jak dotychczas, karała mandatami za jazdę rowerem po chodniku, współpracując z Policją.
Mieszkańcy Gdyni i Trójmiasta przywykli już do korzystania z aut na minuty, które cieszą się dużą popularnością. Od 1 sierpnia będzie można korzystać z aut nowego operatora. Na ulicach pojawi się blisko 200 nowych samochodów, które będą działały pod szyldem Panek CarSharing.
Nowy operator nie tylko w Gdyni
Do działających już na terenie Trójmiasta operatorów Traficar i MiiMove dołącza kolejna firma – Panek CarSharing. Dokładnie od 1 sierpnia w Gdyni, Gdańsku, Sopocie, Rumi, Redzie, Wejherowie i Pruszczu Gdańskim będzie można skorzystać z floty około 200 nowych aut na minuty. Na razie to Toyoty Yaris i Corolla (w tym hybrydowe), a w przyszłości – większe C-HR i małe suvy.
Na początku czerwcu tego roku informowaliśmy, że w przetargu na budowę Węzła Chylonia złożone zostały trzy oferty. 30 lipca została wybrana najkorzystniejsza z nich, opiewająca na kwotę 45,799 mln złotych brutto, złożona przez konsorcjum firm Roverpol, sp. z o.o i Rover Infraestructures S.A.
- To jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych, które realizuje Miasto Gdynia dla mieszkańców Chyloni i Cisowej. Konsekwentnie stawiamy na poprawę jakości życia i na inwestycje, poprawiające skomunikowanie dzielnic. Cieszę się, że kolejna, duża inwestycja jest realizowana w naszym mieście. Następne, po zakończeniu spraw formalnych, rozpoczniemy jeszcze w tym roku - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Firma Jaros – Inżynieria Ruchu przygotuje dokumentację projektowo-kosztorysową przebudowy skrzyżowań: ul. Nowowiczlińskiej z ul. Rdestową oraz ul. Wiczlińskiej z ul. Mietową i ul. Koperkową w Gdyni. Umowa zostanie podpisana 1 sierpnia.
W ogłoszonym pod koniec czerwca przetargu wpłynęły trzy oferty. Spośród nich wybrana została oferta Jaros – Inżynieria Ruchu wynosząca 209 961 złotych brutto.
- Przebudowa skrzyżowań z pewnością usprawni przepustowość ruchu pojazdów, zwłaszcza w perspektywie rozpoczęcia budowy trasy S6. Dlatego bardzo się cieszę, że jesteśmy coraz bliżej realizacji tej ważnej dla mieszkańców inwestycji. Wybraliśmy wykonawcę, a to oznacza, że w listopadzie będziemy mieli gotową dokumentację projektową, natomiast prace budowlane rozpoczniemy już w przyszłym roku – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.