O systemie TRISTAR - System Zarządzania Bezpieczeństwem Ruchu
Bardzo ważnym efektem oczekiwanym od systemu Tristar jest ograniczenie liczby kolizji i wypadków, a tym samym zmniejszenie liczby osób poszkodowanych w zdarzeniach drogowych. Służyć do tego będzie system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, którego jedną z funkcji będzie egzekwowanie, a następstwem tego ograniczanie liczby wykroczeń związanych z przejazdem na czerwonym świetle oraz przekraczaniem dopuszczalnej prędkości. Pomiar prędkości odbywać się będzie na dwa sposoby: punktowo oraz w jednej lokalizacji - odcinkowo.
Zdj. 1 Kamera FC przy Al. Zwycięstwa – Nowa Kopernika
Lista lokalizacji, w których rejestrowane będą wykroczenia:
- rejestracja przejazdu na czerwonym świetle
- rejestracja przekroczenia prędkości chwilowej
- rejestracja przekroczenia prędkości odcinkowej
Aby uruchomić system pomiaru prędkości i przejazdu na czerwonym świetle, wymagana jest akceptacja Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego. Spośród wszystkich zgłoszonych punktów, zgodę na uruchomienie otrzymały:
- Rejestracja przejazdu na czerwonym świetle : Morska – Obwodowa jezdnia ul. Morskiej kier. Rumia
- Rejestracja przejazdu na czerwonym świetle: Morska – Kwiatkowskiego – jezdnia ul.Morskiej w obu kierunkach.
Wszystkie kamery rejestrujące wykroczenia, które otrzymały zgodę, zostaną do końca roku pomalowane na kolor żółty.
Pomiar odcinkowy zlokalizowany na ul. Wielkopolskiej na odcinku Gedymina - Racławicka otrzymał legalizację Głównego Urzędu Miar, natomiast GITD nie przychyliła się do włączenia systemu rejestracji prędkości odcinkowej w chwili obecnej.
Sytuacja w lokalizacjach, które nie otrzymały akceptacji GITD może się dynamicznie zmieniać, ponieważ w przypadku zwiększenia liczby zdarzeń drogowych w miejscu, gdzie zlokalizowane są fotorejestratory wykroczeń, będą one zgłaszane do ponownego rozpatrzenia.
Ponadto wszystkie urządzenia do rejestracji wykroczeń pełnią drugą założoną funkcję, czyli mierzenie czasów przejazdu pomiędzy poszczególnymi odcinkami, które następnie prezentowane będą na tablicach zmiennej treści, zalecając kierowcom z jakiej trasy przejazdu skorzystać.
Urządzenia rejestrujące zostały wyposażone w kamery typu ANPR (automatycznie rozpoznające numery rejestracyjne) sprzężone z pętlami indukcyjnymi zainstalowanymi w jezdni za linią zatrzymania oraz sterownikiem sygnalizacji świetlnej, z którego czerpane są informacje na temat wyświetlanego sygnału.
Zasada funkcjonowania urządzeń prezentuje się następująco:
- Przejazd na czerwonym świetle - w chwili gdy uruchomi się sygnał czerwony uaktywniany zostanie system rejestracji wykroczeń. Pętle indukcyjne wykrywające przejazd pojazdu w chwili wyświetlania sygnału czerwonego spowodują rejestrację i archiwizację zdjęcia z przodu i z tyłu. Zdjęcie z tyłu stanowić będzie dodatkowe potwierdzenie dla jednostki przeprowadzającej postępowanie mandatowe, stanowiące dowód na to, iż pojazd w chwili wyświetlania sygnału czerwonego wjechał na skrzyżowanie. Aplikacja do konfiguracji systemu umożliwia wprowadzenie opóźnienia z jakim system będzie uruchamiany w stosunku do światła czerwonego. Opóźnienie to będzie konfigurowalne i zależne od decyzji organu prowadzącego postępowanie mandatowe.
- Przekroczenie dopuszczalnej prędkości – w chwili wjazdu pojazdu na pierwszą pętlę indukcyjną zostanie uruchomiony pomiar prędkości, który polega na obliczeniu czasu przejazdu pomiędzy pętlami indukcyjnymi wykonanymi w dokładnie określonej odległości. Ze wzoru na średnią prędkość zostanie obliczona prędkość przejazdu pomiędzy dwiema pętlami i w chwili popełnienia wykroczenia zostanie zarejestrowane zdjęcie pojazdu z widoczną tablicą rejestracyjną, stanowiące dowód na popełnienie wykroczenia i skierowanie go do jednostki mandatującej.
- Pomiar odcinkowy – polegać będzie na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy dwoma fotorejestratorami. Znając odległość, która została zmierzona przez Główny Urząd Miar po najkrótszej możliwej linii przejazdu, wyliczona zostanie średnia prędkość. Jeżeli prędkość ta będzie wyższa od prędkości dopuszczalnej na danym odcinku, zdjęcia zostaną połączone i przygotowane do rozpoczęcia postępowania mandatowego.
Fotorejestratory będą także posiadać funkcję wyszukiwania pojazdów z tzw. „białej i czarnej listy". Na białej liście zostaną zapisane pojazdy uprawnione do poruszania się w obszarze objętym nadzorem (np. po wydzielonym tzw. „Bus Pasie"), natomiast czarna lista zawierać będzie pojazdy poszukiwane, zgłoszone przez Policję np. w związku z kradzieżą. Dzięki temu w sytuacji, kiedy zostanie popełnione przestępstwo i znane będą numery rejestracyjne pojazdu, możliwe będzie bieżące wyszukiwanie go w miejscach, gdzie zostały zainstalowane fotorejestratory.
Podróżni nie muszą obawiać się o swoją prywatność i anonimowość na drodze. Numery rejestracyjne zbierane przez urządzenia są automatycznie szyfrowane i jeżeli nie zostało popełnione wykroczenie, mierzone są parametry ruchu w celach statystycznych, a następnie zdjęcia są automatycznie tracone.
[zdjęcia i materiały: ZDIZ Gdynia]
Czytaj więcej:
- O systemie TRISTAR
- O systemie TRISTAR - System Nadzoru Wizyjnego
- O systemie TRISTAR - System Sterowania Ruchem Drogowym
- O systemie TRISTAR - System Monitorowania i Nadzoru Ruchu Pojazdów
- O systemie TRISTAR - System Pomiaru Parametrów Meteorologicznych
- O systemie TRISTAR - System Informacji Parkingowej
- O systemie TRISTAR - System Informacji dla Kierowców
- O systemie TRISTAR - System Zarządzania Ruchem Pojazdów Transportu Zbiorowego
- O systemie TRISTAR - System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego
Komentarze