Zadanie G3.5 Buspasy objęte kontrolą wizyjną
Główne drogi w Gdyni są mocno przeciążone w godzinach szczytu. W celu zwiększenia jakości i efektywności transportu publicznego, testowane i oceniane będzie rozwiązanie polegające na wyznaczeniu dedykowanego pasa ruchu dla autobusów oraz pojazdów z wieloma pasażerami (HOV). Kontrola i egzekwowanie będą realizowane za pośrednictwem aplikacji ICT, opartych na systemie kamer wideo i urządzeń automatycznego wykrywania pojazdów.
Oczekuje się, że poprzez wprowadzenie buspasów w Gdyni przyniesie, w kolejnych latach, zmniejszenie liczby podróży samochodem o 10% na korzyść transportu publicznego.
Główne cele zadania
- Wydzielenie buspasa / pasu dla pojazdów z wieloma pasażerami (HOV – High-occupancy vehicle) wzdłuż jednej z najważniejszych dróg w mieście,
- Zwiększenie udziału podróży środkami transportu zbiorowego w podziale modalnym transportu (modal split),
- Poprawa jakości usług i punktualności transportu zbiorowego na gdyńskich ulicach,
- Wprowadzenie konkurencyjności transportu zbiorowego względem samochodów osobowych (z uwagi na czas podróży),
- Zmniejszenie liczby podróży wykonywanych samochodem osobowym.
Stan istniejący
W godzinach szczytu (rano i popołudniu), na ulicy Morskiej i ulicy Zwycięstwa powstają utrudnienia w ruchu na wskutek dużych potoków ruchu. Obecnie w Gdyni nie ma buspasów. Wprowadzenie pasów ruchu dla autobusów i kontroli ich właściwego użytkowania zwiększy konkurencyjność transportu zbiorowego i zmniejszyć nim czas podróży w godzinach szczytu.
Pierwszy pas ruchu dla autobusów i pojazdów HOV będzie realizowany wraz z urządzeniem wykrywającym pojazdy, które bezprawnie się nim poruszają. Koncepcja pasów zostanie opracowana dla centrum miasta oraz na wybranych odcinkach dwóch dróg do niego prowadzących – ulicy Morskiej i ulicy Zwycięstwa. Takie rozwiązanie wskaże możliwości tego typu pasów ruchu - ich lokalizacji, korzyści, kosztów, wpływu na płynność ruchu oraz konieczność reorganizacji ruchu.
Opierając się na badaniach, lokalizacja pilotażowego buspasa zostanie wybrana i realizowana w ramach projektu CIVITAS DYN@MO. Projekt pilotażowy będzie obejmować również instalację urządzenia do wykrywania pojazdów, które poruszają się po nim nielegalnie. W ramach tego zadania planowana jest również promocja działania w celu podniesienia świadomości wśród kierowców o zaletach dedykowanych pasów autobusowych / HOV.
Działania w ramach CIVITAS DYN@MO
Oczekiwane rezultaty
Najważniejsze efekty:
- Dedykowany pas ruchu dla autobusów i pojazdów z dużą liczbą pasażerów,
- System wykrywania pojazdów poruszających się bezprawnie po buspasie,
- Spadek liczby podróży samochodem lub samochodów używanych do codziennych podróży – zmniejszenie zatłoczenia na drogach o 10%,
- Wzrost liczby kierowców, którzy przestrzegają przepisów ruchu drogowego o 50% pod koniec tego projektu pilotażowego w ramach DYN@MO, w stosunku do początku,
- Wzrost punktualności transportu zbiorowego,
- Koncepcja i analiza systemu kontroli pojazdów na dedykowanym pasie autobusowym / HOV – rekomendacje i zestaw narzędzi dla innych miast,
- Kampania promocyjna stosowanie dedykowanych pasów ruchu dla autobusów i pojazdów z większą liczbą pasażerów.
Oczekiwane rezultaty w krótkiej i średniej perspektywie czasowej:
- Publiczna debata na temat realizacji dedykowanego pasa dla ruchu i pojazdów z większą liczbą pasażerów w celu zwiększenia akceptacji do wdrożenia podobnego systemu na innych drogach.
Oczekiwane rezultaty w długiej perspektywie czasowej:
- Poprawa jakości usług i podróży transportem zbiorowym,
- Bardziej konkurencyjna oferta transportu publicznego względem indywidualnego poprzez skrócenie czasu podróży w przypadku korzystania z autobusów / trolejbusów.
[zdjęcie tytułowe: materiały ZDIZ]