Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Rowerowa Szkoła w Gdyni – podsumowanie edycji 2015

DSC 0031 4

W Gdyni, w ramach działań edukacyjnych, dotyczących poruszania się dzieci po mieście rowerem (zadanie wynikające z Raportu certyfikacji polityki BYPAD w Gdyni), przez cały wrzesień i październik w gdyńskich szkołach podstawowych prowadzone były pilotażowe zajęcia ogólnopolskiego projektu Rowerowa Szkoła (www.rowerowaszkola.pl), zainicjowanego i prowadzonego przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową.

W Rowerowej Szkole dzieci i młodzież uczą się na zajęciach teoretycznych i praktycznych, bezpiecznej, zgodnej z przepisami jazdy rowerem w ruchu miejskim oraz poznają zagadnienia związane ze zrównoważoną mobilnością. W kilku szkołach został również przeprowadzony audyt i opracowany plan mobilności rowerowej.

W tej odsłonie projektu brały udział szkoły: SP 8, SP 10, SP 16, SP 17, SP 23, SP 26, SP 35, SP 43, SP 47, SP 48, Gimnazjum nr 11 i Zespół Szkół Ekologicznych.

Do projektu Rowerowa Szkoła mogą przyłączyć się placówki oświatowe z całego kraju.

Zajęcia, zarówno teoretyczne, jak i praktyczne były prowadzone w Gdyni przez lokalnych koordynatorów Rowerowej Szkoły - aktywnych rowerzystów, członków Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, którzy młodym adeptom jazdy na dwóch kółkach przekazali wiele ciekawych i praktycznych rad, informacji dotyczących bezpiecznej i sprawnej jazdy w miejskim ruchu ulicznym. Bardzo nas cieszy współpraca miasta z organizacjami pozarządowymi i ich wkład w edukację uczniów gdyńskich podstawówek. Na zajęciach teoretycznych dzieci wykazały się dużą wiedzą na temat przepisów dot. poruszania się rowerem w ruchu drogowym.

Wśród uczestników zajęć rozdano broszury, filmy instruktażowe, zapięcia rowerowe, lampki, dzwonki i opaski odblaskowe.

Z pewnością tego typu szkolenia, szczególnie praktyczne, są bardzo potrzebne i pożyteczne. W czasie zajęć niejednokrotnie okazywało się, że młodzi rowerzyści mieli problem z wykonaniem niektórych manewrów, szczególnie skrętu w lewo, gdyż zaczynali ten manewr od zjazdu do prawej strony jezdni i niestety, nie upewniali się przed jego wykonywaniem. Dzięki programowi zajęć mogli to przećwiczyć pod okiem ekspertów na osiedlowych, uspokojonych ulicach i zasięgnąć praktycznych porad. Zdarzały się również przypadki, że jadąc w kolumnie, młodzież ignorowała znak "Stop". W czasie zajęć praktycznych rowery zostały doposażone w niezbędne elementy wyposażenia (dzwonki, oświetlenie).

Niestety, edukatorzy zgłosili również zachowania kilku kierowców, którzy nie stosując się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego, zmuszali kursantów do większej czujności i koncentracji. W czasie szkolenia zdarzyło się nieprawidłowe wyprzedzanie prawidłowo jadącej kolumny, jazdy pod prąd czy ignorancji rowerzystów jako pełnoprawnych uczestników ruchu. Wszystkie te zdarzenia zakończyły się szczęśliwie, a dzieci i młodzież nabrały doświadczenia, jak zachować się w opisanych sytuacjach.

Władze Gdyni widzą potrzebę i potencjał w organizacji szkoleń dotyczących jazdy na rowerze w ruchu miejskim dla uczniów gdyńskich szkół i planują je kontynuować.

DSC 0001 7

DSC 0005 5

DSC 0011 3

DSC 0011 4

DSC 0017 4

DSC 0048 3

DSC 0132 1

[fot. Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: