Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Gdynia kupi 6 nowoczesnych, ekologicznych autobusów z napędem elektrycznym. Ponadto, kierowcy autobusów na co dzień jeżdżący po gdyńskich ulicach, zostaną przeszkoleni z obsługi tych nowych, bezemisyjnych pojazdów. Wszystko dzięki dofinansowaniu z programu „GEPARD".
Cały projekt opiewa na ponad 15,5 miliona złotych. Gdynia, obok Szczecina, Poznania, Inowrocławia i Polkowic jest jednym z pięciu beneficjentów z całej Polski, którzy znaleźli się na liście rankingowej.
Współdzielenie mobilności w miejsce indywidualnej podróży samochodem, skutkuje mniejszym zatłoczeniem na drogach, powoduje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do środowiska oraz sprawia, że przestrzeń miasta zostaje oswobodzona z widoku samochodów, przez co staje się bardziej przyjazna ludziom.
W miastach, korzystanie z transportu współdzielonego zamiast samochodów prywatnych istotnie wpływa na ograniczenie liczby pojazdów niezbędnych do poruszania się po mieście, znacząco zmniejsza emisję toksycznych substancji do środowiska oraz uwalnia przestrzeń publiczną spod dominacji samochodów. A to wszystko bez konieczności rezygnacji z bezpośrednich podróży – od drzwi do drzwi (ang. door-to-door).
Miasto Gdynia od lat działa w kierunku zwiększenia udziału elektromobilności w transporcie. Oferta elektrycznych środków transportu stale się rozwija, a przyszły rok przyniesie wiele nowości.
Miasto Gdynia jako członek Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot przygotowuje się do wprowadzenia Systemu Roweru Metropolitalnego, który będzie funkcjonować już w 2018 roku. System będzie obejmował 14 miejscowości na Pomorzu. W Gdyni stacjonować będzie flota licząca ok. 1000 rowerów, z czego 50 będzie wspomaganych elektrycznie. Trwają również prace nad systemem car-sharing, w którym będzie można wypożyczać pojazdy elektryczne.
Poprzez wdrażanie nowoczesnych technologii, zwiększanie interaktywności i wydajności infrastruktury miejskiej, a także podnoszenie świadomości mieszkańców w wielu dziedzinach życia Gdynia dąży do bycia Smart City. Duży nacisk kładzie się na rzecz poprawy jakości transportu miejskiego.
Dzięki systemowi Tristar, sieć przystanków autobusowo-trolejbusowych została wyposażona w tablice z rzeczywistym rozkładem jazdy. Obecnie testowane i wdrażane są nowe rozwiązania, które mają na celu ułatwić pasażerom gdyńskiego transportu zbiorowego codzienną podróż oraz wpłynąć na jakość przestrzeni miejskiej. Tym rozwiązaniem są beacony.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni planuje nową inwestycję polegającą na posadowieniu paneli fotowoltaicznych na wiatach postojowych zajezdni trolejbusowej przy ul. Zakręt do Oksywia 1 w Gdyni. Powierzchnia, którą mają zająć ogniwa to ok. 5000 m2, co można porównać w przybliżeniu do regularnego boiska piłkarskiego.