Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Plan transportowy dla West Yorkshire (Wielka Brytania)

Drukuj

W Wielkiej Brytanii, począwszy od 2000 r. władze lokalne zobligowane są do uchwalania i wdrażania Lokalnych Planów Transportowych („Local Transport Plans"). Co pięć lat zaleca się dokonanie oceny stopnia ich realizacji.

Dokumenty te powinny określać priorytety w zakresie kształtowania i rozwoju lokalnych systemów transportowych, biorąc za punkt wyjścia potrzeby i oczekiwania mieszkańców i innych interesariuszy. Priorytety powinny być formułowane w sposób umożliwiający ich realizację. W opinii brytyjskiego rządu, lokalne plany transportowe są najlepszym narzędziem planowania rozwoju transportu, identyfikacji priorytetów i hierarchizacji wydatkowania środków publicznych. Większość planów transportowych brytyjskich miast została przygotowana na 15-letni okres programowania. Planowi transportowemu często towarzyszy również plan wdrożenia, będący średnioterminowym (1-5 lat) dokumentem operacyjnym.

Przykładem lokalnego planu transportowego może być dokument przyjęty przez West Yorkshire. Jest to już trzeci plan transportowy przygotowany zgodnie z obowiązującymi od 2008 r. nowymi wytycznymi. Został uchwalony w 2011 roku i obowiązuje do 2026 roku. Zakres przestrzenny planu obejmuje obszar hrabstwa West Yorkshire z miastami Leeds, Bradford, Wakefield, Calderdale, i Kirklees, jest to więc de facto plan dla obszaru metropolitalnego. Ważnym elementem planowania transportu i zrównoważonej mobilności dla hrabstwa West Yorkshire było partnerstwo wszystkich miast objętych planem. Funkcję koordynatora współpracy pełnił zarząd transportu publicznego dla omawianego obszaru - Metro. Ogólnym celom planu o nazwie „My Journey West Yorkshire", związanym z obniżeniem emisji, poprawą warunków dla prowadzenia działalności gospodarczej i podniesieniu jakości życia mieszkańców podporządkowano cele bezpośrednio dotyczące mobilności, takie jak skrócenie czasu podróży, obniżenie kongestii transportowej, poprawa bezpieczeństwa, priorytety dla transportu publicznego i poprawa efektywności wydatkowanych środków publicznych.


Opracowanie na podstawie:

Marcin Wołek: SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) jako narzędzie kształtowania zrównoważonej mobilności miejskiej. „Logistyka" 2014 nr 2

West Yorkshire Transport Plan, http://www.wyltp.com/NR/rdonlyres/1CF40EA9-62D8-4611-964E-C6D1B663628E/0/20121003LTPFullStrategy.pdf

[zdjęcie tytułowe: West Yorkshire Local Transport Plan, www.wymetro.com]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: