Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Transportem publicznym szybciej po Morskiej

Buspas Morska

Jak bezpiecznie i jak najszybciej pokonać najbardziej ruchliwe fragmenty ulicy Morskiej? Najlepiej komunikacją miejską! Zakończyła się duża inwestycja, dzięki której w newralgicznych punktach na Grabówku pojawiło się aż 5 nowych odcinków drogi dla trolejbusów i autobusów. Buspasy to nie wszystko – przebudowano też całą infrastrukturę techniczną, powstały chodniki i droga dla rowerów.

Oficjalnie zakończyły się prace przy budowie buspasów na najbardziej kluczowych odcinkach ulicy Morskiej. Gdyńskie trolejbusy i autobusy korzystają już z nowej infrastruktury na jednej z kluczowych arterii miasta, przyspieszając swoje kursy i dojeżdżając na czas nawet w godzinach szczytu. Oprócz komunikacji miejskiej z uprzywilejowanego przejazdu mogą też korzystać taksówki.

5 buspasów dla szybszej komunikacji

Powstały niemal 2 kilometry dodatkowych pasów ruchu, które pomogą kierowcom transportu publicznego w newralgicznych punktach wyłonionych dzięki wcześniejszej analizie ruchu, m.in. na wysokości Uniwersytetu Morskiego czy w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z Estakadą Kwiatkowskiego.

Wykonawca prac przez ostatnie miesiące pracował nie tylko nad utworzeniem samych buspasów – dużej przebudowy doczekały się też m.in. najważniejsze instalacje techniczne schowane pod powierzchnią ulicy oraz trakcja trolejbusowa, a zmiany z pewnością odczuwają także piesi i rowerzyści.

- Zostały wybudowane buspasy, to aż 5 odcinków, z czego 3 w kierunku Gdyni, a 2 w stronę Rumi, natomiast zrealizowaliśmy też dodatkowo wiele rzeczy – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Wyremontowaliśmy nawierzchnię, przebudowaliśmy m.in. kanalizację deszczową i sanitarną. Przebudowane zostały też ponad 2 kilometry chodników i drogi rowerowe, łącznie prawie kilometr. Jak zwykle w Gdyni, przy okazji powstało też dużo pięknej zieleni. To ponad 1500 krzewów, trawy ozdobne i byliny – wymienia wiceprezydent Łucyk.

Co zmienia się w komunikacji?

Jakie korzyści z budowy dodatkowych pasów ruchu odczują przede wszystkim sami mieszkańcy? Najważniejsza z nich to oszczędność czasu. Pasażerowie autobusów i trolejbusów w godzinach największego ruchu mogą przejechać całą ulicę Morską nawet o 10 minut szybciej niż dotychczas!

To oczywiście zachęta do przesiadania się z aut na komunikację miejską. Punktualne kursy w połączeniu z nowoczesnymi tablicami na przystankach i zmodernizowanymi zatokami gwarantują sprawny dojazd do pracy, szkoły czy na zakupy.

- Ta inwestycja pokazuje, w którym kierunku miasto chce się rozwijać i jak chcemy rozwijać komunikację miejską. Znacznie przyspieszy poruszanie się mieszkańców autobusami i trolejbusami. Zdecydowanie zmniejszy się czas oczekiwania, jednocześnie przyspieszy się też droga w obie strony – podkreśla Marek Łucyk.

Projekt „Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 miliona złotych brutto, z czego blisko 11,5 miliona złotych pokryło unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Autor: K. Złoch
Źródło: gdynia.pl 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: