CityChangerCargoBike (CCCB)
Wprowadzenie na szeroką skalę i zastosowanie rowerów towarowych na obszarach miejskich okazało się być przełomem dla miast: poprawia się wizerunek roweru, przyczynia się do wzrostu liczby rowerzystów (zarówno w przypadku towarów, jak i pasażerów), przestrzeń miejska jest wykorzystywana bardziej efektywnie, poprawia jakość powietrza, poziom bezpieczeństwa i jakość życia.
Jednak to innowacyjne rozwiązanie jest obecne tylko w kilku europejskich miastach i w większości z nich tylko w fazie początkowej.
CityChangerCargoBike (CCCB) zamierza to zmienić - zwiększyć oraz przyspieszyć wykorzystanie rowerów towarowych w miastach. CCCB wykorzysta najlepsze przykłady realizacji tego rodzaju polityki, konteksty i wiedzę specjalistyczną z Europy, aby przenieść je na dużą skalę i w najlepszy możliwy sposób do nowych miast.
Projekt CCCB opiera się na olbrzymim potencjale rowerów dostawczych do zastąpienia nawet:
- 23 - 25% dostaw komercyjnych w miastach,
- 50% komercyjnych podróży służbowych i obsługi technicznej,
- 77% prywatnych podróży logistycznych (zakupy, wypoczynek, transport dzieci).
Co więcej, rowery towarowe przynoszą ze sobą zupełnie nową kulturę rowerową: nowe, modne modele rowerów do przewozu ładunków, sklepy rowerowe specjalizujące się w sprzedaży rowerów cargo, nowe koncepcje logistyczne.
CCCB ma następujące cele:
- Podnoszenie świadomości wśród odpowiednich podmiotów: sektora publicznego, prywatnego i komercyjnego.
- Wykorzystanie innowacyjnych narzędzi do transferu wiedzy i doświadczeń między miastami - liderami i „miastami uczącymi się" w dziedzinie rowerów towarowych, np. wymiana peer-to-peer.
- Stworzenie korzystnych warunków ramowych dla użytkowania rowerów towarowych.
- Zmniejszenie kongestii drogowej, emisji zanieczyszczeń i hałasu przy zwiększeniu bezpieczeństwa i poprawie wykorzystania przestrzeni publicznej.
Czas realizacji projektu to 36 miesięcy, projekt rozpoczął się w dnia 1 września 2018 roku.
Budżet dla Miasta Gdyni wynosi 109 950 EURO (ok. 494 775 zł). Koszty kwalifikowalne w ramach projektu są finansowane na poziomie 100%. Ponadto od kosztów kwalifikowalnych naliczane jest 25% dofinansowania za poniesione koszty administracyjne.
Konsorcjum projektu składa się z 20 partnerów. Część z nich to miasta bardzo doświadczone, mające za sobą liczne projekty związane z przedmiotowym tematem oraz posiadające ogromną wiedzę w tym zakresie. Projekt koordynuje firma FGM-AMOR z Austrii, która od 2011 roku zajmuje się tematyką logistyki miejskiej i rowerów cargo. Partnerzy projektu poza Gdynią to:
- Europejska Federacja Cyklistów (ECF)
- Europejska Federacja Logistyki Rowerowej (ECLF)
- Stowarzyszenie Copanhagenize
- Utrecht (Holandia)
- Oslo (Norwegia)
- Mechelen (Belgia)
- Lizbona (Portugalia)
- Strasburg (Francja)
- Cambridge (Wielka Brytania)
- Donostia/San Sebastian (Hiszpania)
- Vitoria-Gasteiz (Hiszpania)
- Alba Iulia (Rumunia)
- Dubrownik (Chorwacja)
- Rimini (Włochy)
- Varna (Bułgaria)
- Drama (Grecja)
- Praga (Czechy)
- Politechnika Krakowska.
Gdynia w projekcie jest miastem uczącym się - czerpie wiedzę od partnerów projektu, będzie wdrażać programy pilotażowe, organizować warsztaty, tworzyć materiały edukacyjne oraz promować ruch rowerowy z użyciem rowerów towarowych.
W Gdyni projekt ma na celu zwiększenie świadomości w zakresie sposobów wykorzystania roweru towarowego (cargo) i jego popularyzację wśród prywatnych użytkowników. Przystępując do projektu wykorzystujemy efekt synergii z projektem CoBiUM, w którym zabezpieczone będą środki na zakup samych pojazdów z przeznaczeniem do przeprowadzania pilotaży.