Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Dobra praktyka w zakresie SUMP – Lokalne Plany Transportowe (LTP) w Anglii

Angielski odpowiednik SUMP - Lokalny Plan Transportowy jest narzędziem niezbędnym dla zarządzania i realizacji inwestycji w lokalnym systemie transportowym angielskich obszarów i miast. Poprzez niego formalnie ustanawia się cele i priorytety rozwoju systemu transportowego, które pozwalają realizować politykę transportową państwa na poziomie lokalnym.

Obowiązek opracowywania lokalnych planów transportowych w Anglii został wprowadzony z dniem wejścia w życie Ustawy o Transporcie z 2000 roku i potwierdzony kolejną ustawą z 2008 roku. Podczas, gdy pierwsza z ustaw zobowiązywała lokalne samorządy do tworzenia pięcioletnich planów działań, Lokalna Ustawa o Transporcie z 2008 roku dała samorządom więcej elastyczności i możliwość stworzenia planów dopasowanych do potrzeb poszczególnych obszarów. Zgodnie z ustawą lokalne samorządy zobligowane są do wyznaczenia zarówno długoterminowej strategii, jak i krótkoterminowego planu działań dla obszaru – i tak np. LTP dla obszaru West Yorkshire obejmuje 15-letnią strategię na lata 2011-2026 oraz szczegółowy trzyletni plan działań na lata 2011-2014. Plan transportowy powinien być monitorowany oraz odnawiany według potrzeb i zgodnie z decyzją samorządu. Podobnie jak w przypadku SUMP, lokalne plany transportowe powinny być opracowywane we współpracy z interesariuszami i poparte szerokimi konsultacjami społecznymi. Istotnym założeniem jest również, by każdy plan był spójny z 5 głównymi celami transportowymi na poziomie krajowym. Na cele te składają się:

  • Wspieranie rozwoju gospodarczego
  • Redukcja emisji dwutlenku węgla
  • Przyczynianie się do poprawy zdrowia i bezpieczeństwa
  • Poprawa jakości życia i zdrowe środowisko naturalne
  • Promowanie równości szans

W oparciu o te cele powstała strategia dla obszaru West Yorkshire, która stanowi dobry przykład planu transportowego. Dokument został opracowany przez lokalną jednostkę odpowiedzialną za transport w West Yorkshire – West Yorkshire Integrated Transport Authority, we współpracy z władzami miast znajdujących się w jego obszarze. Strategię nazwano „Moja podróż", jako że koncentruje się na mieszkańcach, na których oddziałuje system transportowy hrabstwa – stąd też wizja na rok 2026: „Wspólne działanie w celu zapewnienia, że system transportowy West Yorkshire łączy ludzi i miejsca w sposób wspierający gospodarkę, środowisko i jakość życia". Wizja wyznaczona w Planie ma być realizowana poprzez usprawnienie czterech głównych elementów podróży: infrastruktury transportowej, wyborów transportowych, połączeń oraz efektywności, oraz realizację tzw. „big ideas", na które składają się: usprawnienie informacji dla podróżnych, integrację taryfową w transporcie zbiorowym, promowanie i inwestowanie w niskoemisyjne środki transportu (w tym w transport trolejbusowy), poprawę efektywności działania transportu autobusowego, bardziej efektywne zarządzanie popytem, a także sprawne zarządzanie siecią transportową. Szczegółowe działania w celu realizacji strategii określone zostały w krótkoterminowym planie działań, w którym wskazane zostały również środki na jego realizację w latach 2011-2014. Dodatkowo w dokumencie określone zostały kwestie monitoringu i ewaluacji.

Lokalny Plan Transportowy dla West Yorkshire

Lokalny Plan Transportowy (LTP3) dla hrabstwa West Yorkshire w Anglii
http://www.wyltp.com/

Podobnie jak w przypadku West Yorkshire, plany transportowe opracowują również pozostałe samorządy lokalne, co wynika z obowiązku nałożonego na nie przez Ustawę o Transporcie. Dzięki temu plany transportowe stanowią istotny wkład w planowanie obszarów miejskich i pozamiejskich w Anglii, ale również pomagają realizować dalej idące cele planowania przestrzennego na rzecz zrównoważonego rozwoju.

[grafika tytułowa: © Alexander Zelnitskiy - Fotolia.com]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: