Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
W roku szkolnym 2013/2014 przeprowadzone zostały badania marketingowe, na podstawie których przeprowadzono analizy preferencji i zachowań komunikacyjnych w podróżach miejskich uczniów gimnazjów i liceów w Gdyni. Wybór tej grupy użytkowników wynika z obligatoryjności podróży w relacji dom – miejsce nauki i ważnego znaczenia transportu zbiorowego dla tej grupy podróżnych.
Zwracamy się z prośbą wypełnienie ankiety dotyczącej komunikacji miasta z mieszkańcami w sprawach dotyczących mobilności w Gdyni. Badanie realizowaliśmy już w kwietniu 2014 r., teraz je powtarzamy celem porównania zmian, jakie w ciągu ostatnich 2 lat nastąpiły.
Przykład Ljubljany - dynamicznie rozwijającej się, bez samochodów w centrum miasta i z podziemnymi obiektami składowania odpadów pokazuje, jak stosunkowo małe miasto może prowadzić drogę zrównoważonego rozwoju.
Ljubljana, Słowenia - wąskimi uliczkami nad brzegiem rzeki Ljubljanica jedynymi dźwiękami, które można tu prawdopodobnie usłyszeć są tupot butów na bruku, głosy ludzi na spacerze i brzęk szklanek w kawiarniach na chodniku.
Sytuacja ta znacznie zmieniła, gdy porównamy ją ze stanem sprzed 10 lat, kiedy na ulicach tych był ciągły korek. Było mało miejsca dla pieszych, a Ci, którzy odważyli się chodzić, musieli omijać samochody i autobusy oraz wdychać spaliny z ich rur wydechowych.
Zapraszamy reprezentantów miast zainteresowanych mobilnością, w szczególności Planami Zrównoważonej Mobilności Miejskiej do udziału w warsztatach pn. "SUMP w praktyce", organizowanych przez sieć CIVINET Polska.
Zgłoszenia prosimy przesłać na nasz e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Dzięki uprzejmości Pani Zuzanny Kłos-Adamkiewicz z Uniwersytetu Szczecińskiego, przedstawiamy Państwu artykuł dotyczący Planów Zrównoważonej Mobilności, które wspomagają rozwój zrównoważonego transportu w miastach.
Podjęty w artykule temat jest szczególnie ważny dla polskich miast, gdyż coraz więcej z nich podejmuje się utworzenia własnego Planu. Jest to proces długoterminowy, angażujący wiele jednostek. W artykule, Czytelnikom zostaje przybliżona idea takich Planów. Zachęcamy do lektury.