Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Mobilność aktywna - metoda na poprawę zdrowia

mobilna aktywno

Podróże piesze, rowerowe i inne niezmotoryzowane formy przemieszczenia się wymagające podjęcia pewnego wysiłku fizycznego często określane są mianem aktywnej mobilności, pod warunkiem, że traktuje się je jako środki transportu (pojęcie to nie dotyczy więc chodzenia, jazdy na rowerze czy rolkach w celach rekreacyjnych). Przemieszczając się w ten sposób mamy świetną okazję do zapewnienia sobie fizycznej aktywności, co przy obecnie coraz powszechniejszym siedzącym trybie życia może być dla nas bardzo korzystne.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca wykonywanie tygodniowo ok. 150 min. aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności. Niestety wielu europejczyków nie spełnia nawet minimalnego zalecanego poziomu aktywności w życiu codziennym. Aktywna mobilność może być więc świetnym sposobem, aby zapewnić sobie codzienną dawkę aktywności fizycznej i wpasować ją w codzienną rutynę.

Taki sposób poruszania się jest bardzo wartościowy zarówno dla jednostek jak i całego społeczeństwa. Światowa Organizacja Zdrowia na swojej stronie internetowej udostępniła narzędzie HEAT, pozwalające na oszacowanie ekonomicznych korzyści zdrowotnych wynikających z ruchu pieszego i rowerowego na poziomie populacji, które może być przydatne np. podczas planowania infrastruktury pieszej czy rowerowej. 

Pomimo faktu, że aktywna mobilność piesza i rowerowa niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów, ten rodzaj transportu jest wciąż postrzegany jako poboczna metoda podróżowania - wciąż konieczne jest więc zwiększanie świadomości nie tylko wśród podróżujących, ale również miejskich planistów, specjalistów ds. transportu, władz miasta w zakresie korzyści z aktywnego podróżowania i zapewnienia pieszym i rowerzystom przyjaznej infrastruktury miejskiej i środowiska podróżowania.

[zdjęcie tytułowe: Maurycy Śmiechrzalski]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: