Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Dobra energia prosto z Gdyni

Drukuj

f25785a84b8f510243361b2a36e7cea3

Ładowanie samochodu elektrycznego w Gdyni? To już możliwe. W ciągu najbliższych lat pojawi się więcej stacji ładowania, a GreenWay – firma z siedzibą w gdyńskim Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym – planuje podbić także inne kraje Europy. Zaglądamy do innowacyjnej firmy, która pomaga w rozwoju elektromobilności.

Pierwsza stacja ładowania, w pobliżu budynku Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia już jest, do tego dochodzi jeszcze kilka lokalizacji w Trójmieście i blisko setka w całej Polsce. Tym samym GreenWay – spółka, która na co dzień działa na terenie PPNT – pomaga w szybkim rozwoju elektromobilności i stawia w Gdyni pierwszy krok do zrewolucjonizowania naszych przyzwyczajeń transportowych. Firma pracuje nad rozwiązaniami, które m.in zlikwidują technologiczne bariery zniechęcające kierowców do korzystania z pojazdów elektrycznych.

- Naszą misją jest to, żeby podróżowanie samochodem elektrycznym było realną alternatywą dla samochodów tradycyjnych, napędzanych silnikami spalinowymi. Po to budujemy sieć szybkiego ładowania samochodów w całej Polsce, a za chwilę również w innych krajach Europy, aby stworzyć takie możliwości kierowcom tego typu pojazdów – wyjaśnia Rafał Czyżewski, prezes spółki GreenWay Polska. - Inwestujemy przede wszystkim w stacje szybkiego ładowania. To urządzenia, które umożliwiają naładowanie średniej wielkości baterii samochodu elektrycznego w kilkadziesiąt minut. Może nie jest to jeszcze tak szybki proces, jak tankowanie samochodu na stacji benzynowej, ale ta technologia się rozwija i już za kilka lat czas ładowania samochodu elektrycznego będzie zbliżony do czasu postoju na stacji benzynowej, zakupu kawy i kilku minut odpoczynku. To na pewno się zmieni – dodaje prezes.

GreenWay działa aktualnie w ramach dużego projektu NCE-AdvancedEvNet, który jest współfinansowany ze środków unijnych i pozwala na znaczną rozbudowę całej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dofinansowanie w ramach projektu to około 6 milionów euro, a harmonogram zakłada jego realizację do połowy 2020 roku. To silny bodziec dla rozwoju masowego rynku pojazdów elektrycznych.

Gdyńska firma, a w zasadzie cały holding (GreenWay Holding) to kilka spółek działających na poszczególnych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. W tej chwili GreenWay oprócz Polski funkcjonuje też na Słowacji i w Czechach, a w najbliższej perspektywie firma planuje rozwinąć się na terenie krajów nadbałtyckich, gdzie również powstanie sieć stacji ładowania. Wszystko po to, aby w ciągu najbliższych lat umożliwić swobodne poruszanie się pojazdami elektrycznymi, bez obaw o trudności z naładowaniem baterii.

- Łącznie nasze plany zakładają wybudowanie w regionie ponad 800 punktów ładowania, w samej Polsce w ciągu 2-3 lat zamierzamy stworzyć sieć liczącą 600 stacji. W tej chwili posiadamy już prawie 100 tego typu instalacji w Polsce i co miesiąc je rozbudowujemy, w listopadzie uruchamiamy kolejnych 10 stacji szybkiego ładowania. Oczywiście te stacje są również instalowane w Trójmieście, w planach jest postawienie w samej Gdyni pięciu tego typu stacji. Pierwsza stacja ładowania półszybkiego już została zainstalowana przy obiekcie Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego – mówi Rafał Czyżewski.

Ładowarki, które powstają na zlecenie gdyńskiej firmy zapewniają zapewniają w tej chwili ładowanie mocą 50 kW, w planach jest rozbudowanie ich do mocy 350 kW, co ma pokryć potrzeby związane z pojawianiem się nowych modeli elektrycznych samochodów na rynku. Jak podaje spółka, przykładowe ładowanie jednego z najpopularniejszych samochodów tego typu na rynku – Nissana Leaf z baterią 24 kWh – trwa na stacji szybkiego ładowania GreenWay do 20 minut (od 0% do 80%). Ładowanie na stacji ultraszybkiego ładowania może trwać w przyszłości mniej niż 10 minut – niemniej jednak technologia ta wymaga odpowiednich rozwiązań również w pojeździe elektrycznym, na ten moment niedostępnych.

GreenWay stawia na rozwój działalności także w innych aspektach – stacje ładowania są skomunikowane z systemem informatycznym, dzięki czemu istnieje możliwość podglądu na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej, czy dana stacja jest zajęta oraz czy można skorzystać z jej usług. Firma tworzy nie tylko infrastrukturę ładowania, ale też również aplikacje i rozwiązania, które ułatwiają korzystanie z nowych możliwości przez kierowców samochodów elektrycznych.

Wspomniane wcześniej 5 punktów półszybkiego ładowania, które mają powstać na terenie samej Gdyni to efekt podpisanego w grudniu zeszłego roku listu intencyjnego. Stacje zostaną sfinansowane przez Greenway Infastructure Poland w ramach środków z unijnego projektu Connecting Europe Facility. To ważny krok dla miasta, które od lat konsekwentnie stawia na rozwój ekologicznych środków transportu i szuka najlepszych rozwiązań.

- Potrzeba rozwoju elektromobilności ma dwa źródła, jednym z nich są po prostu strategiczne potrzeby miasta i konieczność dostosowania się do rozwoju technologicznego, który dzieje się tuż obok nas i za chwilę okaże się, że jest oczywistością używanie samochodów elektrycznych. Drugie źródło to fakt, że takie mamy w Polsce prawo i jesteśmy zobowiązani przygotować określoną ilość stacji ładowania, a także podejmować inne działania na rzecz popularyzacji transportu bezemisyjnego – zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Współpraca z innowacyjną firmą GreenWay pozwala nam testować pewne rozwiązania w ich najlepszym jakościowo wydaniu, w dodatku z finansowaniem ze środków europejskich. To doskonała, odnosząca sukcesy firma, która jest zarejestrowana w Gdyni i ma siedzibę w Parku Naukowo-Technologicznym, a zatem te sukcesy cieszą nas zarówno z punktu widzenia elektromobilności, jak i rozwoju przedsiębiorczości – dodaje wiceprezydent Gruszecka-Spychała.

Warto dodać, że spółka poprzez grupę Voltia jest też członkiem jednej z największych sieci roamingu usług ładowania dla pojazdów elektrycznych w Europie, umożliwiającej korzystanie z systemu obsługującego ładowarki m.in. w Niemczech, Belgii, Szwecji, Danii, Austrii i Słowacji. Dla klientów sieci oznacza to swobodny dostęp do blisko 4,5 tysiąca punktów ładowania na terenie Europy.

Elektromobilność to przyszłość transportu także w Polsce - w połowie 2018 roku w kraju było zarejestrowanych ok. 2000 samochodów elektrycznych. Rynek dynamicznie rośnie, ponadto plany rządowe zdefiniowane w „Programie rozwoju elektromobilności w Polsce" zakładają, że w 2025 roku po polskich drogach będzie jeździło milion pojazdów elektrycznych.

Źródło: gdynia.pl

Fot. tytułowa: Mat. prasowe

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: