Korzyści z opracowania i wprowadzenia SUMPu
Pisaliśmy już o tym czym jest SUMP (czytaj tutaj). Jakie są korzyści z jego opracowania i wdrożenia w mieście?
Lepsza jakość życia
Nie ma wątpliwości, że działanie w zakresie planowania zrównoważonej mobilności przyczynia się do podnoszenia jakości życia w obszarach miejskich, mając na celu np. kształtowanie bardziej atrakcyjnych przestrzeni publiczych, dążenie do osiągnięcia poprawy bezpieczeństwa, lepszej jakości powietrza, niższych poziomów emisji zanieczyszczeń czy hałasu.
Korzyści dla zdrowia i środowiska
Korzyści zdrowotne są ściśle powiązane z pozytywnymi efektami środowiskowymi. Zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko pozytywnie wpływa na koszty związane ze zdrowiem, zarówno w krótkim, jak i długim okresie czasu.
Poprawa mobilności i dostępności
Planowanie zrównoważonej mobilności miejskiej i w rezultacie wdrażanie projektów lub działań związanych ze zrównoważonym transportem, pozwala poprawić mobilność mieszkańców i ułatwia dostęp do obszarów miejskich i usług w nich zlokalizowanych.
Poprawa wizerunku miasta
Miasto zaangażowane w planowanie zrównoważonej mobilności miejskiej jest postrzegane w Europie jako miasto innowacyjne i przyszłościowe.
Potencjał dotarcia do większej liczby odbiorców
Planowanie zrównoważonej mobilności pozwala lepiej odpowiedzieć na potrzeby różnych grup mieszkańców, w szczególności poprzez zintegrowane i interdyscyplinarne podejście do planowania.
Decyzje poparte przez mieszkańców i interesariuszy
Włączenie mieszkańców i interesariuszy w proces planowania jest jedną z najważniejszych zasad opracowywania planu. Dzięki zaangażowaniu mieszkańców i interesariuszy, możliwa jest lepsza ocena zasadności wprowadzania wybranych rozwiązań do SUMPu i planowania ich realizacji.
Efektywna realizacja zobowiązań UE
SUMP może być efektywnym narzędziem pozwalającym na realizację zobowiązań w UE, np. wynikających z Dyrektywy Komisji Europejskiej w sprawie poprawy jakości powietrza.
Potencjał integracji
SUMP jest podejściem ukierunkowanym na integrację działań pomiędzy jednostkami i instytucjami w zakresie mobilności miejskiej – najczęściej plan opracowywany jest przez jednostkę miejską odpowiedzialną za transport lub mobilność, ale jedną z najistotniejszych zasad jest włączenie w planowanie również innych gminnych lub regionalnych jednostek lub instytucji np. wydziałów zdrowia, środowiska, planowania przestrzennego, itp. W rezultacie zakres SUMPu nie ogranicza się wyłącznie do zagadnień mobilności i transportu, ale też koncentruje się na osiągnięciu innych celów: ekonomicznych, społecznych czy środowiskowych.
Poprawa konkurencyjności miasta i dostępu do funduszy europejskich
Posiadanie SUMPu może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności miasta podczas starania się o fundusze europejskie, np. w zakresie innowacyjnych rozwiązań transportowych czy zintegrowanych metod planowania.
[artykuł powstał w oparciu o wytyczne Unii Europejskiej do opracowywania Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej]
[zdjęcie tytułowe: materiały ZDIZ]
Komentarze