Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Rowery cargo już w akcji

Cargo CzerwonyPiec

Pierwsi gdyńscy przedsiębiorcy korzystają już z elektrycznych rowerów towarowych. Pracownicy pizzerii „Czerwony piec" będą testować ich możliwości. Rowery cargo posłużą im do przewożenia różnego rodzaju produktów i towarów między lokalami. Chęć wypożyczenia pojazdów mogą zgłaszać także inne firmy z Gdyni.

Gdynia kupiła 10 elektrycznych rowerów towarowych, tzw. e-cargo bikes. Wszystko dzięki dofinansowaniu z unijnego projektu CoBiUM (Cargo Bikes in Urban Mobility) z programu Interreg Południowy Bałtyk. Na razie mogą z nich korzystać gdyńscy przedsiębiorcy. Miasto zachęca do tego, żeby testowali je w codziennej działalności.

– To duża innowacja i kolejny krok w ramach mobilnej Gdyni. Chcemy, żeby do korzystania z rowerów zachęcać nie tylko osoby indywidualne, ale również przedsiębiorców, którzy na krótkich dystansach, w obrębie Śródmieścia, gdzie ruch jest duży, mogli dowieźć towar szybciej, sprawniej i ekologicznie – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.

Rowery towarowe już wyjechały na ulice i służą gdyńskim firmom. Jako pierwsi w użyczenie otrzymali je właściciele pizzerii „Czerwony Piec" i restauracji „Pasta Miasta".

– To ciekawy pomysł. Rowery są wygodne, mają sporą objętość i mogą przewozić około 100 kg towaru. To dobre rozwiązanie, jeżeli potrzebujemy szybko coś przewieźć. Możemy wrzucić do nich różnego rodzaju produkty i sprawnie przejechać przez miasto i je dowieźć. Posiadamy dwa lokale i będziemy między nimi przewozić produkty. Z ul. Starowiejskiej na ul. Świętojańską trudno jest przejechać samochodem bez stania w korku i bez poszukiwania miejsc parkingowych. Teraz będziemy mogli parkować w miejscach niedostępnych dla aut. Czas dojazdu na pewno, dzięki temu, będzie krótszy. Jeździliśmy cargo rowerami już podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu, ale teraz będziemy mogli dokładnie je przetestować i określić, na ile nam się przydadzą i na ile te rowery pozwolą nam zrezygnować z auta – mówi Marcin Mikulski z „Czerwonego Pieca".

Cargo rowery mogą wypożyczać na razie tylko przedsiębiorcy ze Śródmieścia. Wystarczy zgłosić taką chęć pracownikom gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

– Rowery użyczane są bezpłatnie. Wystarczy się zgłosić na adres mailowy lub wypełnić specjalny formularz. Ważne, żeby podać termin, w których chce się wypożyczyć pojazd oraz to, gdzie znajduje się firma. Z przedsiębiorcami mieliśmy kontakt dużo wcześniej – pomagali nam m.in. wybierać modele rowerów. Dziś oficjalnie ruszyliśmy z wypożyczaniem. Mam jednak nadzieję, że coraz więcej rowerów cargo pojawi się wkrótce na naszych ulicach. Dostaliśmy dużo zapytań, póki co mamy już zaplanowane przekazanie rowerów trzem firmom– mówi Paweł Kimel z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdyni czeka na chętnych kilka różnych typów rowerów, które różnią się budową, przeznaczeniem i kształtem przestrzeni towarowej. Wypożyczyć można je na maksymalnie 28 dni. Jeśli przedsiębiorca będzie chciał korzystać z nich dłużej, może ponownie się zgłosić.

Nowe pojazdy mają szeroką listę zastosowań. Można ich użyć m.in. do: przewozu towaru między filiami, dostaw, transportu na tzw. pierwszej i ostatniej mili, realizacji zamówień czy promocji swojej działalności.

Jak je wypożyczyć?

To proste, w łatwy sposób można dopełnić niezbędnych formalności. Wystarczy wysłać wiadomość e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., który będzie zawierał nazwę i adres firmy, planowany termin wzięcia roweru w użyczenie oraz przybliżoną trasę, po której będzie jeździł rower lub wypełnić formularz rezerwacyjny.

W ciągu dwóch dni roboczych organizatorzy skontaktują się z zainteresowanymi. Sam rower można odebrać i zwrócić w umówionym punkcie w centrum Gdyni, od poniedziałku do piątku w godzinach 08:00-15:00. Dodatkowo do roweru wydawane jest dodatkowe wyposażenie, które ułatwia jego eksploatację (m.in. dodatkowe zabezpieczenie antykradzieżowe, ładowarka do baterii czy pokrowiec). Wypożyczającemu zostanie udzielony krótki instruktaż z użytkowania i eksploatacji roweru.

Źródło: gdynia.pl

Zdjęcie tytułowe: M. Czernek

logo CoBiUM z tekstem

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."