Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Podsumowanie projektu FLOW – spotkanie w Gdynia InfoBox

FLOW baner 880x330

Dnia 27 marca 2018 roku członkowie gdyńskiego zespołu FLOW, przy wsparciu gdyńskiego Laboratorium Innowacji Społecznych, zorganizowali i przeprowadzili spotkanie dla pracowników gdyńskich jednostek miejskich, tj. Zarządu Dróg i Zieleni, wydziałów Urzędu Miasta oraz Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni. Spotkanie miało na celu podsumowanie projektu FLOW i znalezienie sposobów na wykorzystanie modelu w przyszłych projektach i inwestycjach w Gdyni.

Na spotkaniu Maciej Bodal (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni) przedstawił założenia i rezultaty projektu FLOW wraz z zestawem dobrych praktyk z innych europejskich miast. Zaprezentowano szczegółowo na czym polegało modelowanie ruchu w skali mikro- i makro-. Mateusz Miloch (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni) przybliżył proces powstawania modelu mikroskopowego na przykładzie shared space na ul. Starowiejskiej w Gdyni. Natomiast Michał Miszewski (Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni) zaprezentował proces postawania makroskopowego modelu ruchu rowerowego na terenie całego miasta.

FLOW prezentacja 880x

Prezentacja na temat modelu makroskopowego

W drugiej części spotkania odbyła się dyskusja uczestników na temat wad i zalet narzędzi wypracowanych w ramach projektu FLOW, możliwości ich wykorzystania w przyszłości oraz działań sprzyjających upowszechnianiu modelu w Gdyni.

FLOW dyskusja 880x

Dyskusja

Dyskusję podsumowano wnioskami i spostrzeżeniami:

  • zastosowanie modelu umożliwi efektywne wykorzystanie wytycznych dotyczących preferowanych rozwiązań i priorytetów w organizacji ruchu i przestrzeni miejskiej,
  • powstały model będzie narzędziem przydatnym podczas analiz przed i po stworzeniu woonerfu na ul. Abrahama w Gdyni,
  • dzięki modelowi, podczas projektowania dróg, będą uwzględniani wszyscy uczestnicy ruchu - również piesi i rowerzyści,
  • warto wykorzystać model do określenia niezbędnej liczby rowerowych miejsc parkingowych w Gdyni,
  • zalecane jest wykonanie kompleksowego badania ruchu w celu wzbogacenia danych, na podstawie których zbudowany jest model,
  • korzystną funkcją modelu jest możliwość weryfikacji funkcjonowania sygnalizacji świetlnej, w tym użycia dodatkowych wskaźników oceny ruchu pieszego np. czas oczekiwania na sygnał zielony- do wykorzystania przy projektowaniu organizacji ruchu
  • model można wykorzystać do analizy szerokości ciągów pieszych - w uwzględnieniem sezonowości - np. przy planowaniu dojść do przystanków transportu zbiorowego w obrębie węzłów integracyjnych,
  • przydatna dla planowania ruchu w Gdyni będzie możliwość wykonania symulacji konsekwencji likwidacji zatok autobusowych,
  • warto wskazać potrzebny zakres badań z punktu widzenia zwiększenia dostępności w mieście.

                       FLOW wnioski 2 880x    FLOW wnioski 2 880x

Wnioski i spostrzeżenia zebrane podczas dyskusji