Dobra praktyka w zakresie SUMP – Lokalne Plany Transportowe (LTP) w Anglii
Angielski odpowiednik SUMP - Lokalny Plan Transportowy jest narzędziem niezbędnym dla zarządzania i realizacji inwestycji w lokalnym systemie transportowym angielskich obszarów i miast. Poprzez niego formalnie ustanawia się cele i priorytety rozwoju systemu transportowego, które pozwalają realizować politykę transportową państwa na poziomie lokalnym.
Obowiązek opracowywania lokalnych planów transportowych w Anglii został wprowadzony z dniem wejścia w życie Ustawy o Transporcie z 2000 roku i potwierdzony kolejną ustawą z 2008 roku. Podczas, gdy pierwsza z ustaw zobowiązywała lokalne samorządy do tworzenia pięcioletnich planów działań, Lokalna Ustawa o Transporcie z 2008 roku dała samorządom więcej elastyczności i możliwość stworzenia planów dopasowanych do potrzeb poszczególnych obszarów. Zgodnie z ustawą lokalne samorządy zobligowane są do wyznaczenia zarówno długoterminowej strategii, jak i krótkoterminowego planu działań dla obszaru – i tak np. LTP dla obszaru West Yorkshire obejmuje 15-letnią strategię na lata 2011-2026 oraz szczegółowy trzyletni plan działań na lata 2011-2014. Plan transportowy powinien być monitorowany oraz odnawiany według potrzeb i zgodnie z decyzją samorządu. Podobnie jak w przypadku SUMP, lokalne plany transportowe powinny być opracowywane we współpracy z interesariuszami i poparte szerokimi konsultacjami społecznymi. Istotnym założeniem jest również, by każdy plan był spójny z 5 głównymi celami transportowymi na poziomie krajowym. Na cele te składają się:
- Wspieranie rozwoju gospodarczego
- Redukcja emisji dwutlenku węgla
- Przyczynianie się do poprawy zdrowia i bezpieczeństwa
- Poprawa jakości życia i zdrowe środowisko naturalne
- Promowanie równości szans
W oparciu o te cele powstała strategia dla obszaru West Yorkshire, która stanowi dobry przykład planu transportowego. Dokument został opracowany przez lokalną jednostkę odpowiedzialną za transport w West Yorkshire – West Yorkshire Integrated Transport Authority, we współpracy z władzami miast znajdujących się w jego obszarze. Strategię nazwano „Moja podróż", jako że koncentruje się na mieszkańcach, na których oddziałuje system transportowy hrabstwa – stąd też wizja na rok 2026: „Wspólne działanie w celu zapewnienia, że system transportowy West Yorkshire łączy ludzi i miejsca w sposób wspierający gospodarkę, środowisko i jakość życia". Wizja wyznaczona w Planie ma być realizowana poprzez usprawnienie czterech głównych elementów podróży: infrastruktury transportowej, wyborów transportowych, połączeń oraz efektywności, oraz realizację tzw. „big ideas", na które składają się: usprawnienie informacji dla podróżnych, integrację taryfową w transporcie zbiorowym, promowanie i inwestowanie w niskoemisyjne środki transportu (w tym w transport trolejbusowy), poprawę efektywności działania transportu autobusowego, bardziej efektywne zarządzanie popytem, a także sprawne zarządzanie siecią transportową. Szczegółowe działania w celu realizacji strategii określone zostały w krótkoterminowym planie działań, w którym wskazane zostały również środki na jego realizację w latach 2011-2014. Dodatkowo w dokumencie określone zostały kwestie monitoringu i ewaluacji.
Lokalny Plan Transportowy (LTP3) dla hrabstwa West Yorkshire w Anglii
http://www.wyltp.com/
Podobnie jak w przypadku West Yorkshire, plany transportowe opracowują również pozostałe samorządy lokalne, co wynika z obowiązku nałożonego na nie przez Ustawę o Transporcie. Dzięki temu plany transportowe stanowią istotny wkład w planowanie obszarów miejskich i pozamiejskich w Anglii, ale również pomagają realizować dalej idące cele planowania przestrzennego na rzecz zrównoważonego rozwoju.
[grafika tytułowa: © Alexander Zelnitskiy - Fotolia.com]
Komentarze