Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Jedzie nowe – zmiany w komunikacji trolejbusowej

Trolejbus przegubowy Gdynia

Jesienią na gdyńskich ulicach pojawią się trolejbusy przegubowe – to większy komfort dla pasażerów, brak emisji spalin i możliwość zabrania jednorazowo prawie dwustu pasażerów. Takich pojazdów będzie 16. Gdynia kupiła łącznie 30 nowoczesnych trolejbusów marki Solaris, wszystkie wyposażone w najnowocześniejsze baterie litowo-tytanowe. Nowe wozy wejdą do służby wraz z początkiem 2019 roku - po próbach technicznych i homologacji.

Dofinansowanie z programu „Gepard" pozwoli kupić 6 kolejnych, jeszcze nowocześniejszych pojazdów. Linia 31 zostanie wydłużona, a linią 21 dojedziemy aż do Muzeum Emigracji. Powstaną dwie nowe linie: 32 z Grabówka do Przystani Żeglugi na al. Jana Pawła II i 34 do Demptowa. Trolejbusy linii 29 na Fikakowo pojadą w szczycie co 15 minut.

- Stawiamy konsekwentnie na najbardziej ekologiczny środek transportu, jakim jest trolejbus. Kupiliśmy 30 zupełnie nowych pojazdów i już teraz myślimy o kolejnych usprawnieniach i jeszcze lepszym dostosowaniu naszej oferty transportowej do oczekiwań mieszkańców - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Mam na myśli zwłaszcza rozwijające się dzielnice, oddalone od ścisłego centrum. Część zmian wprowadzamy już teraz, część w perspektywie najbliższych 2-3 lat. Z myślą o mieszkańcach osiedla Kacze Buki powstanie nowa pętla trolejbusowa i wydłużymy niektóre linie do tej części Gdyni. Podobnie stanie się na terenach po Dalmorze, gdzie mieszkańcy też będą mogli korzystać z trolejbusów. Chcemy zamienić linię autobusową 170 na nową linię trolejbusową na Pogórze Dolne. Po wybudowaniu i powstaniu węzła przesiadkowego PKM Karwiny wraz z nowym układem drogowym, zostanie tam wybudowana pętla trolejbusowa z prawdziwego zdarzenia. Miasto żyje i się zmienia, ale symbolem Gdyni będzie zawsze nowoczesny i wydajny transport trolejbusowy – dodaje prezydent Szczurek.

Ostatnie zakupy dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej to prawdziwa rewolucja taborowa. Trzydzieści zupełnie nowych pojazdów jest wyposażonych w klimatyzację, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i baterie o pojemności 87kWh, pozwalające na pokonanie nawet 30 km bez dostępu do trakcji.

- Szesnaście z nich o długości 18 metrów to pojazdy przegubowe, o standardzie, jakiego w 75-letniej historii gdyńskich trolejbusów jeszcze nie było. Zabierają na pokład prawie dwukrotnie więcej pasażerów i to przy podobnych kosztach jak w pojazdach standardowych, mających 12 metrów długości. Do końca roku będzie można je spotkać na różnych liniach, będą testowane pod każdym kątem. Z początkiem roku 2019 pierwsza dostawa, czyli sześć pojazdów, zacznie regularne przewozy – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Zakup jest elementem większej inwestycji w nowy tabor, realizowanej z dofinansowaniem ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dodatkowo, 21 trolejbusów otrzyma nowe baterie, umożliwiające pokonywanie dłuższych odcinków bez sieci trakcyjnej, które zastąpią wysłużone już akumulatory. Tym samym Gdynia stanie się w skali kraju liderem elektromobilnego, bezszynowego transportu miejskiego.

W ciągu najbliższych dwóch lat pojawią się w Gdyni kolejne nowe trolejbusy, które zostaną zakupione z dofinansowaniem w ramach projektu „Gepard". Pojazdy te będą jeszcze bardziej innowacyjne, gdyż umożliwią już obsługę ponad połowy obsługiwanej trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. Planowany jest zakup 6 takich trolejbusów.

Nowe pojazdy i wydłużony czas jazdy na bateriach pozwalają na wprowadzenie wielu zmian, oczekiwanych przez gdynian. Poprawią one komunikację z odległych dzielnic do centrum miasta, a mieszkańcy Fikakowa będą w godzinach szczytu krócej czekać na trolejbusy linii 29, do którego zdążyli się już przyzwyczaić.

NOWOŚCI NA LINIACH TROLEJBUSOWYCH

  • linia 31 – od 1 października kursy do Ergo Areny;
  • jeszcze w 2018 r. nowa linia 34, z kursami na trasie: Demptowo – Węzeł F. Cegielskiej, m.in. ulicami: Skarbka, Kartuską, Morską, Podjazd, 10 Lutego i Władysława IV.

A W PRZYSZŁYM ROKU

  • linia 27 (Cisowa, ul. Janowska – Kacze Buki) z nową trasą, prowadzącą w obydwu kierunkach m.in. ulicami: Stryjską, Łużycką i Górskiego (obok C.H. Riviera, Hali Sportowo-Widowiskowej i Łużycka Office Park); w dni powszednie i soboty linia ta będzie obsługiwana trolejbusami przegubowymi;
  • linia 29 (Fikakowo – Dworzec Główny PKP) – kursy w godzinach szczytu co 15, a nie jak dotychczas, co 30 minut; jednocześnie nastąpi ujednolicenie trasy – wszystkie kursy wykonywane będą do Dworca Głównego PKP;
  • linia 21 (Sopot Reja – Dworzec Główny PKP) – trasa zostanie wydłużona o odcinek prowadzący ulicami: Wójta Radtkego (z powrotem Jana z Kolna), pl. Kaszubski, Wendy, Chrzanowskiego i Polską i kończyć się będzie przy Dworcu Morskim – Muzeum Emigracji;
  • nowa linia 32 w relacji Grabówek SKM – Przystań Żeglugi, trasą prowadzącą m.in. ulicami: Morską, Podjazd, 10 Lutego, Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II;
  • linia 181 (Kacze Buki – Sopot ul. Reja) – wprowadzenie dwóch trolejbusów przegubowych (pierwszy już w styczniu, kolejny od lipca).

Źródło: gdynia.pl 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: