Zadanie G3.3 System preselekcji wagowej dla pojazdów ciężarowych
Gdynia jest miastem portowym z dużym natężeniem ruchu samochodów ciężarowych. Obciążenie środowiska w mieście oraz koszt szkód drogowych spowodowanych przeładowanymi ciężarówkami są znaczne. Innowacyjny system ważenia, oparty na nowoczesnych technologiach, zidentyfikuje przeciążone pojazdy "w ruchu" i umożliwi egzekwowane środków na naprawy dróg przez miasto.
Oczekuje się, że dzięki temu systemowi nastąpi zmniejszenie kosztów utrzymania dróg o 15% i zmniejszenie liczby przeładowanych ciężarówek na drogach miejskich o 90%.
Główne cele zadania
- Przygotowanie studium wykonalności dla ograniczenia dostępu pojazdów ciężkich oraz przeciążonych,
- Wprowadzenie systemu ważenia pojazdów w ruchu w jednym punkcie wjazdowym do miasta,
- Obniżenie kosztów utrzymania dróg spowodowanych przeładowanymi samochodami ciężarowymi na kontrolowanych drogach o 15%,
- Zmniejszenie liczby przeładowanych ciężarówek na drogach miejskich (o 90% na kontrolowanych drogach) w celu zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska i hałasu oraz zwiększenia bezpieczeństwa na drogach,
- Podzielenie się doświadczeniami z innymi, polskimi miastami.
Stan istniejący
Koszt naprawy uszkodzeń w nawierzchni drogi i prac remontowych mostów i wiaduktów oszacowano w 2010 roku na 14 mln zł (ponad 3 mln euro). Nawierzchnia dróg jest uszkadzana głównie przez ciężarówki jeżdżące pomiędzy portem, a innymi częściami miasta. Pojazdy te przyczyniają się nie tylko do uszkodzenia nawierzchni i wysokiego rocznego kosztu ich utrzymania, ale również do wysokiego poziomu hałasu, znacznie zmniejszając jakość życia mieszkańców miasta.
Obecnie, nie ma tego rodzaju systemu preselekcji w Gdyni lub w regionie. Takie systemy są innowacyjne w Polsce i dopiero zaczynają być wdrażane w kilku miastach.
Docelowo, system preselekcji w Gdyni, jako jeden z pierwszych w Polsce, ma wprowadzony być na wszystkich drogach wlotowych do miasta. System ten będzie uzupełnieniem systemu TRISTAR. Umożliwi to ważenie pojazdów w ruchu i natychmiastowe przekazywanie informacji na temat tych, które przekroczyły dopuszczalne obciążenie do Centrum Zarządzania Ruchem. Informacja ta zostanie również przesłana do GITD, który będzie mógł nakładać grzywny.
Działania w ramach CIVITAS DYN@MO
W ramach projektu opracowane zostanie studium wykonalności dla projektu pilotażowego systemu preselekcji wagowej. Uwzględni ono również analizę możliwych lokalizacji wag. Gmina Gdynia przygotowuje procedurę przetargową na dokumentację techniczną w oparciu o badania, analizy i testy przeprowadzone przez Politechnikę Gdańską.
Główne działania w ramach przygotowania i realizacji zadania G3.3 obejmują:
- Wybór firmy podwykonawczej, która opracowuje dokumentację techniczną projektu pilotażowego,
- Instalacja wagi na wyznaczonej w oparciu o studioum wykonalności lokalizacji,
- Instalacja kamer w celu rozszerzenia funkcjonalności wag. Pomoże to zlokalizować przeciążony pojazd, automatycznie zrobić zdjęcie badanego pojazdu i wysłać go do operatora systemu w Gdyni,
- Obraz zostanie przekazany Generalnemu Inspektoratowi Transportu Drogowego, który skieruje pojazd do punktu stacjonarnego na szczegółowe ważenie.
Oczekiwane rezultaty
Najważniejsze efekty:
- Waga funkcjonująca w ramach systemu preselekcji na wybranej drodze dojazdowej do Gdyni,
- Dokumentacja techniczna, która może być wykorzystana do rozbudowy systemu, a także do dzielenia się z innymi, polskimi miastami,
- Zmniejszenie kosztów utrzymania dróg o 15% i liczby przeciążonych pojazdów ciężarowych o 90%,
- Redukcja hałasu i wibracji spowodowanych przez przeciążone pojazdy,
- Koncepcja i analiza systemu preselekcji – rekomendacje i zestaw narzędzi dla innych miast.
Oczekiwane rezultaty w krótkiej i średniej perspektywie czasowej:
- W przypadku pozytywnych wyników badania (95% rozpoznanych przypadków przeciążonych pojazdów) – rozbudowanie systemu,
- Redukcja kosztów utrzymania wszystkich dróg w Gdyni,
- Przyjęcie systemu przez całe Trójmiasto,
- Uwrażliwianie decydentów o potrzebie zrównoważonego systemu dystrybucji towarów w Gdyni.
Oczekiwane rezultaty w średniej i długiej perspektywie czasowej:
- Zmiana podejście firm transportowych i kierowców samochodów ciężarowych względem przeładowanych pojazdów,
- Planowanie i realizacja centrum konsolidacji ładunków z dystrybucją towarów w mieście przez flotę ekologicznych pojazdów.
[zdjęcie tytułowe: © thomaslerchphoto - Fotolia.com]