Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Wkrótce nowe elektrobusy #wGdyni

Pojazd techniczny sieć trakcyjna

Aż 24 nowoczesne autobusy napędzane energią elektryczną trafią na ulice Gdyni. W ramach przetargu prowadzonego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej flota „elektryków" w komunikacji miejskiej powiększy się o 16 elektrobusów standardowej długości i 8 zeroemisyjnych przegubowców. Otwarcie ofert w środę, 9 grudnia.

Zbliża się kolejna ekologiczna rewolucja w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Trwa postępowanie przetargowe na zakup 24 nowoczesnych elektrobusów, które będą przewozić gdyńskich pasażerów korzystając z zeroemisyjnej technologii. Nowa elektryczna flota pojazdów będzie korzystać z budowanej obecnie w Gdyni sieci ładowarek.

Czas na oferty do 9 grudnia

Dokładnie do godziny 9:00 w środę, 9 grudnia producenci autobusów elektrycznych mogą składać swoje oferty w ramach przetargu ogłoszonego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. To postępowanie na dostawę fabrycznie nowych pojazdów zasilanych energią elektryczną, które podzielono na dwie części. Pierwsza dotyczy 16 sztuk miejskich elektrobusów o standardowej długości (od 11,5 do 13,5 metra długości), druga - 8 elektrycznych autobusów przegubowych (od 17,5 do 18,5 metra długości).

Oferty składane przez producentów powinny uwzględniać co najmniej 15-letni okres eksploatacji. Pojazdy zgodnie z wymogami przetargu m.in. muszą być niskopodłogowe, a także zawierać rozwiązania i ułatwienia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Przetarg w obu częściach zobowiązuje wykonawców do dostarczenia pojazdów maksymalnie w ciągu 300 dni od daty podpisania umowy.

- Jest to projekt dość innowacyjny, preferujemy rozwiązania z silnikami umieszczonymi w piastach kół, przez co przestrzeń dla pasażerów będzie większa i bardziej dostępna, a sam autobus nieco lżejszy. Kolejna bardzo ciekawa rzecz to ogrzewanie elektryczne, tak aby wszystkie elementy pojazdu były zeroemisyjne. Skupiamy się też na kwestiach bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa jazdy, co oznacza m.in. automatyczne hamowanie przed przeszkodami. Postawiliśmy też wymogi dotyczące defibrylatorów w każdym pojeździe oraz – to kompletna nowość – systemu powodującego neutralizację wirusów, bakterii i grzybów wewnątrz pojazdu – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Najważniejszym kryterium przy ocenie ofert będzie zaproponowana przez producenta cena (53% punktacji). Oprócz tego duże znaczenie będzie mieć też okres gwarancji udzielonej na autobusy (10%) i magazyny energii (4%) czy poziom zużycia energii elektrycznej (5%). PKA weźmie też pod uwagę inne kwestie techniczne, jak chociażby wspomniane umieszczenie silnika, klimatyzator, ogrzewanie wnętrza czy systemy bezpieczeństwa.

Elektrobusy i ładowarki

Zaawansowane są już prace związane ze stacjami ładowania przeznaczonymi dla nowych „elektryków". Przypomnijmy, że na terenie Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.

– Gdyńska wizja elektromobilności to konkretne działania. Już spełniamy normy ustawowe, teraz dążymy do miana polskiego lidera elektromobilności. 24 nowe pojazdy i nowe elementy infrastruktury to kolejna z dużych zmian w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Nowoczesne elektrobusy to transport efektywny, szybki i stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Chcemy, aby gdynianie na dobre przyzwyczaili się do zeroemisyjnych pojazdów. Co ważne, inwestujemy przy dużym udziale unijnych środków – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Zakup nowych elektrobusów oraz budowa sieci stacji ładowania na terenie Gdyni jest możliwa dzięki pozyskaniu przez miasto wielomilionowego dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wartość całego projektu sięga ponad 81 milionów złotych. Głównym założeniem jest zastąpienie elektrobusami części pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, które obsługują linie ZKM Gdynia.

Więcej informacji na temat aktualnie prowadzonego przetargu na stronie internetowej PKA oraz na platformie SmartPZP.

Źródło: gdynia.pl
Fot. tytułowe: P. Kukla

Autor: K. Złoch

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: