Zarządzanie mobilnością - co to jest?
Zarządzanie mobilnością (z ang. Mobility Management), zgodnie z definicją stworzoną przez Europejską Platformę Zarządzania Mobilnością (European Platform on Mobility Management), jest koncepcją obejmującą promowanie zrównoważonego transportu oraz zarządzanie zapotrzebowaniem na korzystanie z samochodów poprzez zmianę postaw i zachowań komunikacyjnych podróżujących.
Definicja została szeroko opisana w dokumencie pt."Zarządzanie mobilnością: definicja. Definicja zarządzania mobilnością oraz kategoryzacja środków zarządzania mobilnością zatwierdzona przez konsorcjum MAX i EPOMM", do pobrania na stronie internetowej www.epomm.eu w polskiej wersji językowej:
http://www.epomm.eu/old_website/docs/mmtools/MMDefinition/MMDefinition_PL.pdf
Podstawę zarządzania mobilnością tworzą tzw. „miękkie" środki, takie jak:
1) INFORMACJA I KOMUNIKACJA, w tym:
a) usługi obejmujące dostarczanie informacji i wskazówek dotyczących podróży, dostarczane z wykorzystaniem różnych technologii przed podróżą oraz w jej trakcie.
Przykładem takich działań zrealizowanych już w naszym mieście są np.:
TRIP PLANERY (zawierające: interaktywną mapę Trójmiasta wraz z zaznaczonymi schematami linii komunikacyjnych, planer podróży transportem publicznym bazujący na rzeczywistych czasach odjazdu pojazdów z przystanku, aktualny rozkład jazdy, informacje o zakłóceniach w pracy transportu zbiorowego, informacje o zmianach rozkładów jazdy, oraz zmianach wynikających z ewentualnej przebudowy sieci dróg lub urządzeń transportu zbiorowego, informacje o kosztach połączeń)
Tablice informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskich,
Tablice zmiennej treści,
Tablice informacji parkingowych,
Aplikacje i strony internetowe np. Jak dojadę?
b) kampanie promocyjno-edukacyjne, zachęcające do korzystania z alternatywnych sposobów podróżowania: pieszo, rowerem oraz/lub korzystania z transportu publicznego (często połączone z promowaniem zdrowego stylu życia).
Od 2012r. Gdynia bardzo aktywnie uczestniczy w realizacji wielu inicjatyw mających na celu właśnie zwiększanie świadomości mieszkańców w zakresie zrównoważonego transportu oraz promowanie tychże sposobów poruszania się po mieście.
Wśród akcji edukacyjno-promocyjnych prowadzonych przez Miasto należy wymienić m.in.:
Europejski Dzień Bez Samochodu
Rowerowy Maj
European Cycling Challenge
Pieszy Autobus
Odprowadzam Sam
Do pracy jadę rowerem
Parkingową (r)ewolucję
2) ORGANIZACJA USŁUG, między innymi:
a) system personalizowanej pomocy w podróży (PTA - Personalised Travel Assistance), umożliwiający podróżującym sprawdzenie, w jaki sposób mogą ograniczyć korzystanie z samochodu, w odniesieniu do konkretnego schematu poruszania się.
b) usługi w zakresie carpoolingu, świadczone w danym regionie lub obszarze, mające na celu łączenie osób podróżujących w tym samym kierunku, tak aby podróż odbyła się jednym samochodem, udostępnionym przez jedną ze stron.
c) usługi w zakresie carsharingu w danym obszarze (oraz elastyczny system wynajmu rowerów).
W ramach tych usług oferowana jest alternatywa dla posiadania własnego samochodu (lub roweru), polegająca na wynajmie samochodów lub innych pojazdów znajdujących się w wygodnych dla danej osoby miejscach na danym obszarze.
Dzięki systemowi wstępnej rejestracji, a często wymaganego członkostwa w pewnego rodzaju klubie, taki sposób współdzielenia sprawia, że proces rezerwowania i wynajmowania przebiega bardzo szybko (zwykle realizowany jest przez Internet), a samochód udostępniany jest w systemie komunikacji zdalnej.
Do tej pory przeprowadzono wstępne analizy dla wdrożenia systemu carsharing w naszym mieście, a założenia są następujące:
ok. 250 samochodów elektrycznych
60 km2 objętych usługą
miejsca parkingowe wyposażone w gniazda do ładowania
zerowa lub ryczałtowa opłata parkingowa
możliwość korzystania z buspasów
Istotnym jest również fakt, że docelowo system ten miałby mieć wymiar metropolitalny.
Źródło: prezentacja „Car- sharing - system wspólnego użytkowania samochodów w mieście" p. Małgorzaty Czaja, Urząd Miasta Gdynia
d) edukacja w zakresie mobilności - mobilność i sposób zarządzania mobilnością w celu ograniczenia korzystania z samochodu stają się elementami programów nauczania w szkołach i innych instytucjach.
e) tworzenie planów mobilności dla instytucji firm, szkół itd.
W ramach realizacji projektu unijnego CIVITAS DYN@MO Gdynia zobowiązała się stworzyć pilotażowy Plan Mobilności dla zakładu pracy. Zdecydowano się objąć nim Zarządu Dróg i Zieleni - jednostkę budżetową miasta odpowiedzialną za realizację projektu.
f) stosowanie poprzez organizacje i inne podmioty pewnych środków w celu ograniczenia potrzeby podróżowania poprzez zastąpienie podróży systemem telekomunikacji oraz/lub przez reorganizację pracy.
W ramach tychże działań podjętych przez Miasto warto wspomnieć m.in.:
rowery służbowe/bilety na środki transportu zbiorowego udostępniane urzędnikom zatrudnionym w Urzędzie Miasta Gdynia oraz jednostkom budżetowym podległym, mające na celu zachęcenie do korzystania z alternatywnego sposobu poruszania się po mieście w ramach wykonywanych podróży służbowych.
zaplecze sanitarne dla urzędników zatrudnionych w Urzędzie Miasta Gdynia oraz jednostkach budżetowych podległym, mające na celu zachęcenie do korzystania z alternatywnego sposobu poruszania się po mieście w ramach wykonywanych podróży służbowych.
optymalizacja wykorzystania samochodów służbowych przez urzędników zatrudnionych w Urzędzie Miasta Gdynia oraz jednostkach budżetowych podległym, mająca na celu zachęcenie do korzystania z alternatywnego sposobu poruszania się po mieście w ramach wykonywanych podróży służbowych.
3) oraz KOORDYNACJA DZIAŁAŃ RÓŻNYCH PARTNERÓW.
W celu realizacji i koordynacji działań związanych z zarządzaniem mobilnością w Mieście, w jednostce budżetowej Miasta Gdynia - Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni, wyodrębniono komórkę dedykowaną do tychże działań - Referat Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością.
Komentarze