Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Firma City Bike Global S.A. z Barcelony zobowiązała się do uruchomienia w przyszłym roku systemu roweru publicznego złożonego z 4,1 tys. jednośladów, który będzie dostępny w 16 gminach naszej metropolii. Hiszpański operator planuje wykorzystać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych jednośladów włoskiej firmy Vaimoo, których wcześniejsze wersje są używane w Kopenhadze i Rotterdamie, a najnowsza pojawi się w Sztokholmie i na Pomorzu.
– W Gdyni ekologia jest dla nas ogromnie ważna, dlatego zachęcamy mieszkańców m.in. do korzystania z rowerów i transportu zbiorowego. Dzięki współpracy w ramach wspólnoty Obszaru Metropolitarnego Gdańsk-Gdynia-Sopot mamy nadzieję, że już niedługo będziemy mogli też korzystać z nowoczesnego, sprawnego i ekologicznego systemu rowerów miejskich Mevo 2.0. – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na gdyńskich drogach trwa Akcja Zima. Opady śniegu i zawieje śnieżne rozpoczęły się w nocy ze środy na czwartek, warunki atmosferyczne są trudne.
- Nasze służby odpowiedzialne za utrzymanie zimowe dróg działają, aby drogi były przejezdne, a chodniki odśnieżone. Utrzymujemy stan pełnej gotowości, według prognoz opady śniegu mogą nam towarzyszyć również w ciągu dnia. Prosimy wszystkich kierowców o wyrozumiałość i ostrożność – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Na gdyńskich drogach pracują specjalistyczne pojazdy LIZUD oraz tabor sprzętowy podwykonawców, którzy obsługują poszczególne sektory Gdyni i drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
Zarząd Dróg i Zieleni testuje aplikację Open InfoParking. To narzędzie, które daje szybki dostęp do informacji o strefie parkowania w mieście i pomaga znaleźć wolne miejsce parkingowe.
– Dzięki aplikacji możemy zobaczyć aktualny stan i lokalizację wolnych miejsc parkingowych, umiejscowienie parkomatów oraz informacje o cenniku i kontakcie z zarządcą strefy – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju – Staramy się, aby Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni była dostosowana do oczekiwań użytkowników, a korzystanie z niej było łatwe w obsłudze i wygodne – dodaje wiceprezydent.
Zarząd Dróg i Zieleni testowo włączył w aplikacji Open InfoParking system naprowadzania na wolne miejsca postojowe.
W związku z pogarszającą się sytuacją epidemiczną w kraju Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zdecydował o wprowadzeniu działań profilaktycznych, które mają na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa w autobusach miejskich.
W ramach działań profilaktycznych, mających na celu ograniczenie rozszerzania się koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19, od środy, 19 stycznia 2022 r., w pojazdach gdyńskiej komunikacji miejskiej sukcesywnie wprowadza się następujące zasady:
Są łatwo dostępne, ekologiczne i wygodne – elektryczne hulajnogi to z pewnością hit ostatniego sezonu. Dzięki nim możemy szybko przemieszczać się po mieście i dojechać np. do pracy, szkoły, sklepu, przystanku autobusowego czy też plaży. Choć zimą rzadziej wybieramy ten środek transportu, to warto przypomnieć, jakie daje nam on możliwości i jakie obowiązują nas zasady.
Hulajnogi elektryczne, które w łatwy sposób możemy wypożyczyć na minuty, w ciągu ostatnich 2 lat stały się niezwykle popularnym środkiem transportu w Gdyni. W tym czasie odnotowano dynamiczny rozwój usług świadczonych przez rozmaitych operatorów w naszym mieście. W minionym roku, w sezonie wiosenno-letnim, na gdyńskich drogach pojawiło się ponad 3000 elektrycznych hulajnóg. Urządzenia służą zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Gdynianie korzystają z nich głównie na krótkich dystansach. Z kolei dla turystów to często nowy, ciekawy sposób na zwiedzanie miasta.
CIVITAS DYN@MO (DYNamic citizens @ctive for sustainable MObility) to europejski projekt realizowany w ramach inicjatywy CIVITAS II PLUS, finansowany z 7-go Programu Ramowego Komisji Europejskiej. Celem projektu jest wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie mobilności oraz wymiana wiedzy i.doświadczeń pomiędzy uczestniczącymi w nim miastami: Gdynią, Akwizgranem (Niemcy), Koprivnicą (Chorwacja) i Palmą de Mallorca (Hiszpania). Partnerami w realizacji części gdyńskiej projektu są: Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.