Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Zadanie G2.2 - Superkondensator na podstacji

Drukuj

Trolejbusy w Gdyni działają na dedykowanej sieci zasilającej. Przewoźnik planuje zwiększenie efektywności energetycznej systemu, poprzez szersze wykorzystanie energii powstałej w wyniku hamowania. Szybkie magazynowanie i uwalnianie energii jest obecnie czynnikiem ograniczającym wydajność sieci. Innowacyjna technologia - superkondensator, przyczyni się do pokonania tej bariery.

Rezultatem tego działania będzie instalacja na jednej z podstacji trolejbusowej superkondensatora, w wyniku której możliwa będzie 20% oszczędność zużycia energii przez pojazdy.

Główne cele zadania:

Stan istniejący

Nowoczesne trolejbusy, obecnie obsługiwane w Gdyni, są wyposażone w mechanizm do hamowania rekuperacyjnego, co oznacza, że mają zdolność odzyskiwania traconej podczas hamowania energii kinetycznej i zamiany jej na energię elektryczną. Energia ta może być pochłaniana (używana) przez inne pojazdy, jednak jest tracona, gdy w tej samej chwili nie ma zapotrzebowania innych trolejbusów, które mogą z niej skorzystać.

Instalacja superkondensatora na podstacji zmniejszy zapotrzebowanie na energię poprzez oszczędność energii wytwarzanej w czasie hamowania trolejbusów. Superkondensator może gromadzić i przechowywać energię odzyskaną z hamowania i przechowywać do czasu zużycia inny trolejbus. Superkondensator będzie dodatkowo wyposażony w urządzenia pomiarowe. Dzięki nim, można będzie na bieżąco mierzyć oszczędność energii.

Działania w ramach CIVITAS DYN@MO
Obecnie, system zasilający gdyńskie trolejbusy nie ma instalacji, która pozwala magazynować energię generowaną przez hamujące pojazdy. Dlatego też, nie ma możliwości, aby w pełni korzystać z energii rekuperacji z nowych trolejbusów. Energia ta jest tracona w rezystorach hamujących trolejbusów.

Jednym z możliwych rozwiązań jest instalacja kondensatorów w pojazdach, ale ma kilka wad:

Dzięki superkondensatorowi na podstacji, odzyskana energia hamowania jednego pojazdu, może być użyta przez inne.

Główne działania w ramach przygotowania i realizacji zadania G2.1 obejmują:

Oczekiwane rezultaty

Najważniejsze efekty:

Oczekiwane rezultaty w krótkiej perspektywie czasowej:

Oczekiwane rezultaty w średniej i długie perspektywie czasowej:

[zdjęcie tytułowe: PKT Gdynia]