Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

W dniach 24-28 września 2012 roku, w całej Polsce trwał Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Inicjatywa ta, uchwalona przez Krajową Radę BRD, ma na celu podniesienie świadomości społecznej na temat niebezpieczeństw w ruchu drogowym oraz właściwego zachowania na drodze, przede wszystkim poprzez działania edukacyjne przeznaczone dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych.

Statystyki wypadków drogowych w Polsce wskazują, że średnio 2 godziny i 6 minut ktoś nagle traci życie. W 2011 roku , wydarzyło się 40 065 wypadków, w których odnotowano 49 501 ofiar rannych i 4 189 śmiertelnych.
Niestety, również Gdynia wpisuje się do tej niechlubnej statystyki. W poprzednim roku na naszych drogach zginęło 13 osób, a 255 odniosło obrażenia.

Wypadki drogowe w latach 2004-2011

Źródło: Baza zdarzeń drogowych fril.org.pl

Analizując miejsca wypadków w ostatnich latach, można stwierdzić, że często dochodzi do nich na ulicach: Wielkopolskiej, Hutniczej, Morskiej, Władysława IV, Alei Zwycięstwa, Trasie Kwiatkowskiego czy gdyńskim odcinku Obwodowej Trójmiasta.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest zadaniem trudnym, złożonym i wymagającym czasu. Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego powinien w znacznym stopniu przyczynić się do zwiększenia świadomości odpowiednich instytucji i grup społecznych w celu. Jeszcze bardziej sprawę komplikuje brak krajowego funduszu BRD (wzorem innych państw) oraz systemu zarządzania bezpieczeństwem na drogach. Pomimo wielu przeciwności, Gdynia stara się, aby na lokalnych drogach było bezpieczne.

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. Istotnym krokiem w stronę zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście byłoby powołanie lokalnej rada BRD, która koordynowałaby pracę w tym zakresie. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

W poprawę BRD od wielu lat aktywnie angażuje się Komenda Miejska Policji w Gdyni, której główne zadania to nadzór nad ruchem drogowym oraz edukacja. Jednostka ta, poza udziałem w corocznych akcjach m.in. „Znicz”, „Bezpieczny powrót z wakacji” organizuje własne, związane bezpośrednio z problemami, które występują w mieście. W ostatnim czasie, dnia 18 września 2012 roku, gdyńska drogówka sprawdziła ponad 150 pojazdów dostawczych oraz busów wykonujących kursy po głównych ulicach miasta. Działanie to było przeprowadzone w związku z poważnymi wypadkami z udziałem ciężarówek (jedno z autobusem linii 147), jakie miały miejsce w ostatnim czasie w Gdyni. Kontroli poddano nie tylko stan techniczny pojazdów, ale również sposób przewożenia pasażerów i ładunków oraz stan kierowców (trzeźwość, czas pracy, uprawnienia). Efektem inspekcji było zatrzymanie 12 dowodów rejestracyjnych z powodu wykrytych nieprawidłowości.

Co ważne, policja angażuje się w edukację najmłodszych Gdynian. W ramach programu prewencyjnego „Policyjna Foczka uczy zasad bezpieczeństwa” prowadzone są zajęcia, które mają na celu ukształtowanie, wśród najmłodszych uczniów szkół podstawowych, prawidłowego zachowania w obliczu potencjalnego zagrożenia. W czasie 10 spotkań lekcyjnych trwających przez cały rok szkolny, pierwszoklasiści poznają źródła niebezpieczeństw oraz zostają poinstruowani, w jaki sposób sobie radzić wobec nich. Jeden z tematów jest poświęcony bezpiecznej drodze do szkoły. 27 września 2012 roku, uroczyście zainaugurowano już IV edycję projektu, w którym udział bierze około 2,5 tys. dzieci ze 110 klas.

Gadżety promocyjne -

Tytułowa Foczka „Gdynka-Ostrzeżynka” wraz z materiałami edukacyjnymi i pomocniczymi, które wręczane są najmłodszym.
http://www.gdynia.policja.gov.pl

Działania w zakresie BRD podjął również gdyński Zarząd Dróg i Zieleni, który w ramach jednej z trzech kampanii programu SEGMENT pt. „Pieszy autobus” m.in. uczy dzieci i rodziców poprawnego poruszania się pieszo w ruchu drogowym oraz wyposaża w odblaskowe upominki, które mają zwiększyć ich widoczność w drodze do szkoły.

Kampania

Kampania programu SEGMENT pt. „Pieszy autobus

Odblaskowe maskotki z projektu SEGMENT
Odblaskowe maskotki – gadżety programu SEGMENT

Zarówno gdyńska policja oraz ZDiZ uważają edukację BRD jako bardzo istotny czynnik w życiu młodego człowieka. Przeprowadzona w sposób właściwy, dostosowany do wieku, kształtuje go jako odpowiedzialnego, bezpiecznie i prawidłowo postępującego oraz kulturalnego uczestnika ruchu drogowego.

Bezpieczeństwo ruchu drogowego jest tematem, a w naszym kraju zarazem ogromnym problemem, o którym ciągle powinniśmy mówić. Nie można go bagatelizować, gdyż liczba ofiar śmiertelnych kształtuje się każdego roku na poziomie liczby mieszkańców dzielnicy Kamienna Góra (ok. 4 tys.), a ranni to Cisowa, Chylonia i Grabówek razem ujęte (ok. 49 tys.). Aby zmniejszyć te ogromne, zatrważające liczby, potrzebne są działania również w naszym mieście. Jak widać, różne instytucje starają się je realizować, jednak ze względu na brak funduszy, są one prowadzone doraźnie, bez możliwości planowania długoterminowego. Mamy jednak nadzieję, że w końcu miasto Gdynia osiągnie wymarzoną liczbę 0 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.

[zdjęcie tytułowe: © manu - Fotolia.com]

lub zaloguj się przez: