Nowa polityka poprawy bezpieczeństwa pieszych w Austrii
Nowa polityka na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych w Austrii została zainaugurowana w Wiedniu. Podaje ona szereg konkretnych zaleceń dla austriackich władz lokalnych i planistów.
Mimo tendencji spadkowej, w ubiegłym roku w Austrii zginęło 71 pieszych, a 4129 zostało rannych w wypadkach.
Austriacy wychodzą z założenia, że wszelkie środki, które zwiększają bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg, a więc pomagają zapobiegać wypadkom, są szczególnie ważne. Wg obranej polityki, nowe wytyczne dla ruchu pieszego powinny uprościć codzienne życie pieszych i przyczynić się do ich ochrony.
Zgodnie z zaleceniami, przestrzenie publiczne muszą być zaprojektowane tak, aby były dostępne i użyteczne dla osób z wadami wzroku i niepełnosprawnych. Wystarczająco szerokie chodniki, urządzenia brd na przejściach, strefy ruchu pieszego i odpowiednie oświetlenie są głównymi elementami nowego planowania. Choć propozycje, przygotowane przez 27 austriackich planistów i ekspertów ruchu nie są jeszcze wiążące, wykazują one konieczność działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych.
Przykładowe zapisy nowej polityki:
- Wszystkie znaki drogowe na chodniku muszą znajdować się w obszarze światła dla pieszych, na wysokości nie niższej niż 2,2 m.
- Znaki drogowe, które są w zasięgu pieszych nie mogą mieć ostrych krawędzi i powinny mieć możliwość ich dotykowej identyfikacji dla osób niewidomych i niedowidzących. To samo odnosi się także do skrzynek pocztowych, automatów.
- Przeszkody na powierzchni dla pieszych (znaki drogowe pionowe, hydranty, słupki, itp.), muszą być oznaczone w kolorze kontrastowym (co najmniej dwa kolory), i powinny mieć minimalną wysokość 0,9 m.
- Chodniki powinny mieć szerokość co najmniej 2,0 m. Minimalna szerokość chodnika wynoszącza 1,5 m może mieć zastosowanie tylko na ulicach o małym natężeniu ruchu pieszego.
- Przejścia dla pieszych z sygnalizacją powinny być budowane na wszystkich ulicach o więcej niż 1 pasie ruchu w każdym kierunku, poza obszarzem zabudowanym, tam gdzie jest niedostateczna widoczność, gdzie prędkość rzeczywista jest większa niż 55 km/h.
[Zdjęcie: fotolia.pl]
Komentarze