Zadanie G3.1 - Model ruchu dla Gdyni
Gdynia opracuje trzypoziomowy model transportowy dla transportu indywidualnego i publicznego. Wyniki badań ruchu prowadzonych na rzecz modelu zostaną wykorzystane do utworzenia gdyńskiego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP). Wynikiem zadania będą modele ruchu: makroskopowy, mezoskopowy i mikroskopowy, każdy dotyczący różnych aspektów transportu i mobilności w mieście oraz regionie.
Główne cele zadania:
- Uzyskanie danych i informacji do aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej,
- Opracowanie 3-poziomowego modelu transportowego dla Gdyni,
- Wykonanie szczegółowych analiz dla propozycji i zadań wskazanych w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej,
- Wybór zadań infrastrukturalnych uatrakcyjniających i popularyzujących alternatywne środki transportu.
Stan istniejący
W podziale zadań przewozowych w Gdyni od wczesnych lat 90' notuje się wzrost użytkowania samochodów osobowych (transport indywidualny), kosztem korzystania z transportu publicznego (autobusy, trolejbusy, SKM). W 2010 roku podział wyglądał następująco: 51% transport publiczny, 48% transport indywidualny, mniej niż 1% inny.
Od 1996 roku, Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni prowadzi badania na temat preferencji i zachowania transportowego mieszkańców. Są one wykonywane regularnie, co 2 lata, w formie ankiet (wywiadów w domach) prowadzonych wśród grupy około 1500 mieszkańców w wieku 16-75 lat.
Badania są wykorzystywane przede wszystkim w celu dostosowania oferty przewozowej do potrzeb pasażerów i nie dają pełnego obrazu stanu systemu transportowego w Gdyni.
Obecnie miasto nie ma kompleksowego modelu transportu, umożliwiającego przeprowadzanie analiz, testowanie nowych układów i organizacji ruchu, itp. Aby go opracować, konieczne jest przeprowadzenie szczegółowych badań ruchu i transportu na szeroką skalę.
Działania w ramach CIVITAS DYN@MO
Politechnika Gdańska opracuje 3-poziomowy model transportowy (makroskopowy, mezoskopowy i mikroskopowy) Gdyni dla transportu indywidualnego i zbiorowego. Aby go wykonać, należy przeprowadzić badania ruchu w mieście uwzględniające m.in. natężenie ruchu, prędkość, długość kolejek. Zostaną one wsparte badaniami ankietowymi przeprowadzonymi we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim i wsparciu Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Badania te zostaną wykorzystane także na rzecz rozwoju Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).
Model będzie opracowywany o dane bieżące i aktualizowany w trakcie trwania projektu. Wszystkie historyczne wyniki i wskaźniki, odnotowywane w mieście od 1996 roku, zostaną również wykorzystane (np. do prognozowania ruchu na kolejne lata).
3-poziomowy model transportowy dla Gdyni to:
- Model makroskopowy
Model makroskopowy jest oparty o program VISUM. Politechnika Gdańska opracowała model transportu zbiorowego i indywidualnego dla województwa pomorskiego. Wymaga on podziału Gdyni na dzielnice wraz z odwzorowaniem sieci drogowej, przebiegu tras linii transportu zbiorowego oraz operującymi na nich trolejbusami, autobusami i pociągami. Model ten będzie użyty do rozwoju, wizualizacji i oceny działań wskazanych w zadaniach G1.1 i G1.2, które pozwolą opracować dynamiczny i nowoczesny Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Zostanie on również wykorzystany do modelu mezoskopowego, z uwagi na drogi i linie transportu zbiorowego prowadzące do sąsiednich miast.
- Model mezoskopowy
Model makroskopowy jest oparty o program SATURN. Będzie on używany do analizy scenariuszy reorganizacji ruchu w Gdyni i innych zadań podejmowanych w ramach projektu. Dzięki niemu oszacowane zostaną rezultaty planowanych modyfikacji. Model będzie czerpać wyniki od modelu makroskopowego w zakresie modelowania popytu z równoległym podziałem na poszczególne rodzaje transportu. Umożliwi to kalibrację z uwzględnieniem sieci dróg w województwie pomorskim (wyniki z modelu makroskopowego). Modele makroskopowy i mezoskopowy stanowią podstawę dla opracowania modelu mikroskopowego (symulacje 3D).
- Model mikroskopowy
Model ten pozwoli na weryfikację i prezentacje wyników uzyskanych z modeli makro- i mezoskopowych oraz zapewni istotny wkład do projektów społecznych w ramach działań G1.1 i G1.2, a także planowanej platformy internetowej (zadanie G3.4). Po realizacji inteligentnego systemu sterowania ruchem w Gdyni (TRISTAR), będą one dostarczony wraz z informacjami na temat natężenia ruchu w czasie rzeczywistym. Model mikroskopowy (symulacja i wizualizacja) zostanie opracowany dla wybranych odcinków infrastruktury transportowej w Gdyni powiązanych z realizacją zadań G1.2, G3.2, G3.3 i G3.5.
Oczekiwane rezultaty
Najważniejsze efekty:
- Pierwszy model transportowy miasta dla celów zarządzania ruchem i planowania sieci transportowej,
- Zaktualizowany i rozszerzony Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Gdyni.
Oczekiwane rezultaty w krótkiej perspektywie czasowej:
- Możliwość wyboru najlepszych rozwiązań dla mobilności w mieście, za pomocą analiz, w oparciu o działania wytyczone w zadaniu G1.2.
Oczekiwane rezultaty w średniej i długiej perspektywie czasowej:
- Możliwość długoterminowego planowania w zarządzaniu mobilnością, które przyczyni się do wzrostu atrakcyjności transportu zbiorowego i alternatywnych środków transportu, a tym samym do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i poprawy jakości życia mieszkańców miasta.
[zdjęcie tytułowe: materiały ZDIZ]