Zadanie G2.1 - Innowacyjne trolejbusy z alternatywnym źródłem energii na nowej linii
Trolejbusy w Gdyni są bardzo popularne wśród mieszkańców miasta. W celu dalszego zwiększenia atrakcyjności tego systemu transportu o zerowej emisji zanieczyszczeń, Gdynia planuje rozszerzenie sieci trolejbusowych bez konieczności budowy nowej sieci trakcyjnej.
W ramach zadania Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni zakupi dwa nowe trolejbusy hybrydowe z alternatywnym źródłem zasilania bateriami litowo-jonowymi, co umożliwi obsługiwanie transportem trolejbusowym obszarów, do których do tej pory ze względu na brak trakcji trolejbusy nie dojeżdżały. Gdynia będzie przykładem dla innych polskich miast w zakresie inwestowania w ten bardzo innowacyjny system transportu.
Główne cele zadania:
- Zwiększyć niezawodność i elastyczność transportu trolejbusowego,
- Rozszerzyć działanie elektrycznych pojazdów transportu publicznego w nowych obszarach miasta,
- Kupić dwa hybrydowe trolejbusy z możliwością jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej (baterie),
- Zmniejszenie zużycia energii o 3% w wyniku zmniejszenia ciężaru pojazdów,
- Zwiększenie przestrzeni pojazdu dla pasażerów o dodatkowe 7 miejsc,
- Zwiększenie świadomości w polskich miastach o trolejbusach jako najbardziej efektywnym energetycznie i tanim systemie transportu publicznego.
Stan istniejący
Trolejbusy są ważną częścią miejskiego systemu transportu publicznego w Gdyni. Pojazdy oraz sieć są systematycznie modernizowane. W Gdyni przeprowadzana jest konwersja autobusów z silnikiem diesla na trolejbusy, aby uzyskać najbardziej efektywną flotę pojazdów w Polsce, możliwie przy jak najniższych kosztach. System transportu trolejbusowego liczy 85 trolejbusów, a sieć ma łącznie 45 km długości.
Obecnie, trolejbusy w Gdyni są zasilane w energię elektryczną dzięki sieci napowietrznych przewodów. W celu zwiększenia ich niezawodności, wiele z nich wyposażonych jest w baterie niklowo-kadmowe. Akumulatory te (NiCd) są bardzo ciężkie, duże i trudne do pracy ze względu na ich stosunkowo małą pojemność. Również czas ich ładowania jest dość długi - 2 godziny w przypadku całkowicie rozładowanych baterii.
Innowacyjnym aspektem tego zadania jest wykorzystanie nowej technologii akumulatorów trakcyjnych (technologia litowo-jonowa lub nowsza) w pojazdach jeżdżących po wydłużonej linii trolejbusowej. Akumulatory litowo-jonowe posiadają wiele zalet w porównaniu do powszechnie stosowanych obecnie typów akumulatorów, na przykład są one znacznie lżejsze niż inne, zwykłe baterie.
Działania w ramach CIVITAS DYN@MO
Celem Gdyni jest postrzeganie jej jako modelowego miasta z najbardziej nowoczesną flotą i systemem transportu trolejbusowego oraz zachęcanie innych polskich miast to wykorzystania tego środka transportu. W ramach zadania będą rozwijane technologie wypracowane w ramach innego europejskiego projektu – Trolley, w którym miasto miało przyjemność uczestniczyć. W ramach DYN@MO będzie kontynuowanych wiele działań edukacyjnych i promocyjnych, które zostały rozpoczęte w/w projekcie, m.in.: coroczny Europejski Dzień Trolejbusowy.
Główne działania w ramach przygotowania i realizacji zadania G2.1 obejmują:
- Analizę dostępnych technologii baterii możliwych do zainstalowania w trolejbusach,
- Zakup dwóch hybrydowych trolejbusów z nowymi bateriami,
- Uzyskanie certyfikacji technicznej dla technologii i pojazdów,
- Przedłużenie linii trolejbusowej na nowy odcinek,
- Operowanie trolejbusów z bateriami na przedłużonej trasie.
Oczekiwane rezultaty
Najważniejsze efekty:
- Rozszerzenie jednej z linii trolejbusowych na wybranym odcinku, który nie jest aktualnie obsługiwany przez trolejbusy,
- Zakup 2 trolejbusów, przewidzianych do obsługi rozszerzonej linii, wyposażonych w baterie Li-Ion,
- Zwiększenie pojemności trolejbusów o dodatkowe miejsca dla 7 osób,
- Zmniejszenie zużycia energii o 3 % w wyniku zmniejszenia ciężaru pojazdów.
Oczekiwane rezultaty w krótkiej perspektywie czasowej:
- Ulepszenie oferty transportu publicznego na obszarze miasta,
- Zwiększenie liczby przejazdów środkami transportu publicznego i zmniejszenie ruchu indywidualnego,
- Mniejsza emisja spalin,
- Większa akceptacja dla rozszerzenia linii trolejbusowych na terenach miejskich, gdzie budowa infrastruktury elektrycznej nie jest możliwa (ulica z drzewami, zabytkowe budynki, opór mieszkańców, itp.).
Oczekiwane rezultaty w średniej i długie perspektywie czasowej:
- Gdynia jest wiodącym miastem w odniesieniu do najbardziej nowoczesnej floty trolejbusowej w Polsce,
- Gdynia miastem modelowym dla innych miast Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej pod względem rozwoju systemu transportu trolejbusowego,
- Zwiększony procentowy udział alternatywnych środków transportu w charakterystyce transportowej miasta,
- Ulepszona integracja pomiędzy różnymi środkami systemu transportu publicznego w Gdyni (trolejbus, Szybka Kolej Miejska).
[zdjęcie tytułowe: PKT Gdynia]