Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Transport trolejbusowy w kształtowaniu zrównoważonej mobilności miejskiej na przykładzie Gdyni

Drukuj

Trolejbus nr 24

Transport trolejbusowy funkcjonuje w Gdyni od 1943 r. Szczytowy okres jego rozwoju przypadł na lata 1958-1971. Następnie zakres przestrzenny obsługi transportem trolejbusowym zmniejszył się, a od przywrócenia samorządu terytorialnego w Polsce w 1991 r. jego rola stopniowo rośnie.

Począwszy od 2005 r., transport trolejbusowy zyskał nowy impuls dla rozwoju w postaci wsparcia z bezzwrotnych środków europejskich, najpierw na budowę nowoczesnej zajezdni trolejbusowej i zakup pojazdów, następnie na rozwój sieci i ponownie zakup trolejbusów. Równolegle do zakupów nowego taboru podjęto działania polegające na konwersji używanych autobusów na trolejbusy. Umożliwiło to w krótkim czasie zwiększenie liczby trolejbusów niskopodłogowych przy znacznie niższych kosztach pozyskania tego typu taboru.

Podaż transportu trolejbusowego organizowanego przez ZKM Gdynia w latach 1995-2012

Rys. 1. Podaż transportu trolejbusowego organizowanego przez ZKM Gdynia w latach 1995-2012
(żródło: M. Wołek "Transport trolejbusowy w kształtowaniu zrównoważonej mobilności miejskiej na przykładzie Gdyni";
w oparciu o materiały ZKM Gdynia oraz PKT Gdynia sp. z o.o.)

Podaż transportu trolejbusowego organizowanego w ramach ZKM Gdynia i wykonywaną przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni sp. z o.o. w latach 1995-2012 przedstawia rysunek 1. Transport trolejbusowy stanowi 28,8% podaży transportu miejskiego na terenie Gdyni. W latach 2005-2007 zauważalny jest znaczący wzrost podaży usług realizowanych trolejbusami. Ma on swoje źródło w wyżej zidentyfikowanych czynnikach wzrostu znaczenia energii elektrycznej w transporcie miejskim. Od roku 2007 nastąpiło ustabilizowanie oferty transportu trolejbusowego na poziomie ok. 4 964 tys. wozokilometrów, z czego na Gdynię przypadło w 2012 r. 97,3%, a na Sopot 2,7%7 .

Rola i znaczenie trolejbusów zostały potwierdzone we wszystkich najważniejszych dokumentach strategicznych gdyńskiego samorządu. Należy zauważyć, że transport trolejbusowy jest zadaniem realizacyjnym, zawartym w Strategii Rozwoju Miasta Gdyni, jako przyjazny dla środowiska i współtworzący unikatowy wizerunek miasta. Został on również wymieniony we wszystkich dokumentach istotnych dla kształtowania zrównoważonej mobilności, z których zasadnicza większość została przyjęta uchwałą Rady Miasta. 

Przystąpienie do „Porozumienia Między Burmistrzami" (Covenant of Mayors) w 2011 r. stanowiło potwierdzenie faktu, że transport trolejbusowy wpisuje się w Gdyni w szerzej pojmowaną strategię zrównoważonego rozwoju. Obliguje ono sygnatariuszy do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w podlegających im miastach o co najmniej 20% dzięki wdrożeniu planu działa na rzecz zrównoważonej energii w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji danej jednostki terytorialnej. W przypadku transportu miejskiego w Gdyni działania te obejmują wzrost efektywności energetycznej transportu trolejbusowego oraz wprowadzanie autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, których udział w podaży transportu miejskiego w Gdyni przekroczył 5%.

 


 

Cały artykuł dostępny tutaj.

[dr Marcin Wołek - Katedra Rynku Transportowego, Uniwersytet Gdański; fragment artykułu "Transport trolejbusowy w kształtowaniu zrównoważonej mobilności miejskiej na przykładzie Gdyni", A-TEST 7-8/2013]

[zdjęcie tytułowe: materiały ZDIZ]

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: