Zadanie G1.2 - Społecznościowe projekty badawcze na rzecz Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP)
Jako podstawę do aktualizacji i rozszerzenia gdyńskiego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP), Politechnika Gdańska przygotuje społecznościowe projekty badawcze dla działań priorytetowych wskazanych w SUMP. Badania będą prowadzone w zakresie: możliwości rozwoju w mieście systemu Personal Rapid Transit (PRT), modyfikacji układu linii autobusowych i trolejbusowych, promocji ruchu rowerowego i pieszego oraz stref pieszych.
Wszystkie badania i ich wyniki będą poddane konsultacjom społecznym z mieszkańcami miasta, za pośrednictwem platformy internetowej (zadanie G3.4) i na spotkaniach z zainteresowanymi stronami.
Główne cele zadania:
- Przygotowanie studium koncepcyjnego dla wybranych działań z Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (PRT, zmiana układu drogowego i linii transportu zbiorowego, promocja ruchu rowerowego i pieszego oraz stref pieszych)
- Przygotowanie społecznościowych projektów badawczych, które będą stanowić podstawę aktualizacji i rozszerzenia Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP)
- Zaangażowanie społeczności lokalnej do dyskusji na temat działań i badań przeprowadzonych w ramach zadania G1.2
- Zmniejszenie zatłoczenia na drogach i emisji zanieczyszczeń po wprowadzeniu działań proponowanych w projektach badawczych w oparciu o ich wyniki.
W ramach zadania G1.2, zostaną przeprowadzone badania i analizy niektórych zadań wskazanych w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Niektóre działania wpisane w SUMP będą realizowane w ramach projektu CIVITAS DYN@MO jako projekty pilotażowe, a niektóre z nich będą ograniczone tylko do symulacji i badań w trakcie realizacji projektu. Zadanie to przyczyni się do rozwoju bardziej zaawansowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni. Wyniki symulacji i badań prowadzonych w ramach G1.2 wpłyną na poprawę zarządzania ruchem w mieście i stanu środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie zatłoczenia i zanieczyszczenia związanego z transportem, a więc przyczynią się do poprawy jakości życia Gdynian.
Część zadań z SUMP, tj. linia PRT łącząca dworzec kolejowy w Gdyni Głównej z Molo Rybackim oraz analiza wybranych wariantów zmian w ruchu drogowym i linii transportu zbiorowego, będzie prowadzić do wyników i koncepcji przydatnych przy realizacji działań zapisanych w SUMP.
Stan istniejący
Plan Zrównoważonego Rozwoju Transportu (SUTP), opracowany w ramach projektu BUSTRIP, wymaga aktualizacji i uwzględnienia wszystkich środków i rodzajów transportu. Niektóre z zawartych tam działań i wskaźników są na dzień dzisiejszy nieaktualne, inne zaś potrzebują weryfikacji i uzupełnienia danych. Bez analiz i specjalistycznych danych trudno uzyskać lub wzmocnić polityczne i społeczne poparcie dla nowych pomysłów usprawnienia transportu w mieście. Dlatego też istotne jest przygotowanie studium koncepcyjnych dla poszczególnych działań.
Działania w ramach CIVITAS DYN@MO
Proces realizacji zadania składa się z dwóch etapów: planowania oraz wdrożenia.
Etap planowania:
- Zbieranie danych potrzebnych na rzecz badań
- Konsultacje z interesariuszami na temat planowanych badań
- Przygotowanie koncepcji systemu PRT
- Przygotowanie koncepcji zmian w układzie drogowym i linii transportu publicznego
- Przygotowanie koncepcji kampanii promującej ruch rowerowy, pieszy oraz strefy piesze.
Etap wdrożenia:
- Kampania promująca ruch rowerowy, pieszy i strefy piesze: symulacja zamknięcia dla ruchu ulicy Starowiejskiej i/lub ulicy Świętojańskiej - dwóch głównych ulic handlowych w Gdyni (symulacja potrzebna na rzecz realizacji zadania G1.3).
- Opracowanie stadium koncepcyjnego systemu PRT łączącego dworzec kolejowy w Gdyni Głównej z Molo Rybackim: w badaniu uwzględniony będzie wpływ systemu na warunki ruchu w mieście.
- Analiza wybranych wariantów zmian w układzie drogowym i liniach transportu zbiorowego będzie wykonana wraz z kompleksową oceną wpływu tych zmian na warunki ruchu w mieście.
- Analizy oraz badania będą udostępnione na platformie internetowej mobilnagdynia.pl. Badania będą uwzględniać propozycje i uwagi zebrane od obywateli za pośrednictwem platformy internetowej
Oczekiwane rezultaty
Najważniejsze efekty:
- Zestaw badań i projektów transportowych konsultowanych i/lub zatwierdzonych przez interesariuszy,
- Zaktualizowany i rozszerzony Plan Rozwoju Mobilności Miejskiej dla Gdyni,
- Społecznościowe projekty badawcze jako zestaw narzędzi do upowszechniania wśród innych miast objętych Bałtyckim Centrum Kompetencji SUMP.
Oczekiwane rezultaty w krótkiej perspektywie czasowej:
- Publiczna debata na temat proponowanych rozwiązań i wyników badań,
- Raport o systemach PRT funkcjonujących w Europie oraz możliwości implementacji w Gdyni.
Oczekiwane rezultaty w średniej i długiej perspektywie czasowej:
- Poprawa polityki planowania infrastruktury rowerowej w oparciu o konsultacje społeczne,
- Zaangażowanie pasażerów transportu publicznego oraz innych interesariuszy w proces rozwoju tej formy transportu,
- Wyższa świadomość społeczności lokalnej o transporcie zbiorowym w mieście.
[zdjęcie tytułowe: © Alena Yakusheva - Fotolia.com]