Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Mobilność w Essen

Drukuj

Stacja ładowania pojazdów w Essen

Przedstawiciele Miasta Gdyni zostali zaproszeni do Essen, aby poprowadzić warsztaty dotyczące Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) w ramach polsko-niemieckiej współpracy miast dotyczącej gospodarki niskoemisyjnej. Była to również okazja do udziału w wizycie studyjnej i zapoznaniu się z polityką mobilności w tym mieście. A jest to przykład bardzo dobry, ponieważ Essen zostało w 2017 roku zostało wybrane "Zieloną Stolicą Europy". Jakie rozwiązania w mobilności miejskiej wprowadziły władze Essen po krótce przedstawia ten artykuł. 

Essen jest miastem na prawach powiatu w zachodniej części Niemiec, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia. To dziewiąte pod względem liczby ludności miasto w Niemczech (ponad 570 tys. mieszkańców) wraz z sąsiadującymi Dortmundem, Dusseldorfem, Kolonią i Bonn, itd. tworzy wysokorozwiniętą metropolię z ogromnym potencjałem rozwoju transportu i mobilności lokalnej. W 2017 roku Essen zostało Zieloną Stolicą Europy. Z tego tytułu Rada Miasta przyjęła ambitny cel, aby udział prywatnych samochodów w transporcie miejskim (modal split) zmalał do 25% do 2050 roku.

Mobilność w aplikacji

Jednym z najważniejszych elemetów mobilności Essen jest aplikacja, dzięki której dostępne są wszystkie środki transportu obsługiwane przez sektor publiczny. W specjalnej, dedykowanej dla miasta aplikacji "Essen Mobil" użytkownik może skorzystać z wielu funkcji, aby ułatwić sobie podróż na wybranym odcinku. Dzięki aplikacji można:

Aplikacja jest darmowa i do pobrania na stronie: app.ruhrbahn.de.

Stacja mobilności

Lokalne autobusy, tramwaje i pociągi dają możliwość płynnego i szybkiego transportu, ale nie dla wszystkich. Tą lukę wypełniają systemy bike- i car-sharing, korzystanie z własnych rowerów i samochodów lub taksówek. Połączenie tych ofert transportowych w jednym miejscu pozwala na nieskończone łańcuchy mobilności, a także ogólną możliwość korzystania ze wszystkich środków transportu.

Celem władz Essen i lokalnego przedsiębiorstwa transportowego Ruhrbahn jest zapewnienie jak największej mobilności dla mieszkańców. Oba podmioty przygotowują ofertę transportową w taki sposób, aby każdy mógł skorzystać ze środków transportu na zasadzie „od drzwi do drzwi" oraz miał możliwość mobilności poza godzinami szczytu (np. na wieczorne wyjście do teatru, weekend poza miastem).

Do tej pory w Essen nie było miejsc, w których byłyby dostępne wszystkie wyżej wymienione środki transportu. Wraz z budową i otwarciem dwóch nowych stacji mobilności stan ten został zmieniony. Stacja mobilności stwarza podstawę, aby mieszkańcy mogli lepiej zaznajomić się z korzystaniem z autobusu, tramwaju oraz bike- i car-sharing jako alternatywami dla własnego samochodu oraz upraszcza im dostęp do tych środków transportu. Stacja mobilności znacznie zwiększa stopień współpracy między transportem publicznym, a systemami bike- i car-sharing.

Dedykowana aplikacja „Essen Mobil" łączy niezbędne informacje i ułatwia korzystanie ze środków transportu dostępnych w stacji mobilności.

Dnia 3 lipca 2017 roku rozpoczęła działanie pierwsza stacja mobilności przy Sądzie Rejonowym w Essen (Mobilstation Landgericht). Otwarcie drugiej stacji nastąpiło w Tygodniu Zrównoważonej Mobilności – 19.09 2017 r. (Mobilstation Steele).

Autobus i tramwaj

Dzięki sieci połączeń autobusowych i tramwajowych można dotrzeć bezpośrednio do wielu miejsc i dzielnic miasta, m. in. głównego dworca kolejowego, szpitala klinicznego, kampusu uniwersyteckiego i ośrodków mieszkalnych.

Wiele firm wykupuje swoim pracownikom grupowe zniżki na abonamentowe bilety na transport publiczny rzędu 15-25%.

Car-sharing

Rozszerzenie sieci transportowej Essen o system car-sharing jest obiecującym podejściem w realizacji zmniejszenia udziału samochodów prywatnych w ruchu miejskim oraz dobrze uzupełnia ofertę transportu publicznego.

Osoby regularnie podróżujące autobusem i pociągiem potrzebują od czasu do czasu skorzystać z samochodu. Jeśli jest się stałym użytkownikiem transportu publicznego Ruhrbahn (ma się bilet okresowy), w systemie car-sharing płaci się tylko za czas korzystania z samochodu i przejechane kilometry. Stałe opłaty miesięczne dotyczą pozostałych użytkowników. W Essen jest dwóch operatorów systemu car-sharing - Stadtmobil i RUHRAUTOe.

Aby skorzystać z systemu należy:

Stadtmobil carsharing to 28 stacji w Essen, również w dzielnicach poza centrum miasta. Flota składa się z 6 rodzajów pojazdów – od segmentu mini do samochodów dostawczych. Dla wszystkich segmentów stawka za godzinę wynajmu (do 7h) wynosi 0,5 EUR, zaś za każdy przejechany kilometr waha się od 0,25 do 0,35 EUR w zależności od klasy pojazdu. Firma daje możliwość wykupu abonamentów. Wyliczenia Stadtmobil wskazują, że pokonując mniej niż 15000 km rocznie, bardziej opłaca się korzystać z carsharingu niż posiadać własny samochód. W opcji wypożyczenia, płacimy tylko za czas korzystania i przejechane kilometry, wszystkie inne opłaty – paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, miejsce postojowe, ewentualne naprawy są kosztami firmy obsługującej system.

RUHRAUTOe dostarcza samochody elektryczne w 7 stacjach w Essen. Wśród wielu modeli, takich jak BMW i3 i Nissan Leaf są również dostępne samochody marki Tesla (Model S i X). Firma przyjęła trochę inny model płatności za usługę. Podobnie, jak większość firm, rozlicza na czas i przejechane kilometry, ale koszt godzinowy uzależniony jest od pory dnia (nocne wypożyczenia są tańsze niż dzienne). Godzina wypożyczenia samochodu elektrycznego to 1,95 / 3,50 / 4,90 EUR w zależności od pory dnia i modelu auta. Cena kilometra waha się od 0,05 do 0,48 EUR, jednak przy niektórych pojazdach pierwsze (nawet) 69 km, jest za darmo.
Obie firmy pobierają jednorazowe opłaty rejestracyjne rzędu 20 EUR.

Bike-sharing

System wypożyczania roweru metropolitarnego funkcjonuje w systemie godzinowym lub całodziennym. Główne zasady działania:

Dla abonentów biletów okresowych na transport publiczny w Essen, każde pierwsze 30 minut podróż jest bezpłatne. W tym przypadku nie pobiera się żadnej opłaty rejestracyjnej i miesięcznej.

Metropolradruhr jest ogólnodostępnym systemem rowerów w Zagłębiu Ruhry. System regionalny obejmuje następujące miasta:

Jako praktyczny dodatek do autobusów i pociągów, rowery można wypożyczyć i zwrócić we wszystkich miastach w ramach metropolii. Można więc rozpocząć podróż w Bochum i zwrócić rower w Duisburgu.

Podstawowa stawka za wypożyczenie roweru wynosi 1 EUR / 30min (maks. 9 EUR / dzień). Jeśli użytkownik zdecyduje się na zakup rocznego abonamentu, zapłaci 48 EUR, przy czym w tej opcji każde pierwsze 30 minut wypożyczenie danego roweru jest za darmo. Oznacza to, że za 48 EUR można przejeździć cały rok (zmieniając co 30 minut rower). Każde dodatkowe 30 min to koszt 1 EUR.

Aby korzystać z systemu bike-sharing konieczna jest bezpłatna rejestracja oraz weryfikacja metody płatności. Na jednym zarejestrowanym koncie można wypożyczyć do czterech rowerów jednocześnie.

Autostrada rowerowa

Radschnellweg Ruhr (Autostrada rowerowa Ruhry, szlak RS1) to planowany 101 km odcinek płaskiej i szerokiej drogi rowerowej łączącej ważne miasta Zagłębia Ruhry. W jego rejonie żyje 1,65 mln osób. Trasa docelowo (w 2020 roku) będzie biegła od Duisburga przez centrum Mülheim nad Ruhrą, dzielnicą uniwersytecką Essen, wzdłuż południowej granicy Gelsenkirchen (z dojazdem do centrum miasta), przez centrum Bochum, dzielnicę uniwersytecką Dortmundu oraz przez Unna, Kamen i Bergkamen do miasta Hamm.

Ważne części szlaku przebiegać będą przez centralne części miast. Ponad 90% szlaku będzie oparte z istniejące ulice, ścieżki i linie komunikacyjnych, takie jak nieużywane tory kolejowe i drogi nad kanałami rzecznymi.

Autostrada rowerowa jest budowana z dala od zakorkowanych ulic, bez skrzyżowań z czerwonymi światłami. Na większości ciągu będzie miała szerokość 6 metrów oraz bezpieczne pobocze, jak na prawdziwej autostradzie. Z oświetleniem, kompleksowym utrzymaniem zimowym stanowić będzie dobrą alternatywę w niskim sezonie. Założeniem projektantów jest budowa dla prędkości 30-35 km/h, choć obecnie oddany odcinek wskazuje, że średnia może być niższa, ze względu na to, że z szerokiego pobocza chętnie korzystają pojedynczy piesi i biegacze. Co ważne, nikt nie robi z tego problemu, a obie grupy użytkowników darzą się wzajemnym szacunkiem.

Koszt budowy całej autostrady szacowany jest 183,7 mln EUR. Docelowo z RS1 ma korzystać ponad 2 mln użytkowników. Autostrada rowerowa umożliwi dojazd do wielu miejsc, np. do szkoły, pracy czy na uniwersytet.

Obecnie gotowy i oddany rowerzystom jest odcinek między Essen, a Mulheim - robi wrażenie. Równa nawierzchnia, płaski teren, dobre oznakowanie, okoliczna infrastruktura i kwestie środowiskowe utwierdzają w przekonaniu, że rower to wynalazek, który łączy przyjemne z pożytecznym.

Film o RS1 dostępny jest tutaj [ENG].

Kilka zdjęć z wizyty studyjnej dot. mobilności w Essen dostępnych jest w albumie.

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: