Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Starowiejska dla ludzi

tytułowe 880x300

W ramach projektu CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility), w połowie lipca odbyły się spotkania konsultacyjne dotyczące ożywienia ulicy Starowiejskiej. Podsumowanie i główne punkty spotkania z przedsiębiorcami, na co dzień prowadzącymi działalność na Starowiejskiej można przeczytać w artykule Macieja Zielonki Deptak na Starowiejskiej – po spotkaniu z handlowcami.

W spotkaniu otwartym wzięło udział ok. 80 osób. Grono było bardzo zróżnicowane, w dyskusjach, pracy z makietą i luźnym dzieleniu się swoimi pomysłami na ożywienie Starowiejskiej wzięli udział mieszkańcy Gdyni – stanowili oni większość odwiedzających salę w Infobox'ie, ale też mieszkańcy pozostałej części Trójmiasta. Swój głos zaznaczyli także przebywający na wakacjach w Gdyni turyści z całej Polski. Charakter warsztatów zakładał jak największą różnorodność uczestników, całkowitą swobodę wypowiedzi i wyrażania swoich opinii.

fot 1 880

Spotkanie odbywało się na trzech platformach: praca z makietą – tworzenie przestrzeni idealnej; analizowanie potencjałów i zagrożeń przekształcenia Starowiejskiej strefę pieszą w oparciu o model analizy SWOT; panelu dyskusyjnego w oparciu o podkłady mapowe, zdjęcia satelitarne, ideogramy dobrych praktyk.
Wiele osób zwracało uwagę na niewykorzystany potencjał Ulicy, unikatowy charakter architektury i swoisty klimat miejsca.
Turyści, eksplorujący przestrzeń Gdyni wielokrotnie podkreślali, że Starowiejska stanowi ciekawą alternatywę dla często zatłoczonej i hałaśliwej ulicy 10 lutego. W wielu opiniach pojawiała się tęsknota za większą ilością charakterystycznych punktów gastronomicznych, które urozmaicałyby spacer wzdłuż Starowiejskiej, a przy tym stanowiłyby generatory ruchu pieszego.
Najbardziej kreatywną grupą byli najmłodsi uczestnicy. Swoje pomysły najchętniej wyrażali za pomocą piktogramów. Na makiecie prezentującej układ przestrzenny ulicy Starowiejskiej każdy z uczestników mógł w dowolnej konfiguracji zestawiać klocki z piktogramami symbolizującymi rozmaite funkcje, przestrzenie, elementy małej architektury, i tym podobne elementy niezbędne w każdej przestrzeni publicznej.
Najmłodsi planiści, liczący od 4 do 10 lat wykazywali się dużą pomysłowością. Na pytanie: Jak można w ciekawy sposób zaaranżować tak długą ulicę jak Starowiejska? grupa dziewczynek jednogłośnie uznała, że najlepiej sprawdzi się tu wybieg dla modelek. W podwórzach proponowano stworzenie kina samochodowego lub ustawienie czekoladowych figur postaci ze znanych kreskówek. Dzieci, mając do dyspozycji podkład mapowy Starowiejskiej wraz z kwartałami z nią graniczącymi, bardzo chętnie podejmowały próby aranżowania przestrzeni publicznej, kreowania miejsc przyjaznych dla mieszkańców i turystów.
O ile pomysły wybiegu dla modelek, czy ustawienia czekoladowych pomników na każdym z podwórek mogą wydawać się nierealne, to pokazują, że przestrzeń powinna być w dużej mierze kształtowana intuicyjnie przez jej użytkowników.


fot 2 880

Z całą pewnością przekształcenia przestrzeni ulicy Starowiejskiej powinny zacząć się nie decyzją administracyjna, a procesem społecznym. Jest to droga zdecydowanie dłuższa, wymagająca wielu kompromisów, wyjścia poza utarte schematy, ale z pewnością jest to droga pozwalająca na stworzenie przestrzeni dla ludzi, dla wszystkich ludzi ją użytkujących.

[materiały i zdjęcia: Marta Gibczyńska]

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: