Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Zupełnie nowego elektrycznego „lwa", czyli autobus marki MAN można było w piątek zauważyć na gdyńskich ulicach. Pojazd przyjechał do Gdyni na prezentację swoich możliwości, a miejskie spółki przyglądają się ofercie producentów pod kątem właśnie uruchomionego przetargu na kolejne pojazdy elektryczne.
Niemal wprost spod ręki niemieckich projektantów i z taśmy produkcyjnej w starachowickiej fabryce do Gdyni przyjechał nowoczesny MAN. To kolejna generacja popularnych „lwów", z których pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają już od lat, ale tym razem po raz pierwszy marka wyprodukowała pojazd w całości elektryczny. Producent próbuje w ten sposób odpowiedzieć na nowe potrzeby rynku.
W dniach 9-10 września w ramach działań pilotażowych projektu SMACKER na wybranych przystankach w dzielnicy Chwarzno - Wiczlino zostały zamontowane tzw. e-inki, czyli e-papierowe rozkłady jazdy, jako zastępstwo tradycyjnych, papierowych nośników informacji. Ekrany e-ink to innowacja w skali kraju i znaczący krok w rozwoju Gdyni, zgodny z przygotowaną strategią i koncepcją inteligentnego miasta.
Już na czterech przystankach możemy się cieszyć z nowoczesnego systemu wyświetlania rozkładu jazdy i informacji pasażerskich, które zachęcą do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej, zapewnią pasażerom rzetelne informacje i poprawią komfort podróżowania mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. E-inki zostały zainstalowane na wybranych przystankach o największym obciążeniu pasażerów. Lokalizacje e-inków zostały bardzo dokładnie przeanalizowane i wybrane na podstawie rzeczywistych danych i analizy napełnienia pojazdów. W pierwszej kolejności wybrano miejsca, w których duża liczba osób wsiada i wysiada, następnie po konsultacjach z interesariuszami, w tym z ZKM Gdynia wybrano ostatecznie cztery pilotażowe przystanki do montażu urządzeń, tj. Bryla, Gierdziejewskiego, Filipkowskiego i Zaruskiego.
W dniu 06.02.2020 r. , w Szkole Podstawowej nr 37 przy ul. Wiczlińskiej 93 w Gdyni, odbyło się spotkanie z Radą Dzielnicy Chwarzno – Wiczlino w ramach realizacji projektu unijnego SMACKER.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele koordynatora projektu - Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością Urzędu Miasta Gdyni oraz Rady Dzielnicy Chwarzno - Wiczlino.
Jak lepiej zorganizować komunikację dla Chwarzna-Wiczlina? Odpowiedzi na to pytanie szukają uczestnicy projektu SMACKER. W ostatnich miesiącach badane i analizowane były zachowania transportowe mieszkańców tego obszaru. Na ich podstawie powstanie plan mobilności dla dzielnicy.
Projekt SMACKER wystartował w Gdyni w ubiegłym roku. Jego głównym założeniem jest poprawa dostępności obszarów peryferyjnych do centrum miasta. Ma się to odbywać poprzez zaproponowanie lepszej, bardziej zintegrowanej oferty usług transportowych, promowanie ekologicznych zachowań transportowych oraz ograniczanie ruchu samochodowego. Na obszar pilotażowy dla miasta wyznaczono Chwarzno-Wiczlino.
W ramach projektu SMACKER utworzona została Lokalna Grupa Robocza (Local Mobility Forum), składająca się z kluczowych dla realizacji zakładanych celów interesariuszy.