Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
To powód do dumy – Gdynia, jako pierwsze miasto w Polsce pomaga swoim mieszkańcom w zakupie rowerów towarowych na własne potrzeby. Umowy na dofinansowanie sięgające 5 tysięcy złotych podpisali już pierwsi mieszkańcy, a to oznacza jedno – na miejskich ulicach będzie więcej nietypowych rowerów do zadań specjalnych!
Cztery nowe cargo-bike'i
Już czworo gdynian może cieszyć się z własnego roweru towarowego, który ułatwi im przemieszczanie się po mieście z dodatkowym bagażem. W środę, 2 września podpisano pierwsze umowy na miejskie dotacje na zakup takich pojazdów. Każda z nich sprawi, że mieszkańcy otrzymają po 5 tysięcy złotych - to spora kwota, bo sięga niemal połowy kosztów zakupu własnego cargo-bike'a.
23 czerwca Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwałę w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na zakup roweru towarowego. Jest to pierwsza tego typu dotacja w Polsce. Zgodnie z zapisami uchwały osoby fizyczne zamieszkałe na terenie Gdyni, które dokonają zakupu roweru towarowego (rower ze skrzynią do przewozu towarów lub osób) będą mogły otrzymać zwrot części kosztów - 50% wartości zakupionego roweru, jednak nie więcej niż 5 000 zł. W tegorocznej puli na ten cel znajduje się 50 000 zł w ramach pilotażu projektu CityChangerCargoBike, realizowanego w Gdyni w okresie IX 2018 - VIII 2021, dofinansowanego z Programu Ramowego Unii Europejskiej Horyzont 2020.
Duże zainteresowanie 9. edycją konkursu „Do pracy jadę rowerem” zaowocowało rejestracją już 231 firm, w których zgłosiło się ponad 1000 użytkowników. Świetną informacją jest to, że przejechano już 6448 km, a przejazdy dodawane są dopiero od wczoraj.
Przypominamy że konkurs trwa od 02 marca do 25 października, w tym czasie użytkownicy mogą dodawać swoje rowerowe przejazdy do i z pracy (maxymalnie 2 dziennie).
Od 10 marca do uczestników, którzy w poprzedzającym tygodniu wykonali min. 6 przejazdów zaczną trafiać śniadania rowerowe.
Celem konkursu jest zachęcenie pracowników firm z siedzibą i/lub oddziałami na terenie Miasta Gdyni do regularnych podróży do i z pracy rowerem.
Informujemy że użytkownicy poprzednich edycji muszą zakładać swoje konta na nowo, ze względu na usuwanie kont po każdej edycji konkursu.
Cieszy nas tak duże zainteresowanie konkursem, zapraszamy uczestników tegorocznej edycji do zachęcania swoich wspołpracowników do wzięcia udziału tej kampanii. Dzięki temu razem promujemy zrównoważony transport do i z pracy.
Miasto Gdynia w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk uczestniczy w projekcie CoBiUM – Cargo Bikes in Urban Mobility. Projekt ma na celu poprawę zrównoważonych usług transportowych, tj. zmniejszenie ruchu, hałasu oraz zanieczyszczeń. Rowery cargo to bardziej zielone miasta i wygodny transport dla lokalnych przedsiębiorców, organizacji pozarządowych i mieszkańców.
Rowery towarowe z gdyńskiej floty cieszą się dużą popularnością. Część z osób wypożyczających rowery towarowe miało już z nimi do czynienia, jednak znakomita większość spotyka się z nimi po raz pierwszy.
Zachęcamy do zapoznania się z krótkimi filmami, w których przedstawiamy podstawy niezbędne do komfortowego poruszania się rowerem towarowym. Filmy są do znalezienia pod tym linkiem w serwisie YouTube.