Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider
 


Wyjeździli nagrody za Rowerowy Maj

SP37 Rowerowy Maj 19

22 szkoły, 357 klas, 5 231 aktywnych uczestników i 127 344 przejazdów na rowerach, hulajnogach, rolkach czy deskorolkach. Tak prezentują się wyniki tegorocznej edycji kampanii Rowerowy Maj. To ogólnopolska akcja, która w Gdyni odbyła się po raz czwarty. Ma ona zachęcać dzieci do ruchu i przyjeżdżania do szkoły na dwóch kółkach. Placówka, której uczniowie byli najbardziej aktywni, zwycięża w rywalizacji. Tym razem, po raz kolejny, najlepsza okazała się Szkoła Podstawowa nr 37 na Chwarznie-Wiczlinie.

Zwycięska szkoła fetowała swój sukces. W czwartek, 6 czerwca, jej uczniowie zebrali się na sali gimnastycznej, gdzie odbyła się gala podsumowująca projekt. Uczestniczyli w niej: Wojciech Szczurek – prezydent Gdyni, Marek Łucyk – wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju, Jakub Furkal – pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej oraz Jakub Ubych – pełnomocnik prezydenta ds. dzielnic, którzy wręczyli nagrody dzieciom i koordynatorom akcji.

– Gdyńscy uczniowie coraz częściej i chętniej chcą dojeżdżać do szkoły niemalże cały rok. Widać to po licznie jednośladów, które możemy zobaczyć przed budynkiem. Dowodzi to, że dzieci nie tylko w maju brały udział w tej wspaniałej imprezie, która jest takim rodzajem rywalizacji między szkołami i klasami w całej Polsce. To fajne szczególnie w tych dzielnicach, w których odległość między miejscem zamieszkania a szkołą jest nieco większa. Jednoślady to znakomita forma transportu i bardzo się cieszę, że młodzi gdynianie przekonują się do niej – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Podczas kampanii Rowerowy Maj rywalizowały ze sobą nie tylko szkoły, ale i klasy. Pierwsze miejsce zajęła, już po raz kolejny, Szkoła Podstawowa nr 37/ Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Gdyni z Chwarzna-Wiczlina. Jej frekwencja wyniosła 76,79%. Nagrody za największą aktywność w tej szkole otrzymały klasy: IV b, gdzie frekwencja osiągnęła 83,65% oraz VI b z wynikiem 70,83%.

– U nas Rowerowy Maj trwa w zasadzie cały rok. Poza miesiącami, w których pogoda nie sprzyja, to tak naprawdę nasze stojaki rowerowe codziennie rano się wypełniają. Bardzo się cieszę, że nasza szkoła po raz kolejny wygrała w kampanii. Co składa się na ten sukces? Przede wszystkim poruszanie się na rowerze czy rolkach to naturalne zachowanie u dzieci. Duży wpływ na wynik miało też zaangażowanie osób kierujących akcją, które zachęcały uczniów do aktywności oraz czysta chęć rywalizacji między dziećmi – mówi Izabela Biniewicz, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 37 w Gdyni.

– Chwarzno-Wiczlino to bardzo zaangażowana dzielnica. Zarówno dzieci, jak i dorośli każdego dnia aktywnie spędzają czas. Widzimy niesamowitą pracę nie tylko szkół, ale i rodziców, żeby młodzi ludzie od najmłodszych lat byli aktywni i wybierali inne środki transportu niż samochód, żeby codziennie przemieszczać się po mieście. W Budżecie Obywatelskim wygrywają tu przede wszystkim projekty związane z aktywnością. Jedna z najważniejszych dróg rowerowych to właśnie efekt wygranego projektu Budżetu Obywatelskiego. Każdego roku oddajemy kolejne etapy nowych tras rowerowych i każdego roku coraz bardziej się one zapełniają – mówi Jakub Ubych, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

Na drugim miejscu w rankingu uplasowała się Szkoła Podstawowa nr 10, a trzecią lokatę wywalczyła Szkoła Podstawowa nr 35.

Rowerowy Maj

Rowerowy Maj to największa w Polsce kampania promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród przedszkolaków oraz uczniów. Gdynia wzięła w niej udział po raz czwarty.

– Kampania Rowerowy Maj ma za zadanie zachęcić dzieci do aktywności, do tego, żeby przyjeżdżały do swojej szkoły jednośladami. Uczniowie bardzo szybko łapią pozytywne nawyki. Mają duży fun z tego, że mogą przyjechać do szkoły na rowerze czy hulajnodze. Czują się przez to również samodzielne i bardziej odpowiedzialne za to, co robią. Poprzez uczestnictwo w kampanii podnosi się również ich świadomość na temat ochrony środowiska, nawyków transportowych i aktywności fizycznej. Oprócz tego, że same zyskują, dają jeszcze dobry przykład swoim rodzicom – mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.

Na początku maja uczniowie z aż 47 polskich miast przesiedli się na jednoślady. Do szkoły przyjeżdżali na rolkach, rowerach, deskorolkach czy wrotkach. W rywalizacji wzięło udział 838 placówek. W sumie akcja przyciągnęła ponad 178 tysięcy aktywnych uczestników w całym kraju, którzy wykonali ponad 4 miliony przejazdów. Ogólnopolska frekwencja w kampanii wyniosła 40%. W Gdyni w akcję zaangażowały się 22 szkoły. Uczestniczyło w niej 5 231 aktywnych uczestników, którzy wykonali 127 344 przejazdy. Gdyńska frekwencja jest wyższa niż ta w skali kraju i wyniosła 41%.

Najlepsza wśród klas oraz najlepsza szkoła wśród wszystkich placówek otrzymały zaproszenia na wyjścia klasowe oraz nagrody finansowe.

Rowerowy Maj oprócz popularyzowania zdrowej aktywności fizycznej, był także okazją na nauczenie się lub odświeżenie wiedzy dotyczącej najważniejszych zasad jazdy na rowerze w miejskiej przestrzeni. To jednak nie wszystko. Na czas kampanii, aby umożliwić uczestnikom bezpieczny dojazd do szkoły, pętla autobusowa przy Szkole Podstawowej nr 20 przy ul. Starodworcowej została czasowo wyłączona z ruchu.

Rowerowa kampania skutecznie zmienia okolice szkół i przedszkoli na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i motywując samorządy do inwestycji prorowerowych.

Autor: M. Czernek
Źródło: gdynia.pl 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez:

O projekcie

civitas logoCIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Ostatnie wiadomości z Twittera

Twitter response: "Could not authenticate you."