Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Rower Metropolitalny w Gdyni

shutterstock 588276008 rower miejski

Miasto Gdynia wraz z 13 gminami chce stworzyć zintegrowany system wypożyczania roweru IV generacji z 20 węzłami przesiadkowymi. Realizacja projektu zaplanowana jest na lata 2017-2019, a pierwsze rowery na ulicach naszego Miasta mają pojawić się w 2018 roku.

Obszar działania systemu obejmuje: Gdynię, Sopot, Gdańsk, Żukowo, Redę, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumię, Somonino, Stężycę, Kartuzy, Puck i Władysławowo.

 Głównym celem wdrożenia systemu roweru metropolitalnego jest stworzenie oferty taniego i szybkiego sposobu przemieszczania się na bliskie odległości. Rower ma stanowić uzupełnienie oferty gminnego transportu publicznego oraz kolei. System będzie zintegrowany z ponad 20 węzłami przesiadkowymi, dzięki czemu łatwiej będzie podróżować różnymi środkami transportu.

Cały system będzie składał się z ok. 3,5 tys. rowerów, z czego w samej Gdyni będzie ich 1100. Zainstalowanych również zostanie ponad 2 tysiące nowych stojaków rowerowych uzupełniających stacje systemu.

Co się aktualnie dzieje z projektem?

Studium koncepcyjne systemu roweru metropolitalnego z 2015 r. uwzględniało obsługę dzielnic na górnym tarasie (m.in. Dąbrowy, Karwin, Małego Kacka) w bardzo ograniczonym zakresie. Na wniosek zespołu ds. komunikacji rowerowej z gdyńskiego ZDiZ, Prezydent Miasta Gdyni zgodził się na rozszerzenie puli rowerów z 820 do 1100 szt., dzięki temu, wszystkie dzielnice Gdyni w równym stopniu będą miały możliwość korzystania z nowego, ekologicznego środka transportu.

10 kwietnia br., w siedzibie Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot (OMG-G-S), Prezydent Miasta Gdyni podpisał umowę o przystąpieniu naszego miasta do projektu Roweru Metropolitalnego.

Aktualnie opracowywane jest Studium Wykonalności dla projektu, gdyż zaangażowane Gminy będą starały się o dofinansowanie z funduszy unijnych. Wewnątrz zespołu trwają rozmowy o kolejnych szczegółach systemu, mające na celu między innymi wstępne ustalenie: możliwych parametrów pojazdów, cen za wypożyczenie i określenie potrzeb w zakresie relokacji rowerów. Już wkrótce rozpocznie się dialog technologiczny z potencjalnymi operatorami systemu, a następnie przystąpimy do uruchomienia procedury przetargowej na dostawę i funkcjonowanie systemu – ogłoszenie o zamówieniu planowane jest pod koniec tego roku. Pierwsze rowery na ulicach pojawią się w III kwartale przyszłego roku.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, dążąc do wykorzystania nowoczesnych technologii z dziedziny elektromobilności, rozważa możliwość wprowadzenia do systemu rowerów z napędem elektrycznym wraz z niezbędną infrastrukturą do ich ładowania.

Już wkrótce mieszkańcy Gdyni także będą mogli włączyć się w planowanie systemu w naszym mieście. Do rozmieszczenia będzie 2200 stojaków na rowery systemowe we wszystkich dzielnicach Gdyni. Zespół ds. Komunikacji Rowerowej ZDiZ pracuje już nad wstępnymi lokalizacjami, współpracując ze Stowarzyszeniem Rowerowa Gdynia.

Swoje propozycje będzie można zgłaszać mailowo, o czym będziemy informować na bieżąco.

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."