Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Autobusy na wodór – transport zbiorowy przyszłości?

Wiele polskich i europejskich miast w coraz większym stopniu stawia na rozwój niskoemisyjnego, efektywnego energetycznie transportu zbiorowego. Swój renesans przeżywają pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi - trolejbusy, tramwaje, autobusy hybrydowe i elektryczne. Coraz częściej w miastach słyszy się też o wprowadzaniu do eksploatacji ekologicznych autobusów napędzanych np. gazem ziemnym czy biopaliwem. W niedalekiej przyszłości będziemy mogli skorzystać z jeszcze jednego rozwiązania – autobusów elektrycznych napędzanych wodorem.

Już w pierwszej połowie XIX wieku powstało pierwsze ogniowo paliwowe – urządzenie pozwalające na uzyskanie energii elektrycznej bezpośrednio z zachodzącej w nim reakcji chemicznej. Polega ona na utlenianiu dostarczanego do ogniwa paliwa. Oznacza to, że nie występuje zjawisko spalania, a co za tym idzie ogniowa paliwowe nie emitują spalin. Dzięki zastosowaniu czystego wodoru jako paliwa możliwe jest niemal całkowite wykluczenie emisji jakichkolwiek szkodliwych dla środowiska gazów – jedynym produktem ubocznym reakcji jest para wodna. Wygenerowaną w ten sposób energię elektryczną można natomiast wykorzystać do napędu standardowych silników elektrycznych. Dzięki takiemu rozwiązaniu autobus generuje hałas na poziomie porównywalnym do wykorzystywanych obecnie trolejbusów.

Już teraz w Europie funkcjonuje kilkadziesiąt autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi, zasilanymi czystym wodorem. Na razie jest to jednak faza pilotażowa, realizowana m. in. przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej. Celem pilotażu jest opracowanie odpowiednich rozwiązań na etapie produkcji i eksploatacji pojazdów, oraz określenie ich wydajności i niezawodności.

W ramach I fazy projektu CHIC (Clean Hydrogen in European Cities) realizowanego w latach 2010-2016 w 5 europejskich miastach (Aargau, Bolzen, Londyn, Milan, Oslo) testowanych jest łącznie 26 takich autobusów. Testy wykazały, że autobusy są w stanie przejechać na „jednym baku” od około 200 do nawet 400 km (w zależności od jego pojemności). Pozwala to na normalną eksploatację autobusów w ruchu miejskim. Zalet napędu wodorowego można wymienić wiele; są to zalety zarówno z punktu widzenia operatora transportu, ale też, i przede wszystkim, miasta i jego mieszkańców - autobusy na wodór nie wytwarzają toksycznych spalin (NOx, PM), są ciche, nie przyczyniają się do zwiększonej emisji gazów cieplarnianych, poprawiają wizerunek miasta i są zgodne z niskoemisyjną polityką UE w zakresie mobilności.

Co więc powstrzymuje europejskie miasta przed wprowadzeniem takich autobusów już dziś? Przede wszystkim są to wysokie koszty zakupu pojazdów sięgające niespełna 1 mln / szt. Pojazdy takie nie są jeszcze masowo kupowane i produkowane, co pociąga za sobą wysoką cenę pojedynczych egzemplarzy. Już teraz jednak trwają pracę nad utworzeniem grup nabywców, które dzięki sumarycznej liczbie zamówionych egzemplarzy będą w stanie uzyskać bardziej przystępną cenę. Ponad to zastosowanie takich pojazdów pociąga za sobą inwestycje na zajezdniach autobusowych – budowę zbiorników oraz dyspozytorów wodoru.

Mimo wszystko autobusy napędzane ogniwami paliwowymi na czysty wodór wydają się doskonałymi pojazdami transportu zbiorowego przyszłości. Nie emitują spalin, generują mniejszy hałas niż pojazdy z silnikami spalinowymi, są niezależne od paliw kopalnianych – to prawdziwie zrównoważony środek transportu.

[Zdjęcie tytułowe: "Hydrogen Bus (ICE) Berlin 2" by StralsundByzantion - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hydrogen_Bus_(ICE)_Berlin_2.jpg#mediaviewer/File:Hydrogen_Bus_(ICE)_Berlin_2.jpg]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: