Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Deptak na Starowiejskiej – po spotkaniu z handlowcami

Jakie jest zdanie handlowców i właścicieli lokali odnośnie wyłączenia z ruchu samochodowego i możliwości stworzenia deptaka na ulicy Starowiejskiej? Nie różni się znacząco od opinii przedsiębiorców z innych polskich miast, gdzie proponowanie zmian w organizacji ruchu zazwyczaj wywołuje obawy.

Hasło deptak, likwidacja miejsc parkingowych, czy idee ograniczania ruchu kołowego szczególnie na początku dyskusji w środowisku wielu handlowców budzą duże wątpliwości. Możliwości dojazdu i zaparkowania auta bezpośrednio przy lokalu często utożsamianie są z sukcesem prowadzenia biznesu. Sporo kupców uważa, że dzisiejszy klient jest wygodny i chce podjechać pod sam sklep samochodem, a zatem deptak kojarzony jest z utrudnieniami w prowadzeniu działalności. Aczkolwiek są i tacy przedsiębiorcy, głównie przedstawiciele gastronomii, którzy w nowych strefach pieszych upatrują swojej szansy. Wzmożony ruchu pieszy kojarzą z nowymi klientami. Ponadto dostrzegają możliwości np. zwiększenia powierzchni pod ogródki gastronomiczne. Najważniejszą kwestią jest natomiast fakt, że propozycje ograniczania ruchu kołowego wywołują dyskusje o funkcjonowaniu i przyszłości ulicy.

Tak w skrócie można podsumować spotkanie konsultacyjne, które odbyło się w poniedziałek 14 lipca tuż po zakończeniu wydarzenia „Deptak na weekend - Starowiejska". Spotkanie, które adresowane było do handlowców z ulicy Starowiejskiej, zgromadziło w sali Infobox'u ok. 25 osób. Tematem przewodnim była kwestia ożywienia i estetyzacji ulicy. Gorąca dyskusja, która trwała ponad 2 godziny pozwala jednak na wyciągnięcie kilku wniosków i przemyśleń.

Kluczową sprawą jest rewitalizacja i poprawa wizerunku ulicy. Kupcy domagają się poprawy jakości nawierzchni chodników, wprowadzenia małej architektury, czy zwiększenia ilości zieleni. Chęć wprowadzenia takich zmian staje się przyczynkiem do dyskusji o nowym zagospodarowaniu przestrzeni ulicy i ewentualnych zmian w organizacji ruchu. To może przełożyć się na stworzenie wizji i nowych pomysłów na ulicę Starowiejską.

Wydaje się jednak, że metamorfoza nie może odbyć się bez wzięcia współodpowiedzialności handlowców za przyszłość ulicy. Odpowiedzialność za jej wygląd i wizerunek nie powinna leżeć wyłącznie po stronie zarządzających miastem. W Polsce czy w Europie istnieje dużo przykładów prywatnych, kupieckich inicjatyw. Przybierają one formystowarzyszeń, jak również luźnych rodzajów współpracy. Szczególnie w kontekście powstawania obiektów handlowych, takich jak galeria Rivera samoorganizacja handlowców wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Kto, jak nie kupcy powinien stworzyć markę ulicy, nadać jej wyraz i charakter?

Ulica Starowiejska ma w sobie coś, czego nie zaoferują duże galerie handlowe, które pełnią rolę pewnego substytutu centrum miasta. Tradycyjna handlowa ulica posiada treść kulturową i symboliczną, nawarstwiającą się przez lata w przestrzeni publicznej miasta. Starowiejska ma naturalny historyczny potencjał.

Czy deptak mógłby stać się handlowców wartością dodaną? Na tym etapie, przy braku pełniej akceptacji interesariuszy, ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Z pewnością nie należy szukać rozwiązań rewolucyjnych, a raczej spokojnie analizować sytuację oraz podjąć dalsze rozmowy i konsultacje. Być może jednorazowe, weekendowe akcje związane z zmykaniem ulicy dla samochodów dadzą odpowiedź, czy jest to właściwy kierunek działań. Wydaje się, że trzeba dalej eksperymentować i szukać optymalnych rozwiązań dla ulicy Starowiejskiej.

[materiały: Maciej Zielonka, zdjęcie: Karolina Marszałkowska]

 

  • A dlaczego wszyscy (zwłaszcza ci, którzy na tejże ulicy ani nie mieszkają, ani nie prowadzą żadnej działalności) chcą uszczęśliwiać na siłę mieszkańców i handlowców z tej ulicy, którzy w zdecydowanej większości (jak wynika z Waszej ankiety) są przeciwni jakimkolwiek zmianom w ruchu na Starowiejskiej? No i jeszcze "Ulica Starowiejska ma w sobie coś, czego nie zaoferują duże galerie handlowe". A jakiż to potencjał ta ulica posiada? Do galerii ludzie JEŻDŻĄ właśnie dlatego, że mogą samochód postawić "tuż pod drzwiami" i załatwić wszystko szybko i w jednym miejscu wraz z załadowaniem wszystkiego do samochodu. W dzisiejszych czasach usług "door to door" nie ma miejsca na eliminację samochodów. Ludzie dzisiaj cierpią na chroniczny brak czasu i wszędzie tam, gdzie mogą go zaoszczędzić - zrobią to. Na spacer to w niedzielę, a sklepy na starowiejskiej są wtedy pozamykane, a druga sprawa to spacer nie w centrum, a w parku, po plaży, po lesie itp.

    około 9 lat(a) temu
lub zaloguj się przez: