O systemie TRISTAR - System Informacji dla Kierowców
System Informacji dla Kierowców został przeznaczony do gromadzenia i przetwarzania danych o ruchu pochodzących z ogólnie pojętych urządzeń detekcji systemu Tristar (m.in. wspomniane wcześniej kamery ANPR pełniące także funkcje fotoradarów, moduły wykrywania zdarzeń drogowych, stacje meteorologiczne itd.).
Informowanie kierowców o zaburzeniach w ruchu odbywa się za pośrednictwem tablic i znaków zmiennej treści, zainstalowanych w strategicznych miejscach sieci drogowej Gdyni oraz za pośrednictwem strony internetowej (informacje o portalu WWW zostaną przedstawione w kolejnym artykule). System Informacji dla Kierowców stanowi źródło informacji dla kierowców w zakresie:
- bieżącego natężenia ruchu w obszarze działania systemu
- aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe
- informacje o planowanych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych obejmujących prace drogowe, remonty, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe
- informacje odnośnie aktualnej dostępności miejsc parkingowych na parkingach zintegrowanych z systemem
- informacji o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru itd.) oraz ostrzeżeń o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła, itd.) pochodzących z automatycznych stacji pogodowych zintegrowanych z systemem;
- dane historyczne i statystyki istotne z punktu widzenia użytkowników w zakresie powyżej wyszczególnionych informacji
- informacje o wybranych obiektach zainteresowania istotnych z punktu widzenia użytkowników sieci drogowej (stacjach paliw, stacjach obsługi pojazdów, punktach kontroli prędkości, stacjach ważenia, pojazdów, posterunkach Policji i Straży Miejskiej itp.)
Obecnie etap zaawansowania w zakresie wdrażania Systemu Informacji dla Kierowców pozwala na wyświetlanie w sytuacjach incydentalnych informacji na Tablicach i Znakach Zmiennej Treści. Jednak urządzenia jeszcze nie zostały ostatecznie odebrane od generalnego wykonawcy systemu Tristar, dlatego praca urządzeń wywoływana jest tylko ręcznie i tylko w uzasadnionych przypadkach.
Tablice Zmiennej Treści zostały zainstalowane w Gdyni w 8 lokalizacjach. Informacje dla kierowców przekazywane są za pomocą wielkoformatowego ekranu opartego o technologię LED. Komunikaty wyświetlane na urządzeniach są uruchamiane automatycznie tj. system sam proponuje treść w zależności od sytuacji na drodze oraz ręcznie, przez operatorów systemu Tristar.
Informacje wyświetlane za pośrednictwem Tablic Zmiennej Treści mają za zadanie przekazać zalecenia co do podjęcia konkretnych zachowań na drodze, natomiast nie są one obligatoryjne i decyzja o dostosowaniu się do nich pozostaje w gestii kierowcy (np. zalecenie skorzystania z objazdu).
Urządzenia służą do przekazywania kierowcom następujących treści:
- informacje o utrudnieniach (zator, roboty drogowe, zdarzenia drogowe, awarie pojazdów, imprezy masowe, zanieczyszczenia drogi, przeciążenie odcinka ruchem itp.)
- informacje o czasie przejazdu do celu pomiędzy najbardziej istotnymi z punktu widzenia obciążenia ruchu miejscami dla drogi podstawowej i drogi alternatywnej np. czas przejazdu do Gdańska przez Obwodnicę Trójmiasta i przez Trasę Średnicową podany w minutach
- zalecenia o objeździe
Lokalizacja urządzeń:
- Morska(kier. Centrum) pomiędzy Kcyńską a Obwodnicą Trójmiasta
- Morska (kier. Centrum) pomiędzy Działdowską a Estakadą Kwiatkowskiego
- Morska (kier. Chylonia) pomiędzy ul. Zakręt do Oksywia a Estakadą Kwiatkowskiego
- Estakada Kwiatkowskiego (kier. Obwodnica Trójmiasta) pomiędzy ul. Hutniczą i ul. Morską
- Estakada Kwiatkowskiego - zjazd z Obwodnicy przed ul. Morską
- Wielkopolska (kier. Redłowo) Pomiędzy ul. Wrocławską i Drogą Gdyńską
- Droga Gdyńska (kier. Centrum) przed skrzyżowaniem z ul. Górskiego
- Droga Gdyńska (kier. Redłowo) przed skrzyżowaniem z ul. Wielkopolską
Zdj. 1 Tablica zmiennej treści przy Drodze Gdyńskiej
Na tablicach zmiennej treści spodziewać się można następujących, przykładowych komunikatów:
Zdj. 2 Przykładowe komunikaty wyświetlane na Tablicach Zmiennej Treści
Znaki o Zmiennej Treści to urządzenia, które składają się z kilku ekranów LED, z których każdy pełni funkcję niezależnego znaku, mającego moc prawną taką samą, jak klasyczny znak pionowy.
Wygląd znaku ściśle odpowiada normom zawartym w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W myśl rozporządzenia odpowiadają one barwą i kształtem odpowiednim znakom statycznym. Stosuje się tu jednak pewne uproszczenie formy symbolu oraz zamianę barwy tła z białego (żółtego) na czarny i barwy symboli z czarnego na biały (żółty). Obrzeża znaków zakazu i znaków ostrzegawczych są czerwone.
Za wyświetlanie znaków odpowiada automatycznie system nadrzędny lub ręcznie - operator. W tym celu zostały przygotowane scenariusze i procedury, które w przypadku zaistnienia konkretnych warunków (np. atmosferycznych), wyświetlają ograniczenie prędkości wraz z dodatkowym stosownym znakiem i (lub) komunikatem tekstowym.
Lokalizacja urządzeń:
- Estakada Kwiatkowskiego (kier. Obwodnica Trójmiasta) przed węzłem Kwiatkowskiego
- Estakada Kwiatkowskiego zjazd z Obwodnicy przed ul Morską
- Droga Gdyńska (kier. Centrum) przed skrzyżowaniem z ul. Górskiego
- Droga Gdyńska (kier. Redłowo) przed skrzyżowaniem z ul. Wielkopolską
- Droga Gdyńska (kier. Redłowo) na wysokości wjazdu z ul. Stryjskiej
Zdj. 3 Znak Zmiennej Treści przy Drodze Gdyńskiej
Zdj. 4 Znak Zmiennej Treści przy Drodze Gdyńskiej
Na Znakach Zmiennej Treści spodziewać się można następujących treści:
Zdj. 5 Schemat Znaku Zmiennej Treści wraz z przykładowym scenariuszem
Zdj. 6 Zestawienie znaków możliwych do wyświetlania
Zdj. 7 Zestawienie komunikatów tekstowych możliwych do wyświetlania
[zdjęcia i materiały: ZDIZ Gdynia]
Czytaj więcej:
- O systemie TRISTAR
- O systemie TRISTAR - System Nadzoru Wizyjnego
- O systemie TRISTAR - System Sterowania Ruchem Drogowym
- O systemie TRISTAR - System Monitorowania i Nadzoru Ruchu Pojazdów
- O systemie TRISTAR - System Pomiaru Parametrów Meteorologicznych
- O systemie TRISTAR - System Informacji Parkingowej
- O systemie TRISTAR - System Zarządzania Bezpieczeństwem Ruchu
- O systemie TRISTAR - System Zarządzania Ruchem Pojazdów Transportu Zbiorowego
- O systemie TRISTAR - System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego
Komentarze