Europejska Strategia Rowerowa
W czerwcu 2017 r., na międzynarodowej konferencji Velo-City w Arnhem-Nijmegen (Holandia), w obecności Pani Violety Bulc – Europejskiej Komisarz Transportu, zaprezentowano Europejską Strategię Rowerową. Zaproponowano w niej kurs działań do 2030 r. Dokument ten ma służyć jako inspiracja dla przyszłej strategii opracowanej przez Komisję Europejskiej.
W sumie, około 1000 osób uczestniczyło w procesie formułowania Strategii, jednak główna grupa ekspercka składała się 27 członków reprezentujących 15 organizacji rządowych i pozarządowych, środowisk akademickich i biznesu.
Przy odpowiednim wsparciu, Strategia ma solidny potencjał do zmiany stylu europejskich nawyków transportowych, a także pomogłaby osiągnąć Unii Europejskiej inne, kluczowe cele społeczno-gospodarcze, w tym: zwalczanie zmian klimatycznych, tworzenie miejsc pracy, poprawę zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.
Dokument został przygotowany na podstawie dotychczasowej polityki UE dot. ruchu rowerowego z szeregiem obecnie potrzebnych i zalecanych działań. Obejmują one m.in.:
- Uwzględnienie ruchu rowerowego we wszystkich istotnych programach finansowanych przez Unię Europejską;
- Ustanowienie ogólnoeuropejskich ram politycznych i głównych zasad dla rozwoju infrastruktury rowerowej;
- Włączenie EuroVelo – europejskiej sieci tras rowerowych do transeuropejskich sieci transportowych;
- Integrację nowoczesnych technologii poprawiających bezpieczeństwo rowerzystów m.in. w przepisach dotyczących regulacji pojazdów, np. uwzględnienie ruchu rowerowego w systemie pomagającym kierowcy utrzymanie prędkości;
- Redukcję VATu z tytułu zakupu roweru dla państw członkowskich;
- Utworzenie Rowerowego Punktu Koordynacyjnego w celu koordynacji i wdrożenia strategii dla ruchu rowerowego na szczeblu UE;
- Ujednolicenie kluczowych wskaźników skuteczności działań na rzecz ruchu rowerowego na szczeblu europejskim.
Zrealizowanie celów zapisanych w Strategii pozwoliłoby na:
- Zwiększenie korzyści ekonomicznych związanych z ruchem rowerowym o prawie 50% (513 – 760 mld EUR);
- Utworzenie dodatkowych 225 000 miejsc pracy dot. ruchu rowerowego;
- Zwiększenie o 50% dziennych podróży rowerem (160 – 240 mln) do 2030 r.;
- Zmniejszenie o połowę liczby rowerzystów zabitych w przeliczeniu na 100 milionów km;
Aby osiągnąć powyższe cele, inwestycje UE w projekty w zakresie ruchu rowerowego powinny zostać podwojone w dwóch kolejnych budżetach Komisji, tj. wzrosnąć do 3 mld EUR w latach 2021-2027 i do 6 mld EUR w latach 2028-2034.
Wielu interesariuszy z dziedziny mobilności UE wezwało do opracowania oficjalnej strategii UE w zakresie ruchu rowerowego, która zostanie włączona do programu prac Komisji na 2018 r. lub w kolejnych inicjatywach.
Pełna wersja oraz podsumowanie [ENG] są dostępne pod tym linkiem.
-
Super, ale to wciąż rządy poszczególnych Państw a później województwa dają wytyczne do programów operacyjnych. Takim sposobem w pomorskim na 2014-2020 nie ma wydzielonej kwoty na rowery.
0 Lubię
Komentarze (1)