Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.



Nie bądź korek, czyli gdyński projekt "SEGMENT"

Rowerowy konkurs dla pracowników gdyńskich firm i instytucji, „pieszy autobus" i „pozytywne" jednoślady w różnych punktach miasta to tylko niektóre propozycje twórców unijnego projektu „SEGMENT" („Segmented marketing for energy efficient transport"), który realizowany jest w Gdyni od kwietnia 2010 r. i potrwa do marca 2013 r.

Uczestniczy w nim także sześć innych europejskich miast: London Borough of Hounslow, Ateny, Monachium, Sofia, Utrecht i Almada. Wartość budżetu gdyńskiej części projektu to 260 tys. euro. Unijne dofinansowanie wynosi 71,67%.

Cel – przekonać mieszkańców do alternatywnych wobec samochodu, zarazem bardziej przyjaznych środowisku sposobów przemieszczania się.

W ramach projektu realizowane są trzy kampanie skierowane do:

  • nowych pracowników,
  • uczniów rozpoczynających szkołę podstawową i ich rodziców,
  • rodziców noworodków, którzy podróżują z pociechami do ośrodków zdrowia.

Wszyscy znajdują się w przełomowym momencie życia. Twórcy projektu uznali, że takie osoby są bardziej skłonne do zmiany swych przyzwyczajeń, także transportowych, i warto przeprowadzić wśród nich pilotażowy projekt.

segment5

„Do pracy na rowerze"

Trzydzieści dwie osoby z siedmiu gdyńskich firm i instytucji zgłosiły chęć uczestnictwa w konkursie „Do pracy na rowerze", trwającym od 2 kwietnia do 13 lipca. Nowi pracownicy: RADMOR S.A., Urzędu Miasta Gdyni, Zarządu Dróg i Zieleni, Urzędu Morskiego, Urzędu Skarbowego, Biura Planowania Przestrzennego oraz SKM PKP sp. z o.o. za każdy przyjazd do pracy rowerem otrzymają naklejkę. Jeśli w ciągu tygodnia dwukrotnie dotrą do swych firm w ten sposób, otrzymają... dwie poranne przekąski. Za zdobycie 15 naklejek uczestnik konkursu dostanie dwa bilety do kina. Na najbardziej zaangażowanych czekają nagrody rzeczowe: o wartości do 2 tys. zł – za 1 miejsce (co najmniej 50 zebranych naklejek), do 1 tys. zł – za 2 miejsce (40 naklejek) – i do 500 zł za miejsce 3 (30 naklejek).
Dla osób, które nie posiadają jednośladów, ale chciałyby w ten sposób dojeżdżać do pracy, przygotowano niespodziankę – służbowe rowery. Pięć firm, które zgasiły taką chęć, otrzymało po dwa pojazdy, na których można podróżować do i_z pracy oraz w celach służbowych.

Wszystkich mieszkańców do przesiadki na ten ekologiczny środek transportu zachęcać ma 19 „pozytywnych rowerów", które ustawiono w pobliżu firm i instytucji uczestniczących w konkursie – każdy z zabawnym, rymowanym hasłem. W czerwcu zostaną one pomalowane i udekorowane.

„Pieszy autobus"

Uczniowie pierwszych i drugich klas sześciu gdyńskich podstawówek odprowadzani są do szkoły przez nauczycieli. „Pieszy autobus" tworzy grupa 4-8 dzieci, które spotykają się w wyznaczonych miejscach (na tzw. przystankach) i_maszerują wraz z opiekunem określoną trasą. W czasie drogi są kierowcami, konduktorami oraz pasażerami, dzięki czemu uczą się bezpiecznego zachowania na drodze, orientacji w terenie, samodzielności i odpowiedzialności, a przy okazji świetnie się bawią. W innych sześciu podstawówkach rodzice zachęcani są do odprowadzania swych pociech indywidualnie. Dzieci chodzące do szkoły w „pieszych autobusach" oraz uczestniczące w kampanii „Pieszo do szkoły" otrzymały pudełka na kanapki z pozytywnym przekazem, kamizelki i breloki odblaskowe.

„Mama w pięknym mieście"

W siedmiu gdyńskich ośrodkach zdrowia rodzice noworodków czekający z pociechami na wizytę u lekarza mogą poczytać gazetkę „Mama w pięknym mieście", zachęcającą do aktywnego trybu życia i spacerów z dziećmi – także do przychodni.

Przed rozpoczęciem powyższej kampanii przeprowadzono badania związane z_przyzwyczajeniami transportowymi gdynian. Zostaną one powtórzone po zakończeniu projektu, dzięki czemu będzie można określić efektywność akcji.

Więcej o prowadzonych kampanianiach promocyjnych w ramach projektu SEGMENT po kliknięciu w link -> kampanie promocyjne.


[zdjęcia i grafika: materiały ZDIZ]