Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


O systemie TRISTAR - System Zarządzania Bezpieczeństwem Ruchu

| Drukuj |

Bardzo ważnym efektem oczekiwanym od systemu Tristar jest ograniczenie liczby kolizji i wypadków, a tym samym zmniejszenie liczby osób poszkodowanych w zdarzeniach drogowych. Służyć do tego będzie system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, którego jedną z funkcji będzie egzekwowanie, a następstwem tego ograniczanie liczby wykroczeń związanych z przejazdem na czerwonym świetle oraz przekraczaniem dopuszczalnej prędkości. Pomiar prędkości odbywać się będzie na dwa sposoby: punktowo oraz w jednej lokalizacji - odcinkowo.

Zdj. 1 Kamera FC przy Al. Zwycięstwa – Nowa Kopernika

Lista lokalizacji, w których rejestrowane będą wykroczenia:

Aby uruchomić system pomiaru prędkości i przejazdu na czerwonym świetle, wymagana jest akceptacja Generalnej Inspekcji Transportu Drogowego. Spośród wszystkich zgłoszonych punktów, zgodę na uruchomienie otrzymały:

  1. Rejestracja przejazdu na czerwonym świetle : Morska – Obwodowa jezdnia ul. Morskiej kier. Rumia
  2. Rejestracja przejazdu na czerwonym świetle: Morska – Kwiatkowskiego – jezdnia ul.Morskiej w obu kierunkach.

Wszystkie kamery rejestrujące wykroczenia, które otrzymały zgodę, zostaną do końca roku pomalowane na kolor żółty.

Pomiar odcinkowy zlokalizowany na ul. Wielkopolskiej na odcinku Gedymina - Racławicka otrzymał legalizację Głównego Urzędu Miar, natomiast GITD nie przychyliła się do włączenia systemu rejestracji prędkości odcinkowej w chwili obecnej.

Sytuacja w lokalizacjach, które nie otrzymały akceptacji GITD może się dynamicznie zmieniać, ponieważ w przypadku zwiększenia liczby zdarzeń drogowych w miejscu, gdzie zlokalizowane są fotorejestratory wykroczeń, będą one zgłaszane do ponownego rozpatrzenia.

Ponadto wszystkie urządzenia do rejestracji wykroczeń pełnią drugą założoną funkcję, czyli mierzenie czasów przejazdu pomiędzy poszczególnymi odcinkami, które następnie prezentowane będą na tablicach zmiennej treści, zalecając kierowcom z jakiej trasy przejazdu skorzystać.

Urządzenia rejestrujące zostały wyposażone w kamery typu ANPR (automatycznie rozpoznające numery rejestracyjne) sprzężone z pętlami indukcyjnymi zainstalowanymi w jezdni za linią zatrzymania oraz sterownikiem sygnalizacji świetlnej, z którego czerpane są informacje na temat wyświetlanego sygnału.

Zasada funkcjonowania urządzeń prezentuje się następująco:

Fotorejestratory będą także posiadać funkcję wyszukiwania pojazdów z tzw. „białej i czarnej listy". Na białej liście zostaną zapisane pojazdy uprawnione do poruszania się w obszarze objętym nadzorem (np. po wydzielonym tzw. „Bus Pasie"), natomiast czarna lista zawierać będzie pojazdy poszukiwane, zgłoszone przez Policję np. w związku z kradzieżą. Dzięki temu w sytuacji, kiedy zostanie popełnione przestępstwo i znane będą numery rejestracyjne pojazdu, możliwe będzie bieżące wyszukiwanie go w miejscach, gdzie zostały zainstalowane fotorejestratory.

Podróżni nie muszą obawiać się o swoją prywatność i anonimowość na drodze. Numery rejestracyjne zbierane przez urządzenia są automatycznie szyfrowane i jeżeli nie zostało popełnione wykroczenie, mierzone są parametry ruchu w celach statystycznych, a następnie zdjęcia są automatycznie tracone.

[zdjęcia i materiały: ZDIZ Gdynia]

 

 

Czytaj więcej:

 

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: