Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Czym jest carpooling?

Drukuj

Carpooling

Carpooling to system wspólnych, zorganizowanych przejazdów jednym samochodem. Dzięki korzystaniu z tego rozwiązania, jednym samochodem podróżuje więcej niż jedna osoba, wskutek czego mniejsze są koszty przejazdu (w przypadku podziału kosztów pomiędzy podróżujących), a podróż dzięki towarzystwu staje się przyjemniejsza. W perspektywie długofalowej, korzystanie ze wspólnych przejazdów prowadzi do zmniejszenia zatłoczenia na drogach, redukcji emisji spalin, a także redukcji zapotrzebowania na miejsca parkingowe.

Jak to działa? Kierujący oferują wspólne przejazdy poprzez np. specjalne aplikacje lub strony internetowe, podając liczbę miejsc w samochodzie, koszt przejazdu dla pasażera, miejsce odjazdu oraz cel podróży, dni i godziny podróży oraz dane kontaktowe. Pasażerowie poszukują natomiast odnajdują ofertę szukając odpowiadających im przejazdów, następnie umawiają się z kierującym, wspólnie planują podróż, a na koniec ją realizują.

Carpooling staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Jest wiele serwisów internetowych umożliwiających przeszukiwanie ofert wspólnych przejazdów, z uwzględnieniem trasy podróży, kosztu, liczby podróżujących, itp. Popularnością cieszą się jednak przede wszystkim przejazdy okazjonalne, na dłuższych trasach. Mniej popularne natomiast jest organizowanie wspólnych przejazdów w obrębie miasta – np. codziennych dojazdów do pracy czy na uczelnię. A szkoda, bo może być to bardzo atrakcyjna alternatywa w stosunku nie tylko do indywidualnej podróży samochodem, ale też do transportu zbiorowego. Wiele osób pokonuje każdego dnia podobną trasę w podróży do pracy, godziny pracy w przypadku etatów również często są podobne. Podróżując wspólnie mogliby ograniczyć koszty, podróżować bardziej komfortowo, ciekawiej i przyjemniej dzięki towarzystwu innych osób, ale często również „od drzwi do drzwi". Są jednak pewne bariery, poprzez które nie każdy kierowca będzie chętny do wspólnego podróżowania – przede wszystkim zbyt napięty grafik (odwiezienie dzieci do szkoły, zakupy po drodze z pracy) czy niechęć do podróżowania z nieznanymi sobie osobami. Mimo wszystko jest to jednak ciekawa alternatywa dla mieszkańców miasta, którą może na początek warto by zastosować w dużej firmie lub na uczelni.

Czy takie rozwiązanie sprawdziłoby się w Gdyni? Badanie ankietowe przeprowadzone wśród pracowników ZDIZ pokazało, że niespełna połowa respondentów chciałaby zmienić swoje zachowania transportowe, w dużej mierze na samochód (jako kierowca lub pasażer), z 28% podróżujących do pracy samochodem ponad połowa chciałby ograniczyć swoje wydatki na paliwo, ponadto do zmiany zachowań transportowych pracowników skłoniłyby: niższe koszty podróży i parkowania, wyższy komfort, a także zmniejszenie zatłoczenia na drodze oraz kwestie zdrowotne i środowiskowe.

Kilka dobrych przykładów z Europy

System carpoolingu w ośmiu dużych firmach i instytucjach wdrożył Zagrzeb (Chorwacja) w ramach projektu CIVITAS ELAN. Dzięki pilotażowi w grupie docelowej liczba pracowników podróżujących wspólnie wzrosła z 8 do 36 osób, natomiast wśród studentów 74 osoby (wcześniej 26) zaczęły korzystać ze wspólnych dojazdów na uczelnię. W rezultacie uzyskanych efektów powstała strona internetowa z ofertami i zapytaniami o wspólne dojazdy („Auto Za Sve"). W Słowenii działa serwis carpooling, który skierowany jest do studentów studiów zaocznych, ale ogłoszenia umieszczają również pozostali studenci. Strona cieszy się ogromnym powodzeniem – liczba odwiedzin rocznie sięga 50.000, natomiast tygodniowo w serwisie dostępnych jest 5,5 tysiąca ogłoszeń. W Val de Saône we Francji powstał przystanek carpooling – kierowcy i potencjalni pasażerowie rejestrują się na specjalnej stronie internetowej i otrzymują specjalne naklejki na samochód czy też plecaki dla pieszych, które pozwalają zidentyfikować osoby uczestniczące w programie; Kierowca mijający przystanek widzi pieszych poruszających się w tym samym kierunku i może zaproponować podróż osobie również uczestniczącej w programie. W Niemczech utworzona została strona internetowa dla wspólnych, codziennych dojazdów w regionie Saksonii. Przeprowadzona została duża kampania marketingowa mająca zachęcić mieskzańćów do wspólnych dojazdów. Zainteresowanie było znaczne - w ciągu pierwszych 4 miesięcy strona zyskała 400 użytkowników.

[zdjęcie tytułowe: © Trueffelpix - Fotolia.com]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: