Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Powstanie największy na świecie system rowerów elektrycznych

1c59218bf79e80ffe083c5ee6d0d2c0a

18 czerwca w Olivia Business Centre w Gdańsku odbyła się uroczystość podpisania umowy na realizację projektu „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" z wykonawcą – spółką NB Tricity. Będzie to największy system rowerów elektrycznych nie tylko w Europie, ale i na świecie. W wydarzeniu, dzięki któremu m.in. w naszym mieście dostępne będą nowoczesne rowery miejskie udział wzięli: Mieczysław Struk, marszałek województwa oraz włodarze 14 gmin. Nasze miasto reprezentował prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

– Dzisiejsze podpisanie umowy, to finał wielu lat dyskusji i pracy, ale także głębokiego przekonania, że zmienimy rzeczywistość naszych miast, naszych gmin, naszej metropolii. Staramy się żyć aktywnie i wykorzystywać rower już nie tylko w celach rekreacyjnych, ale też komunikacyjnych, dlatego wybór oferty nastąpił w najlepszym możliwym czasie. System MEVO przyczyni się do nowej jakości korzystania z roweru – mówił podczas uroczystości prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek.

I dodał:

– Chciałbym bardzo podziękować naszym współpracownikom. Prowadzimy bardzo szeroką politykę miejską, ale każde miasto ma swoich fanów polityki rowerowej, z którymi dyskutujemy, spieramy się i jesteśmy namawiani do coraz śmielszych rozwiązań. Dziś z satysfakcją możemy powiedzieć, że ważny etap przygody, jaką jest uczynienie naszych miast jeszcze bardziej przyjaznymi, ma swój finał. Mam nadzieję, że realizacja tego projektu będzie przebiegała bez poważniejszych zakłóceń i już jesienią ponownie spotkamy się wszyscy razem inaugurując system roweru metropolitalnego.

Projekt „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot" zakłada stworzenie nowoczesnego systemu rowerów miejskich w 14 gminach. Stacje rowerowe powstaną w Gdyni, Sopocie, Gdańsku, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.

– Dziś możemy powiedzieć, że jest to sukces. Nowoczesny system obejmuje 14 gmin i najprawdopodobniej będzie się rozwijać. Gminy, które do tej pory się na to nie zdecydowały, wpisują się w samorządowy program rozbudowy ścieżek rowerowych, łączących z obszarem metropolitalnym – mówił marszałek województwa, Mieczysław Struk.

29 maja Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na realizację zadania polegającego na dostawie, uruchomieniu oraz zarządzaniu i kompleksowej eksploatacji systemu roweru metropolitalnego. Komisja przetargowa wyłaniając wykonawcę brała pod ocenę 3 kryteria:

  • Cena 60%,
  • Udział rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie 35%,
  • Dostarczenie dodatkowych rowerów powyżej liczby minimalnej (3866 sztuk) 5%.

Wybrany wykonawca, spółka NB Tricity, zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. Mevo będzie oparte o rowery 4 generacji wyposażone w moduły GPS i GSM. Wykonawca za realizację projektu otrzyma kwotę 40.272.906,00 zł. W złożonej ofercie zadeklarował dostarczenie 4080 rowerów, wszystkie z napędem wspomaganym elektrycznie.

– Dziś podpiszemy umowę na budowę największego system roweru elektrycznego, Państwo mówili, że w Europie, a ja nie znalazłem większego na świecie. Będzie to na pewno drugi największy system rowerowy w Polsce. 18 listopada pojawi się w Trójmieście 30% rowerów, czyli dokładnie 1224 sztuki. I już wtedy, na tym początkowym etapie, będzie to trzeci największy system rowerowy w Polsce. Bardzo zachęcamy do korzystania z tej formy komunikacji, bo jak pokazują wyniki, pracownicy dojeżdżający do pracy rowerem rzadziej się spóźniają i są mniej zestresowani – mówił rzecznik prasowy firmy NB Tricity i NextBike, Marek Pogorzelski.

– Podpisanie umowy to zwieńczenie wielomiesięcznych wysiłków zespołu pracującego nad wdrożeniem roweru metropolitalnego, który, jak pokazują doświadczenia z innych miast, całkowicie zmieni optykę poruszania się po mieście. Rower wspomagany elektrycznie będzie realną alternatywą dla osób dzisiaj przyzwyczajonych do jazdy samochodem. Nowy operator ma od dzisiaj 5 miesięcy na wdrożenie pilotażowego etapu obejmującego 30% floty rowerów. Pełny system mieszkańcy będą mieli okazję wypróbować wiosną przyszłego roku – wyjaśnia pełnomocnik prezydenta Gdyni ds.komunikacji rowerowej, Jakub Furkal.

Budowa systemu jest ogromnym sukcesem współpracy metropolitalnej. Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem Roweru Metropolitalnego będzie zwiększenie dostępności węzłów integracyjnych, umożliwiając szybszą i bardziej komfortową przesiadkę na inny środek transportu zbiorowego (np. pociąg, autobus, trolejbus czy tramwaj).

Zgodnie z założeniami przetargu pierwsze rowery – 30% Systemu, pojawią się już za pięć miesięcy. Całość sytemu roweru publicznego MEVO uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 r. Umowa zostanie zawarta na okres 6 lat i 6 miesięcy, licząc od momentu startu całego systemu. Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne: za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma każdego dnia aż 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł, przy zastosowaniu tych samych zasad czasowych, jak w opłacie miesięcznej. Jeśli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z opcji abonamentowej koszt jeden minuty wynosić będzie nie więcej niż 10 gr. Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii. Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 15 s.

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.

Źródło: gdynia.pl 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: