Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Projekt TROLLEY jako platforma współpracy środowisk transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej

Logo projektu Trolley

Polityka klimatyczna Unii Europejskiej zmierza do radykalnego ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Sektor transportu został zidentyfikowany jako obszar, w którym osiągnąć można znaczne efekty do 2020 roku. W tym celu, należy podjąć działania w ramach polityki transportowej, przejść do niskoemisyjnych sposobów wytwarzania energii oraz zachęcać odbiorców energii do jej oszczędzania.

Wysoka zależność sektora transportu od paliw płynnych ma swoje źródła w relatywnej łatwości transportu i przerobu ropy naftowej, niskich jej cen w latach 80. i 90. XX wieku, wieloletniej tradycji i potencjale branży paliwowej oraz polityce taborowej przewoźników funkcjonujących w różnych gałęziach transportu. Alternatywne źródła zasilania pojazdów wymagają budowy i rozbudowy infrastruktury do przerobu i dostawy energii oraz wytworzenia odpowiedniego potencjału po stronie popytu, który uzasadni wysokie nakłady niezbędne dla stworzenia alternatywnego systemu zasilania pojazdów, konkurencyjnego dla paliw płynnych opartych na kopalinach.

Obecnie, rozwiązaniem dostępnym, efektywnym i przedstawiającym sobą dojrzałość technologiczną, ale również wysoką podatność na innowacje jest trakcja elektryczna w transporcie miejskim (kolej miejska, tramwaj, trolejbus, elektrobus, częściowo autobusy hybrydowe). Jej emisyjność uzależniona jest od rodzaju produkowanej energii, w przypadku niektórych miast udział energii odnawialnej w transporcie o trakcji elektrycznej przekracza 90% (m.in. trolejbusy w Salzburgu, Austria czy w Solingen, Niemcy).

Komunikacja trolejbusowa w Europie

Komunikacja trolejbusowa osiągnęła największą popularność tuż po drugiej wojnie światowej, choć jej początki sięgają 1882 roku, kiedy to zostal wprowadzony do eksploatacji pierwszy pojazd tego typu. Od zakończenia drugiej wojny światowej liczba miast posiadających trolejbusy w Europie Zachodniej i Środkowej zaczęła maleć. Poza takimi krajami jak Szwajcaria, Czechy, Rumunia, Bułgaria, Ukraina, Rosja i Włochy, trolejbusy eksploatowane są w nielicznych miastach Europy Zachodniej i Środkowej. Jednak tam gdzie przetrwały, stały się one ważnym podsystemem transportu zbiorowego, a dzięki wdrażanym innowacyjnym rozwiązaniom są postrzegane jako "okręt flagowy" komunikacji miejskiej.

Projekt TROLLEY platformą współpracy środowisk naukowych i gospodarczych

Program Operacyjny Europa Środkowa jest programem Unii Europejskiej mającym na celu wsparcie współpracy transnarodowej pomiędzy państwami tej części Europy w celu poprawy innowacyjności, dostępności, stanu środowiska, konkurencyjności oraz atrakcyjności miast i regionów. Głównym celem programu jest wzmocnienie spójności terytorialnej, promowanie wewnętrznej integracji oraz poprawa konkurencyjności obszaru Europy Środkowej. Działania dotyczą takich krajów, jak Polska, Czechy, Słowacja, Austria, Węgry, Słowenia oraz częściowo Niemcy, Włochy i zachodnia część Ukrainy. Budżet Programu na lata 2007-2013 wynosi 298 mln EUR, a dofinansowanie kosztów kwalifikowalnych projektu waha się od 75% (tzw. "stare kraje członkowskie UE"), poprzez 85% ("nowe kraje członkowskie UE") do 90% (Ukraina).

W ramach programu Central Europe realizowany jest m.in. projekt TROLLEY [2010-2013]. Ma on na celu promocję trolejbusów jako czystego i najbardziej ekonomicznego środka transportu w miastach i regionach Europy Centralnej. W oparciu o swe bogate doświadczenie, dziewięciu partnerów projektu TROLLEY z sześciu krajów Europy Centralnej - Eberswalde i Lipsk (Niemcy), Salzburg (Austria), Gdynia i Uniwersytet Gdański (Polska), Szeged (Węgry), Brno (Czechy) oraz Parma (Włochy) wraz z organizacją TROLLEYMOTION, poszukuje możliwości odblokowania ogrmonego potencjału trolejbusów by przekształcać system transportowy z "napędzanego paliwem" na "elektromobilny". Partnerstwo to obejmuje 25% wszystkich trolejbusów, jak również 30% linii trolejbusowych aktualnie funkcjonujących na obszarze Europy Centralnej.

Realizacja projektu TROLLEY rozpoczęta w lutym 2010 r. potrwa do marca 2013 r. Jest to największy projekt programu Komisji Europejskiej "INTERREG Europa Centralna", z budżetem 4,2 mln EUR, z czego 3,2 mln EUR to wkład Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ERDF). Koordynatorem projektu jest Salzburg AG. Partnerami są Barnim Bus GmbH (Eberswalde), TEP S.p.A (Parma), Miasto Brno, Miasto Gdynia, Uniwersytet Gdański, LVB Lipsk, SZKT Szeged i pozarządowa organizacja Trolleymotion.

Główen cele projektu TROLLEY są następujące:

- opracowanie strategii działania możliwych do wdrożenia w innych miastach posiadających komunikację trolejbusową,

- opracowanie innowacyjnych metod promocji komunikacji trolejbusowej, pozycjonowanie jej jako środka transportu przyjaznego dla środowiska,

- rewitalizacja i poprawa wizerunku komunikacji trolejbusowej w Europei Środkowej.

 


 

Cały artykuł dostępny tutaj.

[dr Marcin Wołek - Katedra Rynku Transportowego, Uniwersytet Gdański; fragment artykułu "Projekt TROLLEY jako platforma współpracy środowisk transprotowych w Europie Środkowo-Wschodniej", A-TEST 10/2012]

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: