Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


O inicjatywie "Gdynia dla wszystkich"

Od czerwca do końca grudnia 2013 r. w Gdyni realizowano projekt „Gdynia dla wszystkich". Była to wspólna inicjatywa Gminy Gdynia i Centrum Współpracy Młodzieży. Celem projektu było zidentyfikowanie barier dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, na terenie dzielnic Chylonia oraz Leszczynki.

W projekcie uczestniczyli wolontariusze – osoby z niepełnosprawnościami (osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, osoby niedowidzące czy niewidome) wraz z osobami sprawnymi. Wolontariusze w grupach odbywali spacery wyznaczonymi trasami. Podczas spacerów identyfikowali miejsca, które stanowią bariery dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Napotykane bariery bardzo często dotyczyły:

  • przejść dla pieszych (brak obniżenia krawężników, różnica poziomów pomiędzy obniżeniem przejścia dla pieszych a wyniesionym przejściem dla pieszych, brak pasów uwagi),
  • chodników (nierówna nawierzchnia chodnika, przeszkody – wystające schodki, krawężniki, słupy, reklamy czy znaki drogowe, niewystarczająca szerokość chodnika, zarośnięte krawężniki, wystające studzienki),
  • pokonywania równic poziomów (brak podjazdów dostosowanych dla wózków inwalidzkich lub niedostosowanie podjazdów).

Wszystkie zidentyfikowane bariery zostały naniesione w postaci alertów, wraz opisami i zdjęciami, na mapę Gdyni. Dzięki temu, urzędnicy a wśród nich pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, będą mieli możliwość uwzględnienia ich w trakcie realizacji inwestycji miejskich.

Jest to już druga edycja projektu „Gdynia dla wszystkich". Podczas pierwszej edycji wolontariusze sprawdzili dzielnicę Grabówek, pod względem dostępności dla osób niepełnosprawnych. Zidentyfikowali tam 250 barier, z czego Zarząd Dróg i Zieleni „naprawił" już 47 miejsc.

Poniżej przedstawiamy opinie Krzysztofa Dosz oraz Magdaleny Kostrzewskiej, uczestników projektu na temat przykładowych barier, które utrudniają osobom z niepełnosprawnościami swobodne poruszanie się w mieście.

Miejsce: ulica Łebska, Gdynia Chylonia: „Nieprzycięte krzaki wystające na chodnik bardzo utrudniają nam (osobom niewidomym i niedowidzącym) przejście... Poruszając się wzdłuż krawężnika, który wykorzystujemy jako pas uwagi, musimy nie tylko uważać pod nogi na różnego rodzaju nierówności, dołki, kałuże, czy schody, ale również na to, że możemy być 'zaatakowani' z innych stron."

Gdynia dla wszystkich

Źródło: Centrum Współpracy Młodzieży

Miejsce: ulica Chylońska 126, Gdynia Chylonia„...Człowiek widzący bez problemu zobaczy stojący na chodniku słup i go ominie. Osoba niewidząca nie ma już takiego komfortu. Poruszając się wzdłuż pasa uwagi (np.: krawężnika) musi mieć możliwość swobodnego przejścia. Umieszczenie słupa, czy znaku poza chodnikiem umożliwi osobie niewidzącej przejście i uniknięcie kolizji..."

Gdynia dla wszystkich  Gdynia dla wszystkich

 Źródło: Centrum Współpracy Młodzieży

Bardzo wysoki krawężnik, ustawione na chodniku reklamy, wystające schodki uniemożliwiają lub znacznie utrudniają poruszanie się po chodniku osobie na wózku inwalidzkim lub osobie niewidomej.

Gdynia dla wszystkich  Gdynia dla wszystkich

 Źródło: Centrum Współpracy Młodzieży

„Ruchome płytki stwarzają zagrożenie dla wózków."

Gdynia dla wszystkich  Gdynia dla wszystkich

Źródło: Centrum Współpracy Młodzieży

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie internetowej Centrum Współpracy Młodzieży oraz na profilu FB Mobilna Gdynia.

Projekt realizowany był przez Centrum Współpracy Młodzieży, z inicjatywy Gminy Gdynia i był współfinansowany ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

[zdjęcie tytułowe: © Edler von Rabenstein - Fotolia.com]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: