Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Firma City Bike Global S.A. z Barcelony zobowiązała się do uruchomienia w przyszłym roku systemu roweru publicznego złożonego z 4,1 tys. jednośladów, który będzie dostępny w 16 gminach naszej metropolii. Hiszpański operator planuje wykorzystać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych jednośladów włoskiej firmy Vaimoo, których wcześniejsze wersje są używane w Kopenhadze i Rotterdamie, a najnowsza pojawi się w Sztokholmie i na Pomorzu.
– W Gdyni ekologia jest dla nas ogromnie ważna, dlatego zachęcamy mieszkańców m.in. do korzystania z rowerów i transportu zbiorowego. Dzięki współpracy w ramach wspólnoty Obszaru Metropolitarnego Gdańsk-Gdynia-Sopot mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli też korzystać z nowoczesnego, sprawnego i ekologicznego systemu rowerów miejskich Mevo 2.0. – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni uruchomił kolejne liczniki rowerowe. Urządzenia mierzące natężenie ruchu jednośladów zostały zamontowane na ul. Płk. Stanisława Dąbka, na bulwarze Nadmorskim im. Feliksa Nowowiejskiego, jeden licznik przeniesiony został na Al. Zwycięstwa.
- Urządzenia pozwalają na jednostkowe zliczanie rowerzystów przekraczających dany przekrój drogi rowerowej i obserwację w jaki sposób rozkładają się potoki ruchu jednośladów. Dane są przetwarzane i analizowane przez inżynierów Referatu. ds. rozwoju komunikacji rowerowej w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni, pozwala to m.in. na planowanie rozmieszczenia nowej infrastruktury – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Za nami finał 9. edycji kampanii „Do pracy jadę rowerem". W tym roku, w związku z pandemią, nie można było spotkać się z uczestnikami osobiście, dlatego losowanie nagród zorganizowano online. Podczas transmisji podziękowano wszystkim dojeżdżającym do pracy rowerem, koordynatorom, wskazano nagrodzone firmy oraz wylosowano zwycięzców. Finał konkursu poprowadziły pracownice Samodzielnego Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością.
Trwająca 40 tygodni kampania „Do pracy jadę rowerem" zakończyła się w niedzielę, 25 października. W tym roku do konkursu zgłosiło się 331 firm, a 1 986 uczestników zarejestrowało 131 588 przejazdów. Łaczna długość tych podróży to 1 124 543 kilometry. Z powodu pracy zdalnej w wielu zakładach nie pobito tym razem rekordu, ale wśród niektórych firm oraz uczestników i tak pojawiły się znakomite wyniki.
Pracownicy gdyńskich firm korzystali ze strony internetowej, na której mogli także sprawdzać rankingi i śledzić wyniki innych uczestników. Za regularne dojazdy otrzymywali rowerowe śniadania, a na koniec - zestawy gadżetów do swoich pojazdów, na przykład torby podsiodłowe, oświetlenie oraz narzędzia.
Jeździsz na rowerze? Komfort i bezpieczeństwo w ruchu są dla Ciebie ważne? Oceń, jakie warunki zapewnia rowerzystom nasze miasto. Nie czekaj i już teraz wypełnij anonimową ankietę. Gdynia bierze udział w ogólnopolskiej akcji i prowadzi badanie klimatu rowerowego. Wyniki testu umożliwią stworzenie wielowymiarowego obrazu sytuacji rowerzystów w mieście.
Ruszyła ogólnopolska akcja „Badanie Klimatu Rowerowego". Pozwoli ona sprawdzić nastawienie mieszkańców do komunikacji rowerowej. To próba znalezienia odpowiedzi na pytanie, jakie podejście do tego tematu ma dana miejscowość i czy jazda na jednośladzie sprawia cyklistom radość, czy może jest źródłem stresu. W badaniu bierze udział 90 miast i gmin. Wśród nich również Gdynia.
Prezentacje rowerów cargo z różnych miast Polski, wspólny przejazd, rozmowy na temat zrównoważonej mobilności, a nawet... wyścigi towarowych dwukołowców. To atrakcje, które czekały na uczestników VI Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych. Impreza odbyła się na początku września w Lublinie. Podczas wydarzenia nasze miasto reprezentowali przedstawiciele Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością Urzędu Miasta Gdyni.
VI Ogólnopolski Zlot Rowerów Towarowych to cykliczna impreza, co roku odbywająca się w innym polskim mieście, gdzie rowery cargo zyskują coraz bardziej na popularności. Poprzedni – V Zlot – odbył się w Gdyni. W tym rok organizacji podjęli się: Porozumienie Rowerowe - Lublin Rowerem, Federacja Rowerowa oraz Towarzystwo dla Natury i Człowieka.