Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Dobra energia prosto z Gdyni

f25785a84b8f510243361b2a36e7cea3

Ładowanie samochodu elektrycznego w Gdyni? To już możliwe. W ciągu najbliższych lat pojawi się więcej stacji ładowania, a GreenWay – firma z siedzibą w gdyńskim Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym – planuje podbić także inne kraje Europy. Zaglądamy do innowacyjnej firmy, która pomaga w rozwoju elektromobilności.

Pierwsza stacja ładowania, w pobliżu budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia już jest, do tego dochodzi jeszcze kilka lokalizacji w Trójmieście i blisko setka w całej Polsce. Tym samym GreenWay – spółka, która na co dzień działa na terenie PPNT – pomaga w szybkim rozwoju elektromobilności i stawia w Gdyni pierwszy krok do zrewolucjonizowania naszych przyzwyczajeń transportowych. Firma pracuje nad rozwiązaniami, które m.in zlikwidują technologiczne bariery zniechęcające kierowców do korzystania z pojazdów elektrycznych.

- Naszą misją jest to, żeby podróżowanie samochodem elektrycznym było realną alternatywą dla samochodów tradycyjnych, napędzanych silnikami spalinowymi. Po to budujemy sieć szybkiego ładowania samochodów w całej Polsce, a za chwilę również w innych krajach Europy, aby stworzyć takie możliwości kierowcom tego typu pojazdów – wyjaśnia Rafał Czyżewski, prezes spółki GreenWay Polska. - Inwestujemy przede wszystkim w stacje szybkiego ładowania. To urządzenia, które umożliwiają naładowanie średniej wielkości baterii samochodu elektrycznego w kilkadziesiąt minut. Może nie jest to jeszcze tak szybki proces, jak tankowanie samochodu na stacji benzynowej, ale ta technologia się rozwija i już za kilka lat czas ładowania samochodu elektrycznego będzie zbliżony do czasu postoju na stacji benzynowej, zakupu kawy i kilku minut odpoczynku. To na pewno się zmieni – dodaje prezes.

GreenWay działa aktualnie w ramach dużego projektu NCE-AdvancedEvNet, który jest współfinansowany ze środków unijnych i pozwala na znaczną rozbudowę całej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dofinansowanie w ramach projektu to około 6 milionów euro, a harmonogram zakłada jego realizację do połowy 2020 roku. To silny bodziec dla rozwoju masowego rynku pojazdów elektrycznych.

Gdyńska firma, a w zasadzie cały holding (GreenWay Holding) to kilka spółek działających na poszczególnych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. W tej chwili GreenWay oprócz Polski funkcjonuje też na Słowacji i w Czechach, a w najbliższej perspektywie firma planuje rozwinąć się na terenie krajów nadbałtyckich, gdzie również powstanie sieć stacji ładowania. Wszystko po to, aby w ciągu najbliższych lat umożliwić swobodne poruszanie się pojazdami elektrycznymi, bez obaw o trudności z naładowaniem baterii.

- Łącznie nasze plany zakładają wybudowanie w regionie ponad 800 punktów ładowania, w samej Polsce w ciągu 2-3 lat zamierzamy stworzyć sieć liczącą 600 stacji. W tej chwili posiadamy już prawie 100 tego typu instalacji w Polsce i co miesiąc je rozbudowujemy, w listopadzie uruchamiamy kolejnych 10 stacji szybkiego ładowania. Oczywiście te stacje są również instalowane w Trójmieście, w planach jest postawienie w samej Gdyni pięciu tego typu stacji. Pierwsza stacja ładowania półszybkiego już została zainstalowana przy obiekcie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego – mówi Rafał Czyżewski.

Ładowarki, które powstają na zlecenie gdyńskiej firmy zapewniają zapewniają w tej chwili ładowanie mocą 50 kW, w planach jest rozbudowanie ich do mocy 350 kW, co ma pokryć potrzeby związane z pojawianiem się nowych modeli elektrycznych samochodów na rynku. Jak podaje spółka, przykładowe ładowanie jednego z najpopularniejszych samochodów tego typu na rynku – Nissana Leaf z baterią 24 kWh – trwa na stacji szybkiego ładowania GreenWay do 20 minut (od 0% do 80%). Ładowanie na stacji ultraszybkiego ładowania może trwać w przyszłości mniej niż 10 minut – niemniej jednak technologia ta wymaga odpowiednich rozwiązań również w pojeździe elektrycznym, na ten moment niedostępnych.

GreenWay stawia na rozwój działalności także w innych aspektach – stacje ładowania są skomunikowane z systemem informatycznym, dzięki czemu istnieje możliwość podglądu na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej, czy dana stacja jest zajęta oraz czy można skorzystać z jej usług. Firma tworzy nie tylko infrastrukturę ładowania, ale też również aplikacje i rozwiązania, które ułatwiają korzystanie z nowych możliwości przez kierowców samochodów elektrycznych.

Wspomniane wcześniej 5 punktów półszybkiego ładowania, które mają powstać na terenie samej Gdyni to efekt podpisanego w grudniu zeszłego roku listu intencyjnego. Stacje zostaną sfinansowane przez Greenway Infastructure Poland w ramach środków z unijnego projektu Connecting Europe Facility. To ważny krok dla miasta, które od lat konsekwentnie stawia na rozwój ekologicznych środków transportu i szuka najlepszych rozwiązań.

- Potrzeba rozwoju elektromobilności ma dwa źródła, jednym z nich są po prostu strategiczne potrzeby miasta i konieczność dostosowania się do rozwoju technologicznego, który dzieje się tuż obok nas i za chwilę okaże się, że jest oczywistością używanie samochodów elektrycznych. Drugie źródło to fakt, że takie mamy w Polsce prawo i jesteśmy zobowiązani przygotować określoną ilość stacji ładowania, a także podejmować inne działania na rzecz popularyzacji transportu bezemisyjnego – zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Współpraca z innowacyjną firmą GreenWay pozwala nam testować pewne rozwiązania w ich najlepszym jakościowo wydaniu, w dodatku z finansowaniem ze środków europejskich. To doskonała, odnosząca sukcesy firma, która jest zarejestrowana w Gdyni i ma siedzibę w Parku Naukowo-Technologicznym, a zatem te sukcesy cieszą nas zarówno z punktu widzenia elektromobilności, jak i rozwoju przedsiębiorczości – dodaje wiceprezydent Gruszecka-Spychała.

Warto dodać, że spółka poprzez grupę Voltia jest też członkiem jednej z największych sieci roamingu usług ładowania dla pojazdów elektrycznych w Europie, umożliwiającej korzystanie z systemu obsługującego ładowarki m.in. w Niemczech, Belgii, Szwecji, Danii, Austrii i Słowacji. Dla klientów sieci oznacza to swobodny dostęp do blisko 4,5 tysiąca punktów ładowania na terenie Europy.

Elektromobilność to przyszłość transportu także w Polsce - w połowie 2018 roku w kraju było zarejestrowanych ok. 2000 samochodów elektrycznych. Rynek dynamicznie rośnie, ponadto plany rządowe zdefiniowane w „Programie rozwoju elektromobilności w Polsce" zakładają, że w 2025 roku po polskich drogach będzie jeździło milion pojazdów elektrycznych.

Źródło: gdynia.pl

Fot. tytułowa: Mat. prasowe

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: